Abortti, itsemurha ja eutanasia

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Abortti, itsemurha ja eutanasia

Post by Shivaprasaada »

Se, että eläimillä ei muka olisi sielua on kristittyjen luoma teoria, koska Raamatussa ei sanota missään, että eläimillä olisi sielu, joten kristityt ovat tulkinneet, että koska Raamatussa sanotaan, että Jumala puhalsi sielun ihmiseen, vain ihmisellä on sielu.

Raamatussa ei kuitenkaan missään sanota että eläimillä ei olisi sielua, joten kyseessä on vain kristittyjen tulkinta, ei muuta.

Veedisen filosofian mukaan, se että onko oliolla sielu, tunnistaa kolmesta asiasta. Se ajattelee, se tietää, se tahtoo.

Olen huomannut, että kaikki elävät olennot. Ihmiset, eläimet, linnut, hyönteiset ja jopa kasvit ilmentävät tavalla tai toisella näitä kolmea ominaisuutta eli kaikilla edellisillä mainituilla olioilla on sielu.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Abortti, itsemurha ja eutanasia

Post by Shivaprasaada »

Lisäys vielä.

Kehitysvammaisten ja muitten normaalista ja normeista poikkeavien olentojen olemassaololla on tarkoituksensa.

Kuten olen sanonut aiemmissa viesteissäni. Mikään asia koko aineellisessa luomakunnassa ei ole olemassa täysin turhaan.

Sillä, että jokin asia on kuten se, on aina jokin syy.

Se, että on kehitysvammaisia ihmisiä, on jokin syy, se että on seksuaalisesti poikkeavia, on jokin syy, se että on eri ihonvärin omaavia, on jokin syy.

Kaikki olemassa olevat asiat ovat olemassa ja sellaisia kuin ne ovat tietyistä syistä.

Kaikki olemassa olevat asiat palvelevat olemassaolollaan ja toiminnallaan Jumalan aineellista luomakuntaa ja Hänen aineellista energiaansa. Jopa demonit, murhaajat ja raiskaajat tehdessään niin sanottua paahakin, palvelevat tavalla tai toisella Jumalan salaisia tarkoitusperiä. Se ei tietenkään tee murhaamisesta ja raiskaamisesta moraalisesti oikeutetumpaa tai muuta sellaisia tekoja ja toimintaa hyväksytymmäksi tai tavoiteltavaksi, mutta näille asioille ja tapahtumille on syynsä, vaikka emme näitä syitä tietäisikään.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Numinous
Posts: 38
Joined: Sun Dec 18, 2016 8:01 pm

Re: Abortti, itsemurha ja eutanasia

Post by Numinous »

OKT:llä uskoin fatalistiseen Jumalaan ja maailmaan jossa ihmisen rooli on lähinnä seurata sivusta tapahtumia ja hävetä sitä millaiseksi Jumala hänet on luonut. Nykyisellä polullani näen ihmiselämän arvon nimenomaan kykynä murtautua vapaaksi tuosta asioiden tavanomaisesta ja vääjäämättömänä pidetystä järjestyksestä, joka ei minulle näyttäydy mitenkään erityisen tarkoituksenmukaisena useinkaan.
Angolmois

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Angolmois »

Rúnatýr wrote: Thu Oct 22, 2020 11:53 amSeuraavaksi paavi voisikin ottaa kantaa aborttiin, ehkäisyyn ja naisten ja tyttöjen ihmisoikeuksiin, ja raivostuttaa maailman patavanhoilliset fundamentalistit. Väestönkasvu kun on yksi maailman suurimmista ongelmista kaikilla mittareilla, etenkin kolmansissa maissa.
Täytyy tähän vanhaan viestiin lisätä, että vaikka olenkin lähtökohtaisesti "pro-life" aborttikysymyksen suhteen - uskon sielun kiinnittyvän ruumiiseen hedelmöittymisessä, ja siten abortti on yksiselitteisesti murha - niin tätä kysymystä seuraan nykyisin enemmän seurauksistaan käsin: Tämä maailma ei tarvitse yhtäkään ei-haluttua ja hyljeksittyä lasta kuormittamaan ylipaisunutta ihmismassan määrää. Olennaisinta olisi mielestäni ettei abortista tehdä jonkinlaista kieroa ehkäisyjärjestelmää vastuuttomille ihmisille.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Nefastos »

Rúnatýr wrote: Sun Dec 13, 2020 4:50 pmOlennaisinta olisi mielestäni ettei abortista tehdä jonkinlaista kieroa ehkäisyjärjestelmää vastuuttomille ihmisille.

Hmm. Abortti on niin epämiellyttävä toimenpide, etten usko "vastuuttomien ihmisten" ihan huvikseen siihen lähtevän.

Rúnatýr wrote: Sun Dec 13, 2020 4:50 pmuskon sielun kiinnittyvän ruumiiseen hedelmöittymisessä

Olen eri mieltä, jos sanaa "sielu" käytetään missään nykymaailmalle tutussa terminologisessa mielessä. Missä merkityksessä itse käytät "sielua" tässä? Jälleensyntyvä Ego asettuu alkioon heti siittiön kohdatessa munasolun?

Itse esitin Ihmisen ikäkausissa sen paracelsuslaisen näkemyksen, että sielu merkityksessä yksilöllinen ihminen reinkarnoituu asteittain, jopa fyysisen syntymän jälkeen.

Rúnatýr wrote: Sun Dec 13, 2020 4:50 pmja siten abortti on yksiselitteisesti murha

Olen vahvasti eri mieltä. Tai, jos omaksutaan näin voimakas sanamuoto, silloin myös esimerkiksi karja- tai turkiseläinten teurastusta on nimitettävä "murhaksi". Lähdetetty ihmisen sikiö ei ole vain lihaa, mutta se ei ole myöskään henkilö, eli periaate on sama kuin eläimellä. Ei-yksilöityneillä olennoilla on silti syvä tuntemisen kyky ja potentiaalinen yhteys "Egoon & Jumalaan".

Rúnatýr wrote: Sun Dec 13, 2020 4:50 pmTämä maailma ei tarvitse yhtäkään ei-haluttua ja hyljeksittyä lasta kuormittamaan ylipaisunutta ihmismassan määrää.

Olen samaa mieltä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Angolmois

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Angolmois »

Nefastos wrote: Mon Dec 14, 2020 3:27 pmHmm. Abortti on niin epämiellyttävä toimenpide, etten usko "vastuuttomien ihmisten" ihan huvikseen siihen lähtevän.[/color]
Kyllä niitä "Voi olen taas raskaana; no aina voi tehdä abortin!" -tapauksia varmasti on nykyään. En osaa sanoa mitä sellaisen ihmisen kanssa pitäisi tehdä, joka vaikkapa 3. kerran tekee abortin hässittyään ympäriinsä. Ehkäisyäkin voisi harkita?
Nefastos wrote: Mon Dec 14, 2020 3:27 pm Olen eri mieltä, jos sanaa "sielu" käytetään missään nykymaailmalle tutussa terminologisessa mielessä. Missä merkityksessä itse käytät "sielua" tässä? Jälleensyntyvä Ego asettuu alkioon heti siittiön kohdatessa munasolun?

Itse esitin Ihmisen ikäkausissa sen paracelsuslaisen näkemyksen, että sielu merkityksessä yksilöllinen ihminen reinkarnoituu asteittain, jopa fyysisen syntymän jälkeen.[/color]
Allekirjoitan Egon asteittaisen inkarnoitumisen vielä syntymänkin jälkeen, ja prosessillahan ei varsinaisesti loppua ole ennen kuolemaa eri prinsiippien aktivoituessa eri vaiheissa. Näkemykseni pohjaa siihen, että tuo prosessi alkaa hedelmöittymisessä, ja tähän sielunkierron luonnolliseen kulkuun ei tulisi lähtökohtaisesti puuttua invasiivisesti ja katkaisevasti, mikäli olosuhteet ovat muuten kunnossa. En minäkään alkiota pidä vielä siinä mielessä samanarvoisena elävän olennon rinnalla, että ne olisivat yksi ja sama; lähinnä minulla tulee mieleeni jotain tiibetiläisen kuoleman kirjan bardo-visioita sellaisista sieluista, joiden juuri alkanut elämänlanka katkaistaan tällä tavoin ja sielulta riistetään mahdollisuus elää kulloisenkin karmallisen tilanteensa ja olosuhteensa luonnollisen sielunkierron puitteissa. Missä määrin tällainen bardo-tilojen jatkumo sitten voi olla eräänlainen sielullinen uni tai sielullinen helvetti ilman lunastuksen mahdollisuutta aineellisessa elämässä, sitä en osaa sanoa. Ainakin jonkinlainen toistuvuus ja jatkuvuus todennäköisesti vallitsee.

Periaatteessa olen siis pro-life, mutta käytännössä antaisin vapauden aborttiin jokaiselle, joka ei lasta maailmaan halua tuoda. Valistuksellisesti kehottaisin kuitenkin harkitsemaan myös mahdollisia hengentieteellisiä näkemyksiä abortin suhteen hyvin vakavasti, ilman moralisointia.
Nefastos wrote: Mon Dec 14, 2020 3:27 pm Olen vahvasti eri mieltä. Tai, jos omaksutaan näin voimakas sanamuoto, silloin myös esimerkiksi karja- tai turkiseläinten teurastusta on nimitettävä "murhaksi".[/color]
Näin on. Me olemme kaikki murhaajia ja meillä kaikilla on kädet veressä, maailman ollessa yksi suuri väkivallan alttari jossa kuolema tanssii. Osa näyttäisi hyväksyvän kaiken osana "luonnollista" prosessia, osa pyrkii poispäin tästä väkivallan järjestelmästä mahdollisuuksiensa puitteissa.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Abortti, itsemurha ja eutanasia

Post by Nefastos »

Rúnatýr wrote: Mon Dec 14, 2020 5:28 pmKyllä niitä "Voi olen taas raskaana; no aina voi tehdä abortin!" -tapauksia varmasti on nykyään. En osaa sanoa mitä sellaisen ihmisen kanssa pitäisi tehdä, joka vaikkapa 3. kerran tekee abortin hässittyään ympäriinsä. Ehkäisyäkin voisi harkita?

Voisi harkita, tai ehkäisyn tulisi olla ehkä jopa automatisoitua. Mutta jokainen seurauksellinen tilanne on myös itsenäinen tilansa, ja siten abortin tuomitseminen tuntuu minusta kuin kauhuvolyymin nostamiselta asioiden rauhoittamisen sijaan. Lisäksi itse miehenä koen jopa jonkinlaista jääviyttä tämän asian tuomitsemiseen, kun tiedän, että kyse on jonkun toisen suhteesta sellaiseen keholliseen kokemukseen, jota minulla ei voi olla.

Rúnatýr wrote: Mon Dec 14, 2020 5:28 pmAllekirjoitan Egon asteittaisen inkarnoitumisen vielä syntymänkin jälkeen, ja prosessillahan ei varsinaisesti loppua ole ennen kuolemaa eri prinsiippien aktivoituessa eri vaiheissa. Näkemykseni pohjaa siihen, että tuo prosessi alkaa hedelmöittymisessä, ja tähän sielunkierron luonnolliseen kulkuun ei tulisi lähtökohtaisesti puuttua invasiivisesti ja katkaisevasti, mikäli olosuhteet ovat muuten kunnossa.

En yritä olla nenäkäs vaan kysyn koska olen itsekin pyöritellyt näitä asioita paljon: Miksi siis asettaa koskemattomuus nimenomaan hedelmöitymisestä lähteväksi? Jos näemme näiden asioiden liukuvuuden, eikö myös tuo hetki ole valittu melko mielivaltaisesti? Egolla ei voi olla minkäänlaista hermostollista tai vastaavaa pääsyä siittiön ja munasolun mikrorakenteeseen tuossa vaiheessa; sen yhteys on abstrakti.

Rúnatýr wrote: Mon Dec 14, 2020 5:28 pmValistuksellisesti kehottaisin kuitenkin harkitsemaan myös mahdollisia hengentieteellisiä näkemyksiä abortin suhteen hyvin vakavasti, ilman moralisointia.

En ole eri mieltä, mutta ongelma on, että tämä jää – quod erat demonstrandum – vahvasti uskonkysymykseksi siitä, mitä olemme abortoimassa. Tuskin kukaan ylipäänsä henkisistä tai edes psykologisista asioista millään tavoin ylöspäisesti kiinnostunut henkilö voi esittää, että abortti on näppärä ja helppo vaihtoehto, johon ei liity ongelmia. Jos löytyy henkilö joka ei tätä ole tullut ajatelleeksi jo ihan maallisistakin lähtökohdista, hän tuskin hyötyy meidän okkulttisista hypoteeseistamme.

Rúnatýr wrote: Mon Dec 14, 2020 5:28 pmPeriaatteessa olen siis pro-life, mutta...

Minähän olen taas varsin anti-life, enkä näe elämää ihanana, kauniina mahdollisuutena, johon mahdollisimman monille tulisi antaa tilaisuus. Näkemykseni siitä mitä ihmiskunnan syntyvyydelle tulisi tehdä ovat huomattavasti nykynormaalista poikkeavia. Linkola-henkisiä provokaatioita hyväksymättä, nimenomaan lisääntymisestä pidättäytyminen olisi mielestäni kaikkein parhaita asioita, joita ihmiskunta voisi harkita. Tällä hetkellä sen voi tehdä yhtä lailla elämän laajamittaisen takaamisen nimissä (ylikansoittumisen ongelma) kuin spiritualismin (elämä ei rajoitu biologiseen olemiseen, eikä pääty biologiseen sukupuuttoon).
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Abortti, itsemurha ja eutanasia

Post by Wyrmfang »

Aborttikeskustelussa on lähes aina ongelmana, että puhutaan vain sikiön oikeuksista, tulkittiin nämä sitten millä tavalla tahansa. Sikiö on myös osa äidin ruumista ja siten äidin oikeudet ovat vähintään yhtä tärkeä ellei tärkeämpi ulottuvuus asiassa. Kuten on esille tuotu ei ole oikein filosofisesti johdonmukaista pitää ainakaan vielä kehittymätöntä sikiötä täysin ihmisenä kaikessa mielessä. Vastuupuolta tämä ei tietenkään asiasta poista, ja sen varmasti kaikista mahdollisista biologis-psyykkis-sosiaalisista syistä ymmärtää potentiaalinen äiti kaikkein parhaiten, ellei ole täysin psykopaatti. Ja jos on, eikä lasta halua, niin onneksi kaikki ovat täällä ainakin yhtä mieltä siitä, että vastoin tahtoa kasvatetusta lapsesta ei mitään hyvää synny kenellekään.

Yleisesti pidän hieman erikoisena, että kun abortista tehdään ennen kaikkea vastuukysymys, ei koskaan puhuta isästä mitään, vaikka hänen roolihan asiassa on tavallaan vielä aktiivisempi (ilman miehen orgasmia ei hedelmöittymistä tapahdu). Jos puhuttaisiin, tulisi varmaan abortin vastustajillekin ilmeisemmäksi se, ettei vanhemmuuteen pakottaminen voi olla hyvästä.

Eutanasiasta olen myös ehdottomasti sitä mieltä, ettei oman moraalis-uskonnollisen näkemyksen pohjalta, jossa elämällä voi mahdollisesti olla itseisarvoa jossain mielessä, voi pakottaa toisia omaksumaan tätä näkemystä tilanteessa, jossa elämä ei tunnu eutanasiaa haluavalle itselleen elämisen arvoiselta. Asiaan liittyy kuitenkin äärimmäisen tärkeä käytännön pointti, jonka opin alun perin Päivi Räsäseltä (!). Eutanasia ei käytännössä koskaan ole ensinnäkään tarpeen, vaan ongelma on erilaisten hoitojen tarjoamisen riittämättömyydessä. Se ettei tätä tuoda esille, on oireellista seuraavasta. Vaikka kaltevan pinnan argumentit ovat usein epäilyttäviä, tässä asiassa pidän aika selvänä, että jatkuvasti enemmän "tehokkuutta" arvottavassa yhteiskunnassa eutanasia alkaisi ennemmin tai myöhemmin liukua "hyödyttömien" yksilöiden murhaamiseen tai vähintään eutanasiaan painostamiseen. On myös ongelmallista kenelle sälytetään vastuu aktuaalisesta eutanasian suorittamisesta.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Abortti, itsemurha ja eutanasia

Post by Nefastos »

Eutanasiasta puheen ollen, pari päivää sitten Yle julkaisi aiheesta pitkähkön pohdiskelun: "Eutanasian salliminen huolettaa monia asiantuntijoita: kohta ei enää keskustella, onko toisen surmaaminen sallittua, vaan kenelle se tehdään". Olen monista tuon artikkelin ajatuksista, ja erityisesti taustalla vaikuttavista tavoista sanoittaa asioita ja ongelmia, hyvin eri linjoilla, mutta keskustelun luomiseen se on hyvä peilauspinta. Voidaan palata tähän, jos keskustelijoillamme on mielenkiintoa.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Abortti, itsemurha ja eutanasia

Post by Kavi »

Wyrmfang wrote: Tue Dec 15, 2020 11:08 am Aborttikeskustelussa on lähes aina ongelmana, että puhutaan vain sikiön oikeuksista, tulkittiin nämä sitten millä tavalla tahansa. Sikiö on myös osa äidin ruumista ja siten äidin oikeudet ovat vähintään yhtä tärkeä ellei tärkeämpi ulottuvuus asiassa. Kuten on esille tuotu ei ole oikein filosofisesti johdonmukaista pitää ainakaan vielä kehittymätöntä sikiötä täysin ihmisenä kaikessa mielessä. Vastuupuolta tämä ei tietenkään asiasta poista--
Itselleni, jossain kvasiuskonnollisessa mielessä, niin sikiö, siittiösölu kuin pieninkin kusipäinen mikrobi on jollain tavalla pyhää. Tavallaan vedän kovemmille kierroksille kuin mitä pro-liferi, kuitenkaan kyse ei ole itselleni niinkään ihmisestä kuten ehkä abortinvastustajalle saattaa olla.

Frater Nefastoksen esittelemä ajatus sielusta, joka kehittyy ruumiseen ajan mittaan, jos silloinkaan - oli uusi minulle. Mietin, että voiko sillä halutessaan käyttää perusteluna kaiken epäsielukkaan poistamisena. Omanlaista esoteriadarwinisimia?
Wyrmfang wrote: Tue Dec 15, 2020 11:08 am , ja sen varmasti kaikista mahdollisista biologis-psyykkis-sosiaalisista syistä ymmärtää potentiaalinen äiti kaikkein parhaiten, ellei ole täysin psykopaatti. Ja jos on, eikä lasta halua, niin onneksi kaikki ovat täällä ainakin yhtä mieltä siitä, että vastoin tahtoa kasvatetusta lapsesta ei mitään hyvää synny kenellekään.
Yleisestihän tätä sanaa pro-life sanaa onkin kritisoitu, koska se on enemmänkin mahdollisesti jotain kärsimyksen ja kurjuuden maksimointia, kuin sinänsä elämänmyönteistä ajattelua juuri yllämainitsemasi seikan takia.
Wyrmfang wrote: Tue Dec 15, 2020 11:08 am Yleisesti pidän hieman erikoisena, että kun abortista tehdään ennen kaikkea vastuukysymys, ei koskaan puhuta isästä mitään, vaikka hänen roolihan asiassa on tavallaan vielä aktiivisempi (ilman miehen orgasmia ei hedelmöittymistä tapahdu). Jos puhuttaisiin, tulisi varmaan abortin vastustajillekin ilmeisemmäksi se, ettei vanhemmuuteen pakottaminen voi olla hyvästä.
..Ja siltikin ne mahdolliset isät ovat, oman kokemukseni mukaan niitä kovimpia moralisteja kun puhutaan naisista, jotka tulevat raskaiksi.
Wyrmfang wrote: Tue Dec 15, 2020 11:08 am Eutanasiasta olen myös ehdottomasti sitä mieltä, ettei oman moraalis-uskonnollisen näkemyksen pohjalta, jossa elämällä voi mahdollisesti olla itseisarvoa jossain mielessä, voi pakottaa toisia omaksumaan tätä näkemystä tilanteessa, jossa elämä ei tunnu eutanasiaa haluavalle itselleen elämisen arvoiselta. Asiaan liittyy kuitenkin äärimmäisen tärkeä käytännön pointti, jonka opin alun perin Päivi Räsäseltä (!). Eutanasia ei käytännössä koskaan ole ensinnäkään tarpeen, vaan ongelma on erilaisten hoitojen tarjoamisen riittämättömyydessä. Se ettei tätä tuoda esille, on oireellista seuraavasta. Vaikka kaltevan pinnan argumentit ovat usein epäilyttäviä, tässä asiassa pidän aika selvänä, että jatkuvasti enemmän "tehokkuutta" arvottavassa yhteiskunnassa eutanasia alkaisi ennemmin tai myöhemmin liukua "hyödyttömien" yksilöiden murhaamiseen tai vähintään eutanasiaan painostamiseen. On myös ongelmallista kenelle sälytetään vastuu aktuaalisesta eutanasian suorittamisesta.
Tämä on muuten sellainen pointti, jota en koskaan tullut ajattelleeksi. Lapsiin, kehityksellisiin, ym. vaikeuksiin liittyy laajasti erinäköisiä synkkiäkin asioita. Opin että Hans Asperger mm. oli eugeniikan kannalla, rotuhygieniaa yms settiä ja tuntuu ikävältä edes käyttää kyseisen äijän sukunimeä. Ilmeisesti siksikin nykyisin puhutaan enemmänkin "autismin kirjosta", mikä tietysti on korrektimpaa mutta kenties peittää olennaisen ongelmakohdan johon pitäisi entistä enemmän paneutua.

EDIT: Kuitenkin kun pohdin, niin kenties ihan hyväkin asia.
Locked