Hautaustavat

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Locked
Numinous
Posts: 38
Joined: Sun Dec 18, 2016 8:01 pm

Hautaustavat

Post by Numinous »

Ei ole toivottavasti omakohtaisesti vielä ajankohtaista minulle, mutta kiinnostaisi kuulla, mitä olette tästä ajatelleet. Vapaamuurarirituaaleissa ruumisarkku on keskeinen ja arkkihautajaisten rituaalinen draama on näyttävämpi kuin tuhkan laskun. Kuitenkaan en itse usko ruumiin ylösnousemukseen abrahamistisessa merkityksessä niin mietin olisiko kremaatio enemmän linjassa uskomusteni kanssa. Sinänsä uskon, että ruumiiseeni jää jokin osa minusta ja siinä varmasti on maagista potentiaalia, mutta en tiedä ketä se hyödyttää kuuden jalan syvyydessä, enkä tiedä olisinko otettu jos jäämistöäni tähän tarkoitukseen alettaisiin kaivella. Ehkä pyhäinjäännöksiksi päätyminen voisi olla hauskaa, mutta sangen epätodennäköistä näillä vakaumuksila :)
Eibon
Posts: 6
Joined: Sat Feb 04, 2017 10:15 pm

Re: Hautaustavat

Post by Eibon »

Jossain himalajalla oli käytössä rituaali, jossa vainaja kuljetettiin saattuessa kauaksi kylästä ja rituaalipaikalla revittiin kappaleiksi ja jäänteet jätettiin lintujen ja petojen syötäväksi. Itse haluaisin tämänkaltaisen hautaustavan.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Hautaustavat

Post by obnoxion »

Tuota mistä Eibon puhuit kutsutaan ilmahautaukseksi. Se on vanhastaan ollut käytössä myös zarathustralaisilla. Muistan erään dokumentin jossa esiintyi Himalajan seudun ilmahautauksissa työkseen ruumiita paloitteleva mies. Hän ei koskaan lähtenyt töihin ilman viskipulloa. Taisi olla niin että muuten seudulla ei alkoholia mielellään suvaittu, mutta ruumiinpalottelijalle se jopa sisällyttää työn hintaan. Muistelisin että mies oli jonkinlainen shamaaniparantaja, joka toimitti tehtäviä joita pidettiin liian saastaisina munkeille.

Itse ole toivonut polttohautausta. Minulle sopisi parhaiten kirkkohautajaiset, mutta sen näkee sitten onko se mahdollista. Otin asiasta hiljattain selvää, ja jos ei ole koskaan kuulunut kirkkoon, siihen liittyminen olisi vähän muutakin kuin byrokraattinen muodollisuus. Käytännössä ainakin rippikoulu vaaditaan ennen kastetta.

Toisaalta muistolehto olisi toki helppo omaisille sillä sinne aina joku sytyttää kynttilöitä juhlapäivinä, kun taas läheisen hautapaikka vaatii säännöllisempää huomiota. Läheisiähän tämä asia koskee, joten heille jättäisin mahdollisimman paljon vaikutusvaltaa.

Ajatus ilmahautauksesta on viehättänyt minuakin, mutta nyt on enemmänkin sellainen ajatus että hautajaiset saisivat olla tavalliset ja huomaamattomat, ilman mitään erikoisuuksia.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked