Pääsiäinen

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Locked
User avatar
Gethsemane
Posts: 39
Joined: Thu Jan 11, 2018 12:59 pm

Pääsiäinen

Post by Gethsemane »

Hiukan kevyempi aloitus vaihteeksi.

Mitä pääsiäinen merkitsee sinulle?Itse olen aina ollut hirveän innoissani pääsiäisestä.Se on vuoden paras juhla.

Suklaapupujen lisäksi siinä on ihania asioita muutenkin.Kevään kukat ovat kauneimpia eli tulppaanit,skillat,narsissit,esikot...pääsiäisenä saatan istuttaa jo jonkin hedelmäpuun.

Aurinko,olen aurinko-ihminen.Mökki.Avaan mökkikauden pääsiäisenä ja silloin on mukava raataa,haravoida,kantaa kaisloja ja polttaa nuotiota.Kävellä jäällä säästä riippuen.Pääsiäiseeni kuuluu hyvä ruoka,hyvä viini ja sauna.

Viime vuosina olen innostunut lankalauantaista pitkäperjantain lisäksi.Kristillisen juhlan lisäksi pakanallinen päivä.Kiirastorstaina karkotetaan Kiiraa.Kokkoja näkyy pääsiäisenä ja yleensä aurinko paistaa.Raamatun osuus pääsiäisestä on toki sekin kiehtova (olenhan koukussa Jeesukseen).

Pakanaperinteisiin en ole kovin perehtynyt.Jos sinä olet,niin kiva jos kerrot niistä.Millainen juhla pääsiäinen alunperin on ollut ja onko sillä ollut toinen nimi?Googlella nämäkin selviäisi,mutta mukavampaa on kuulla erilaisia näkemyksiä täällä.

Kaunista ja mukavaa pääsiäistä!
User avatar
Gethsemane
Posts: 39
Joined: Thu Jan 11, 2018 12:59 pm

Re: Pääsiäinen

Post by Gethsemane »

Yksi huomio vielä.Pääsiäisenä näen yleensä ensimmäisen kerran joutsenia,jotka ovat mielenkiintoista seurattavaa kesällä.Meillä ne tulevat aivan rantaan ja joka kesä sama reviiri sekä mahdollisesti samat joutsenet.
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Pääsiäinen

Post by Heith »

Pääsiäisen aikaan liittyy paljon pakanallisia elementtejä.

Mikäli en aivan väärin muista, pääsiäinen (lähellä kevätpäivänseisautta olevana juhlana) on vanha hedelmällisyysjuhla. Tosin jossain määrin melkein kaikki vanhat juhlapyhät taitaa enemmän tai vähemmän olla.

Tähän vuodenaikaan liittyvät munat sekä puput, molemmat hedelmällisyyssymboleita. Muna on myös ikiaikainen mysteerin ilmestys, ja näin kevään korvilla sopiva, luonnon ihmeellisesti "herätessä kuolleista" (vrt. Jeesus-myytti).

Kevääseen liittyy germaanisissa perinteissä jumalatar Ēostre, jonka ainakin spekuloidaan liittyvän juhlan englanninkieliseen easter-nimitykseen. Sana liittynee myös itään, ja Ēostre onkin sarastuksen jumalatar. Aurinko nousee idästä, ja kevään aika onkin sarastuksen aikaa. Aurinkojumalatar tähän varmasti liittyy, oli hänen nimensä sitten Ēostre, Ostara, tai jokin muu. Mikäköhän suomalaisissa perinteissä olisi vastaava?

Kevätkukkiin olen alkanut linkittää aika hulluja yhteyksiä ja erityisesti kevätesikkojen lähistöllä minun on jopa energeettisesti hieman tukalaa nykyään olla. Kevät on levottomuuden aikaa ja aloittaa jonkinlaisen hillittömyyden kauden, niin luonnossa kuin ihmisilläkin. Jotain uskomattoman hienoa on silti aina siinä äänessä mikä tulee kun tulppaaneja järjestelee maljakkoon. Kukkien varsista kuuluva kirskuva, nahkea narina on yksi vuoden hienoimmista äänistä.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Pääsiäinen

Post by Kavi »

Minua on viime aikoina kiehtonut jostain syystä mämmi, jota vihataan ja rakastetaan näin pääsiäisen alla. Kyseinen ruokalajike viittaa lienee myös hedelmällisyyteen ja varallisuuteen?
Tiedättekö muita kulttuureita, joissa tätä mämmiä syödään? Itselleni tulee vain mieleen Nowruzin aikana tarjottava "samanu", jota voisi pitää ihan mämminä.
Rairuohon, vehnän tai muun ruohikon kasvatus kuuluu myös hyvin oleellisesti tähän kevään juhlan viettoon. Puhutaanpa Suomessakin yleensä "kevätsiivouksesta", johon tämän levottomuuden voi kohdistaa.
Locked