Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Sothoth
Posts: 126
Joined: Fri May 28, 2010 1:18 pm

Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Sothoth »

Päätin tässä vuoden 2016 alusta lukien aloittaa itselleni toistaiseksi vieraan tavan, eli aloitin päiväkirjan kirjoittamisen. Tarkoitus olisi saada vuoden jokaiselle päivälle joku päiväkirjamerkintä (ei välttämättä aina heti samana päivänä tosin, mutta melko pian, jotta tapahtumat ja fiilikset olisivat tuoreessa muistissa). Joskus pohdinnat voivat olla syvinkin syväluotaavia, mutta jos ei yksinkertaisesti muuta keksi, niin voi vaikka kirjoittaa että tänään satoi lunta. Alussa olen ainakin ollut hyvin innostunut tästä; tuntuu erittäin terapeuttiselta purkaa omia ajatuksiaan kaikesta kirjoittamalla. Harjoitus tuo myös kaivattua rutiinia henkiseen ponnistukseeni rukousharjoitteiden ohella. Plussana näen myöskin sen, että pelkkä asioiden päässä pyörittely (johon syyllistyn paljon) siirtyy konkreettisempaan muotoon, josta käsin niitä on vaikkapa jälkikäteen hyvä reflektoida. Tämä harjoitus myös kultivoi kärsivällisyyttä; aina ei ehkä inspaa niin paljon, mutta siitä huolimatta aion saada jotain aina kirjoitettua.

Millaisia kokemuksia foorumilaisilla on päiväkirjan pitämisestä?
User avatar
Haeresis
Posts: 21
Joined: Wed Nov 18, 2015 12:12 pm

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Haeresis »

Mielestäni päiväkirjan pitäminen on ehdottoman tärkeä työkalu okkultistille.Itse aloitin päivänkirjan pitämisen 1½ vuotta sitten ja olen yrittänyt parhaani mukaan raapustaa sinne mahdollisimman usein.Välillä on toki ollut hetkiä (esim pää -ja sivutyön kiireiden takia,jolloin yöunet jäänneet pariin tuntiin),ettei ole tullut mitään kirjoitettua.Koen myös,että päiväkirjan pitäminen edesauttaa jälkikäteen reflektoimaan henkistä kehitystä ja hahmottamaan asioita paremmin,mitkä muuten voivat jäädä hahmottamatta tai jäävän vähemälle huomiolle - puhumatta sen terapeuttisesta vaikutuksista.
Ymmärtääkseni myös monissa esoterisissa järjestöissä/seuroissa "maagisen päiväkirjan" pitämistä pidetään äärimmäisen tärkeänä.

"The first and absolutely essential task for the Aspirant is to write his Magical Record."
Aleister Crowley
The darker the night, the brighter the stars,
The deeper the grief, the closer is God!
Hoenir
Posts: 137
Joined: Thu Apr 24, 2014 5:13 pm

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Hoenir »

Kirjoittelen kausittain, joskus kirjoitan kuukauden putkeen ja sitten tuleekin jo parin kuukauden paussi. Ikävä kyllä oma kirjoittamiseni menee negatiivisten fiilisteni mukaan, silloin kun on kaikista raskainta niin kirjoitan selvästi eniten, vähemmän kurjina aikoina sitten unohtuu koko touhu.

On muuten kiinnostavaa, että vanhan päiväkirjan avaaminen voi tuntua jälkeenpäin aivan käsittämättömän vaikealta. En ole koskaan tavannut mitään yhtä latautunutta esinettä kuin vanha tummakantinen päiväkirjani. Se mokoma painoi kädessä kuin kultaharkko, sääli vaan ettei sisältö ollut lainkaan kultaista :lol: Lopulta revin kaikki sivut joille olin kirjoittanut, sen jälkeen tunsin ikäänkuin puhdistuneeni.
"Futile as a ghost I stand guard over hidden gold, O lord of the meeting rivers"
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Kenazis »

Itse otin vuonna 2008 maagisen päiväkirjan kirjoittamisen osaksi omaa Suurta Työtäni. Tosin ensimmäiset vuodet olivat aika hiljaisia, mutta aktiiviisuus tämän suhteen on kasvanut hiljalleen, viime vuosien ollessa aika tasaista n. 1-5 merkintää kuukaudessa. Tähän siis kirjaan kaikki rituaalit ja oleelliseksi näkemäni erityiset kokemukset ja tapahtumat.

Muutama vuosi sitten tein sellaisen päiväkirjan mittaisen projektin, jossa kirjoitin joka päivä jotain (n. sivun verran, tai tarvittaessa enemmän), kunnes päiväkirja tuli täyteen. Tämä oli tarkoituksellisesti rajattu ajallisesti enkä ole aiemmin tai tämän jälkeen pitänyt ns. normaalia päiväkirjaa. Ideana päiväkirja on kyllä hyvä, mutta kirjoitan muutenkin niin paljon ylös ideoitani, että päiväkirja tämän päälle olisi liikaa. Samasta syystä en pidä unipäiväkirjaa vaikka uskonkin sellaisen olevan erittäin hyödyllinen ja monipuolinen.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Nefastos »

Itse olen pitänyt päiväkirjaa aktiivisesti & päivittäin jo liki parikymmentä vuotta. Hyödyt ovat monenlaiset, enkä itse pärjäisi ilman tällaista mielenterveyden säilyttäjää. Myöhemmin olen siirtänyt erilleen erityisten ritualististen harjoitteiden päiväkirjanpidon & unipäiväkirjan. Minäkin pidän päiväkirjanpitoa äärimmäisen suositeltavana nykymaailmassa elävälle esoteristille. Eri luonteenlaadut saavat siitä hyötyjä erilaisin painotuksin, mutta jos se jää hyödyttömäksi, sitä kirjoittaa väärin. Toimiakseen kirjoittamisen tulisi olla mielestäni täysin rehellistä (ei kuvaukselliseksi tai yksinomaan älylliseksi prosessiksi kontrolloitua) & keskittyä ensisijaisesti sisäisten tunnelmien läpikäymiseen.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Tähti »

Pidin itse päiväkirjaa ehkä muutaman vuoden, ehkä enemmäkin se oli semmoista päivittäisten oivallusten yhteen keräämistä + laitoin kaikkia luovia juttuja samaan. Tuli heitettyä myöhemmin noi päiväkirjat pois. Mulla on ollut jotenkin niin nopea kehityspolku, että tosi kovassa tahdissa vanhat jutut menettää kiinnostavuutensa.

Nykyään tuntuu ajattelukin toimivan niin hyvin, että se on korvannut osittain päiväkirja-tyyppisen kirjoittelun. Kirjoittelen kyllä evernoteen lähinnäkin ammattimielessä, samalla monet jutut toimii ajattelun ja muistin laajennuksina. Päiväkirjoista kai harvoin tehdään mitään yhteenvetoja, synteesiä, mutta tälleen kirjoittaessa tulee mietittyä samalla paljon samoja juttuja uudestaan ja uudestaan, ja koottua yhteen olennaisimpia oivalluksia.
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Thelithiz »

Olen pitänyt päiväkirjaa vuodesta 2003 ja varmaan aiemminkin, muttei sitä vanhempia ole säilynyt. Päähän siinä halkeaa jos ei saa tapahtumia muistiin ja ajatuksia ulos, ja sydän jos ei saa purkaa tuntojaan. Se on auttanut ja selkiyttänyt synkimmissä kausissa tosi paljon, ja siitä näkee myös että kaikkein vaikeimpia asioita ja aikoja ei edes pysty oksentamaan paperille. Saatan rustata runoja ja kuiviakin sekaan. Kirjoittaminen on tukenut osaltaan jonkilaista illuusiota oman elämän hallitsemisesta, vähän samaan tapaan kuin tavarat jotka oikeastaan kahlitsevat. Nimen omaan käsin kirjoittaminen jotenkin tuntuu aktivoivan aivoja ja toimivan paremmin.

Jälkeenpäin päiväkirjoja voi olla kovinkin kiusallista lukea, toisaalta hyvin mielenkiintoista, että millaiset asiat olivat joskus tärkeitä. Voin seurata vointini kehitystä tai vaikka ilmaston muuttumista. Olen eri aiheista kirjoitanut eri paikkoihin, välillä kaiken samaan. Olen yrittänyt välillä pitää taukoja ja hillitsen, etten joka asiaa laittaisi muistiin. Aikaakin siinä menee. Mutta jotenkin en osaa olla ilman. Se tuntuisi turvattomalta ja kaoottiselta.
Hoenir wrote:Lopulta revin kaikki sivut joille olin kirjoittanut, sen jälkeen tunsin ikäänkuin puhdistuneeni.
Joskus vanhojen vuodatusten polttaminen auttaa tosiaan puhdistumaan asioista, samoin jos kirjoitan lapulle asian mistä haluan eroon ja poltan sen rituaalisesti, ainakin jos kyse on jostain turhasta pakkoajatuksesta.
User avatar
Manaarah
Posts: 10
Joined: Tue Jun 28, 2016 10:05 pm

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Manaarah »

Ah päiväkirja :)

Joskus ala-asteellä päätin kirjoittaa päiväkirjaa, mutta huomasin pian, että ei ollut mitään kirjoitettavaa. Jätin asian sikseen ja aloin kirjoittaa toden teolla lukiossa. Silloin päiväkirjoja täyttyi iso pino, kaikki hiukan erilaisia, täynnä piirustuksia, tunteita, pähkäilyjä elämästä, seksuaalisuudesta sun muusta, mikä silloin askarrutti mieltä. Kirjoitin aktiivisesti siihen asti kunnes tapasin puolisoni, ja siihen loppui päiväkirjan pitäminen 10 vuodeksi. Silloin sai ilmeisesti puitua sisäisiä asioita puolison kanssa, eikä tarvetta kirjoittamiselle ollut. Kun tämä pitkä parisuhde loppui ja olin taas keskenäni itseni kanssa, kirjoittaminen alkoi kuin luonnostaan uudelleen. Tuli runoja, pohdintoja, jne. Ja taas kun tuli nykyinen puoliso maisemiin, päiväkirjalle ei ollut tarvetta pitkään aikaan. Kunnes eräänä päivänä aloin pitää "Pientä raskauspäiväkirjaa", ja siitä lähti taas uudelleen sisäisen maailman kuvailuja paperille, ajoittain aktiivisesti, toisinaan taas on pidempiä taukoja. Viimeiset 6 vuotta on tullut kirjoitettua ylös, aina kun siltä tuntuu, tarot-tulkinnoista, oivalluksista, keskusteluista, viisauksia sieltä sun täältä, monenlaista hyvin henkilökohtaista asiaa. Yleensä kirjoitan hyvässä hengessä (tarkoitan hyvällä mielellä), mutta joskus tulee myös purettua jotain angsteja. Pari päivää sitten luin vuosi takaperin kirjoittamiani tuntemuksia, ja ilokseni huomasin, että kehitystä tapahtuu, osa sen hetken asioista on työstetty tavalla tai toisella ja eteenpäin on menty :)
“Minä tähdistä pohjoisen taivaan
hengitän rauhan viisaan.”

― tuntematon
Rosari
Posts: 23
Joined: Tue Jun 24, 2014 5:29 pm
Location: Helsinki

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Rosari »

Hieno aihe. Olen satunnaisesti pitänyt päiväkirjaa 16-vuotiaasta asti. Samoin kuin Hoenirilla, kirjoitan kausittain. Lähinnä silloin kun on niin hankala olo, että omia kelojaan ei pysty purkamaan pään sisällä tai kertomaan niistä läheisilleen. Päiväkirjani sijoittuvat tällä hetkellä tähän välimastoon. Kun pystyn puhumaan kirjoittamastani, se on saatu hallintaan tunteellisella tasolla. Päiväkirja muuttuu tarpeettomaksi.
Vanhojen raskaiden pohdintojeni vuoksi kaikki vihkoni ovat aikaisemin tuntuneet hyvin raskailta läpikäydä uudelleen.

Viimeaikoina tuo kammo on kadonnut. Eilen kun luin päiväkirjamerkintöjäni, jotka sivustivat tasan viime vuoden tapahtumia tuntui siltä kuin olisi lukenut jonkun vieraan ihmisen ajatuksia. Samalla ne olivat Itseni tuotoksia. Kaikki luettelemani tapahtumat ja ajatukset ovat edelleen läsnä elämässäni, vaikka eivät ole tässä hetkessä aktiivisia. Usein inhoan kirjoittamista, sillä pyrkiessäni rehellisyyteen tekstistä tulee hyvin vaillinaista ja valikoitua. Totuus omista toiveista, haaveista, tavoitteista on listausta monimutkaisempaa. Monesti päiväkirjan kirjoittaminen tuntuu selkeyttämisen sijaan siltä kuin yrittäisin luoda uutta hahmoa johonkin telkkarisarjaan. Sarjan hahmo on aina pelkkä arkkityypin ja jonkin päällä olevan tarinaan kuuluva osa. Mitä Ihminen ei ole itselleen.

Sattumoisin eilen puhuin ystäväni kanssa päiväkirjan pitämisestä. Hän sanoi lopettaneensa lineaarisen päiväkirjan kirjoittamisen, sillä se asetti ihmisen lineaariseen asemaan. Ajatus oli minusta kiehtova.

Se että en pysty jatkamaan vanhoja päiväkirjamerkintöjäni kertoo ne kuuluvat menneelle minuudelle, vaikka koko elämä varjoineen ja säteineen on jatkuvasti läsnäolevaa. Lineaarinen kirjoittaminen vahingoittaa sitä. Tuskin siirryn kuitenkaan vielä pitkään aikaan hänen tapaansa toteuttaa kirjoituksiaan, sillä se ei välttämättä sopisi minulle. Katson hiljalleen millaiseksi päiväkirjan merkitys elämäni heijasteena muuttuu.
Elämä on kourallinen tomuu
Kaikki muu on rojuu
Lopunajan romuu
Mitä sitte ku symbolit hajoo
Oo se reikä mihin kaikki valo katoo
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Päiväkirjan kirjoittaminen henkisena harjoitteena

Post by Tähti »

Tuo kyllä kuulostaa hyvältä idealta, että jos ei voi kertoa jollekin esim huoliaan yms, niin kirjoittaa päiväkirjaan.

Löytyy muuten tosi paljon kirjoittamis-softia, missä ei ole lineaarinen kirjoittaminen välttämättä pääasiassa, esim Scrivener taitaa olla tunnetuin. Esim voi järjestellä ikäänkuin taululle kortteina ideat. Varmasti jos päiväkirja-tyyppisiä juttuja kirjoittaa, niin toihan voisi olla kätevä esim vertailuun saman teeman sisällä mitä päiväkirjoissa voi toistua, jos siis on kiinnostusta tutustua itseensä analysoimalla.

Linuxille ton Scrivenerin saa ilmaiseksi, muutenkin kohtuu halpa, välillä saa jopa -50% alella joistain yleisesti netti/teknologia-tarjouksia listaavilta saiteilta.

https://www.literatureandlatte.com/scrivener.php
image.jpeg
image.jpeg (180.07 KiB) Viewed 3415 times
Locked