Smaragd wrote: ↑Fri Jul 30, 2021 10:49 am
Aquila wrote: ↑Sun Jul 25, 2021 1:25 pm
Todella kiinnostava uutinen, joka yksinäänkin tuntuu laajentavan käsitystä menneisyyden maailmankuvista.
Esitetty tulkintakin käytänteen takana vaikuttaa harvinaisen vivahteikkaalta, kun häiritsevän usein näihin tulkintoihin jää sellainen maku että tulkitsija on katsovinaan omaa maailmankuvaansa primitiivisempään tai yksinkertaisempaan (sanan pejoratiivisessa merkityksessä) maailmankuvaan. Tästä esimerkkinä klassisen tökerö esitys siitä kuinka tavarat muinaisissa haudoissa olivat vainajien käytettävissä sellaisenaan "tuonelassa". Ilman kokonaisempaa kuvaa maailmankuvasta, nämä esitykset jäävät harhaanjohtaviksi ja tutkittavaa kulttuuria loukkaaviksi.
Se on totta, että tällaiset tulkinnat ovat aika yksioikoisia. Tuo lienee kuitenkin jo vuosikymmeniä vanha tulkinta, jossa on mukana vahvasti populaaritieteellistä mutkien oikomista. Valitettavasti sellaiset jäävät eloon pitkiksi ajoiksi ihmisten mielissä. Vaikea silti sanoa, mihin tulkinta perustuu ja kuinka paljon siinä on totuutta jonkun tietyn asiayhteyden kautta. Se voi olla syntynyt analogiana, jostakin olemassaolevasta kulttuurista saatujen tietojen pohjalta eli koska tuolla ajatellaan näin, ehkä täälläkin on ennen ajateltu samoin. Kuitenkin se on vain yksittäinen piirre, eikä kokonaiskuva kulttuurista. Jonkinlainen kokonaiskuva syntyy useiden eri tutkimusten pohjalta, kun yksittäinen tutkimus keskittyy mahdollisesti lähinnä johonkin pienempään yksityiskohtaan. Silti jää väistämättä hyväksyttäväksi se, että harvassa asiassa päästään täysin varmaan tietoon mistään.
Aikanaan mukana on ollut myös ajatuksia siitä, että menneet kulttuurit olivat jotenkin henkisiltä ja kognitiivisilta ominaisuuksiltaan kehittymättömämpiä, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Sama ajatus liitettiin 1800- ja vielä 1900-luvullakin vahvasti myös moniin olemassaoleviin kulttuureihin siten, että eurooppalaisten kulttuurien katsottiin olevan kehityksen kärjessä ja muiden seurailevan perässä tai olevan rappioitumassa. Se ei liity pelkästään arkeologiaan tai muihin tieteisiin. Kyse oli yleisestä ajattelutavasta, joka näkyi esimerkiksi teosofiassakin. Erilaiset juurirodut ja mikä niistä on rappeutumassa jne. on pitkälti samaa maailmankuvaa. Hautoihin kajoamisenkin oikeutus on tuolloin saattanut kulkea käsi kädessä tämän maailmankuvan kanssa: usein erityisesti alkuperäiskansojen hautoja, mutta myös eläviä ihmisiä tutkittiin kuin kyseessä olisi muinaisjäänne, jota tutkiessa löydetään todisteita omasta menneisyydestä tai nykyisestä ylivertaisuudesta. Nykyään intentio on useimmiten varsin erilainen.
Näissä asioissa on haastetta myös esoteristeille nykypäivänä. On tärkeää tunnistaa millainen ajattelu on lähinnä johonkin kulttuuriin, aikakauteen ja sen piirteisiin liittyvää, rajoittuneista tiedoista kumpuavaa tulkintaa pikemmin kuin jotakin pysyvämpää ja totuudellisempaa. Varsinkin muihin henkisiin perinteisiin liittyvät tulkinnat sävyttyvät helposti omista ennakkokäsityksistä, mutta samaa koskee tietenkin myös omaa kulttuurista taustaa. Mukana voi olla sokeaa ihannointia, tekopyhää paheksuntaa tai jotain muuta. Sellaisen läpi täytyy pyrkiä näkemään sekä vanhoissa teksteissä, että nykypäivän ajattelussa. Ei siihen kukaan varmasti täydellisesti kykene, mutta ainakin jonkinlaista tiedostamista sen suhteen on hyvä kehittää.