Page 3 of 3

Re: Kepeys & kevytmielisyys

Posted: Sat May 13, 2017 7:32 am
by obnoxion
Kenazis kertoi hienon esimerkin omasta kokemuksestaan Wittgensteinin kanssa. Minulle samanlainen kokemus oli "32 Viisauden Polkua". Se on kabbalistin teksti joka koostuu 32:a kryptisestä lauseesta. Sain siitä lopulta hepreankielisen käännöksen. Käänsin sitä sanakirjojen avulla, ja käytin kaikki ylimääräiset rahani eri käännöksien ja kommentarien ostamiseen. Etsin hrpreankielisesta raamatusta kaikki kohdat missä alkutekstin sanoja mainittiin, jotta voisin ymmärtää mahdollisimman syvästi jokaisen sanan merkityksen. Koska kyse oli heprealaisesta mystiikasta, laskin sanoille numeroarvoja, ja luetteloin vastaavuuksista. Lopulta huomasin tekstin olevsn niin syvän, että se on yhden ihmiselämän kannalta loputon.

Mutta tuo prosessi oli yhä tärkeä kuin itse teksti. Voin sanoa että tunnen edelleen tuon loputtoman tekstin imun. Kun nyt olen amatöörinä perehtymässä Kashmirin shavismim syvällisiin lausekokoelmiin, ymmärrän mitä on edessä. Juuri tälläaiseen intensiiviseen prosessiin pääsemistä odotan. Ne lukot joilla tekstit on lukittu, ovat paljolti meissä itsessämme. Niiden avaaminen on käytännön okkultismia. Tekstin syvään imuun pääseminen on faktisesti näkymätyömien energioiden liikkeellepanemista sisällämme.

Jos voisimme tarjota jotain tällaista edes yhdelle tai kahdelle, jo se tekisi kaikesta tästä työstä moninkertaisesti vaivan arvoista. Viihde toki synnyttää oman imunsa, mutta sen synnyttäminen ei ole okkultismin tehtävä.

Re: Kepeys & kevytmielisyys

Posted: Mon Jun 05, 2017 6:42 pm
by Tähti
Olen siis itse erityisesti luovuuteen ja uusiin innovaatioihin suuntautunut tyyppi, pikkaisen myös äkkkipikaisuutta luonteessa. Myöskin seikkailun tarpeet aika korkealla, innostun helposti uusista jutuista ja sitten myös kyllästyn nopeasti. Osittain tietty voi sanoa näitä myös hyviksi puoliksi, mutta myös tietty varjopuoliksi.

Jos nyt jaksaa odottaa esim 20 vuotta, että mihinkä esim Azazelin Tähden julkaisut kehittyvät sinä aikana, niin varmasti sinänsä mielenkiintoista materiaalia. Tosi hyviä kirjoja monetkin, sinänsä esim Polkujen kirja ja Ihmisen ikäkaudet menee tohon helppojen luettavien alueelle. Samoin esim Argarizim: Luciferin lankeemus vaikutti monelta osin todella hyvin tehdyltä, jo Taidetta lähestyvältä kirjalta. Sen takia juuri teitä tästä aihealueesta lähestyinkin, koska hyvästä on helppoa jatkaa, laatu kiinnitti huomion. Kaikki kirjoja en ole nähnytkään, enkä siksi niitä osaa kommentoida.

Ajattelin että viestini tässä ketjussa saattaisivat innostaa myös jotain muita henkilöitä luovuuden ja uusien innovaatioiden alalla. Yksi rasittavimpia juttuja on tietty yrittää väkisin ponnistella sinne, varsinkaan kiireessä. Luovuus tuntuu monesti löytyvän melkein päinvastaisesta suunnasta kuin älykkyys ja moni muukin juttu, eli ei-ponnistelusta.


Yhden lukemani artikkelin mukaan alkuperäisessä raamatussa on huumoria, käännöksessä ne on vaan hävinneet. Samoin yksi suosikeistani nerokkaan esoteerisen psykologian ja filosofian alalla sisältää aika paljon huumoria, eli sarjakuva Alexander Marchand: Universumi on unta. Kuitenkaan se pointti näissä viesteissäni ei ollut huumori, tai muukaan viihde, niin kuin jo aiemmin sanoinkin, vaan koittaa innostaa muitakin tuonne luovuuden ja uusien innovaatioiden alalle, ja löytää sisimmästään mitä sitten löytääkin, näilläkin alueilla, ei välttämättä niitä seikkoja mitä minä olen tässä maininnut.

(Myöskin tiedonvälityksessä on uusia innovaatioita tai niitä on mahdollista keksiä uusia.)



Vielä tuosta erikseen, että voiko erittäin syvällisiäkin juttuja ilmaista helpolla tavalla, niin mielestäni voi. Esim Hilarion-tekstit ovat siitä osoitus, niistä Valoa tielle-kirja on myös Azazelin tähden julkaisuissa esiintynyt, http://www.teosofia.net/teos/valoa_tielle.htm (omat haasteensa tuossakin kirjassa tietty on, syy on helppo huomata).


Minkä tarkoituksen esim sivistyssanojen käyttö ottaa, joskus se tuntuu auttavan ja joskus vaan sekoittavan tai hankaloittavan. En ainakaan itse keksi mitään ideaa lukea samaa tekstiä (tai samat oivallukset aikaansaavaa) hankalampana versiona, jos helpompi versio on saatavilla, tietty voisi vaikka peilikirjoituksella kirjoittaa jonkun kirjan. Itse pyrin mielummin käyttämään aikani syvällisten ideoiden ymmärtämiseen, kuin tekstinymmärrykseen. Vähän semmoinen hakkerin asenne elämään, miksei ei vetää mielummin jotain hauskaa ja helppoa "(oiko)reittiä", kuin tahallaan sahata omaa jalkaansa.

Myös okkultismin alalla vaikuttaa kyllä olevan kaikki tieto saatavilla helpossa tai suhteellisen helpossa muodossa. En ainakaan itse keksi mitään okkulttista ideaa tai totuutta, mitä ei voisi periaatteessa ilmaista helpolla tai suhteellisen helpolla tavalla.

Aluksi voi tuntua tosiaan siltä että vain 100 henkilöä kiinnostaa nämä jutut, itse näen kyllä paljon potentiaalia näissä, periaatteessa voisi kiinnostaa huomattavastikin laajempaakin porukkaa. Mahdollisesti ehkä pikkuhiljaa.

Varma tapa pilata suorituksensa alalla kuin alalla on yliyrittäminen – Professori: ”Vain työstään nauttiva voi olla huippu”

Ihminen ei menesty jännittämällä ja ylisuorittamalla, sanoo liikuntapedagogiikan professori Jarmo Liukkonen. Myöskään uudenvuodenlupaukset eivät pidä, jos lupaa tehdä jotain, mistä ei nauti.

http://www.hs.fi/elama/art-2000005024124.html


14 ways to beat the creative block
https://output.com/blog/14-ways-to-beat-creative-block


Prioritize ‘Fun’ Time
There are necessary times to be serious, but also to be free.
IMG_4237.JPG
IMG_4237.JPG (53.41 KiB) Viewed 1343 times
Instead of setting yourself up for another day of ‘work’, change the pace and set aside some studio time during which you’re just going to ‘play’ – no objectives, no goals to reach, just explore your tools, try out crazy techniques and processing chains that you would never normally consider in your business-oriented, ‘got to get this done’ mindset. This ‘sandboxing’ is a proven technique that will enable you to naturally discover new ways of doing things. In turn, it will set off a chain reaction and free up space in your brain to respond to new stimuli and situations for fresh ideas. You are bound to come up with a few nuggets of inspiration to provide a starting point for future tracks and producing in ways you never before imagined.

Action: In Zen Buddhism free time allows you access your ‘beginners mind’ – the state when everything is new, fresh and exciting; when you drop all preconceptions about your subject. Make music a novelty again and before long you’ll be smashing through previous barriers before you can count a eighth step.

Re: Kepeys & kevytmielisyys

Posted: Tue Jun 06, 2017 8:30 pm
by obnoxion
Paljon tässä ketjussa on annettu hyvää palautetta ja ymmärrettäviä ehdotuksia. Onhan se tietenkin mahdollista kenen tahansa luoda jotain kepeämpää tai humoristista ketjua. Joskus kun seuralla oli vain yksityinen foorumi, meillä oli muistaakseni "esoteerinen vitsikirja"-ketju. Ja taisi sielä kerran olla joku aprillipilakin. En koe etteikö jotain tämän tapaista voisi tälläkin foorumilla olla. Mutta sen on pysyttävä pienessä mittakaavassa.

Ja huumorista tietenkin hukkuu foorumilla paljon sävyjä, eikä sitä millään hymiö-kombinaatioilla voi täysin paikata. Oma huumorintajuni on sellaista, että kolmasosa foorumilaisista pitäisi sitä pelkästään vittuiluna jos alkaisin pysyvämmin pitämään foorumikeskusteluissa kravattia otsanauhana.

Re: Kepeys & kevytmielisyys

Posted: Fri Jul 07, 2017 10:14 pm
by E.Velestie
Omia ajatuksia ja havaintoja aiheeseen liittyen.
Kepeyteen ja kevytmielisyyteen suhtaudutaan vähän turhan nuivasti aika monissa eri yhteyksissä. Toki rajansa kaikella, mutta ei ole mitään niin pyhää, ettei sen yhteydessä voi olla pilkettä mukana.

Referenssinä Jeesusta:
joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle
Ei tarvitse mennä aivan lapselliselle tasolle, mutta liian siloteltu korrektius tietyissä asioissa ja ylellinen vakavuus tekee helposti sokeaksi gnosikselle. Sitä mielestäni Jeesus tarkoitti, eikä suoranaista pääsyä paratiisiin vain jos olet kuin kedon kukka ilman karvaisia kämmeniä.
Faktahan on että ollessaan lapsi ihminen on nälkäisimmillään tiedon suhteen miljoonine kysymyksineen. Ja todella autenttisimmillaan pyrinnöissään. Yleisesti tuo into säilyy sinne murrosiän kynnykselle, kunnes se on tyypillisesti latistettu vakavuudella ja normeilla. Ilman lapsenomaista kiinnostusta kevytmielisyyksineen, tie tiedon tai minkä vain luo voi toki johdattaa perille, mutta sokeuttaa helposti näkemään tietoa nenän edessä. Yhtälailla toki liiallisella kepeydellä purjeet lähtevät myrskyssä tuulen mukana.

Isoin ongelma kaikenlaiseen kepeyteen ja huumoriin on, että muille tai muiden kustannuksella on helppo naureskella. Tässäkään pohjimmiltaan mitään vikaa, mutta yleensä huumorin aihe seuraa ja seuraa toisten kustannuksella öyhöttäessä loppuun asti. Oikeastaan ei voi välttämättä enään puhua kevytmielisyydestä tällaisessa tilanteessa, vaan pikku sieluisuudesta ja itsessään olevien puutteiden rankaisemisesta toiseen. Seuraa helposti kehä, jossa ei enään löydy intentiota tiedolle vaan kateudelle. Mutta voi jos joutuu itse huumorin kohteeksi. Meni ehkä hieman sivuraiteille, mutta kuitenkin.