Lainkuuliaisuus

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Gestas
Posts: 19
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:19 pm

Re: Lainkuuliaisuus

Post by Gestas »

obnoxion wrote: Ehkä mutkan kautta, mistä johtuukin aiheen haastavuus. Kuitenkin omat ajatukseni keskeiseltä sisällöltään olivat, että lainkuuliaisuus on lähtökohtaisesti hyve ja rikollisuus vastaavasti pahe, sekä se, että lainkuuliaisuus voi olla hyvä ja melko vaativa okkultistinen harjoitus. Lopuksi ajattelin että Suomessa lainkuuliaisuus voisi olla helpompaa kuin joissakin muissa maissa.
Ei mutkan kautta vaan suoraan, lakihan on poliiittinen järjestelmä. Lainkuuliaisuuden ja rikollisuuden väliin mahtuu aika paljon, esim. kansalaistottelemattomuus, vaikka rikollisuus selvästi onkin lähtökohtaisesti negatiivinen asia. Suomi on yksi harvoja maita, joissa ymmärrän ajatuksen, että lainkuuliaisuus on lähtökohtaisesti hyve, hyvin monissa maissa asia on jopa täysin päinvastoin. Kuuliaisuuden sortavaa tai väkivaltaista järjestelmää kohtaan näen moraalittomana.

Okkulttisena harjoituksena tuo ei aukene minulle, voisitko selventää ajatusta? Mihin harjoitus tähtää?
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Lainkuuliaisuus

Post by Insanus »

Lainkuuliaisuus ei tarkoita minulle oikeastaan mitään, mutten tahdo luoda sellaistakaan vaikutelmaa että ei-lainkuuliaisuus olisi mikään ratkaisu sinänsä. Olen sitä mieltä, että 93 on viime kädessä nimenomaan "taivaan laki", jota ei vain valita henkilökohtaiseksi moraaliksi, vaan sen mukaan toimii joka tapauksessa, enemmän tai vähemmän tietoisesti ja on vain vapauduttava siitä mihin mieli on rakkaudetta takertunut. "shall be the whole of the LAW". Voi olla hyvä harjoite olla kävelemättä punaista valoa päin vaikka on kiire, mutta siihenkään ei mitään kirjoitettua lakia sinänsä tarvita, kärsivällisyyttä ja muita saturnaalisia hyveitä voi muutenkin kehittää.

Minulla ei sinänsä ole yhtäkään pahaa sanaa "vallitsevasta yhteiskuntajärjestyksestä", koska järjestelmä ei ole ongelman ydin, vaan heijastumaa, niin, vallitsevasta moraalikäsityksestä, tai USKON suunnasta jos niin voi sanoa. Kapitalismi ja rikkaimman oikeus (onhan raha kutakuinkin 'oikeus oikeuksiin' enemmän kuin mikään muu.) on se mikä minua risoo, MUTTA ei niissäkään rikkaus tai markkinalait sinänsä, vaan se ihmiskuva, uskomus joka sen kaiken on saanut liikkeelle.
Homo Economicus you know.

Kun on saatu kutsuttua sieltä helvetistä näitä zenbuddhalaisia nälkäisiä haamuja (voittoa tavoittelevia yrityksiä), joiden nälkä syö ihmisten elämää, ei niiden ehdoilla voi toimia & saavuttaa kestävää hyvää. Se on ongelmani lainkuuliaisuudenkin kanssa ohjenuorana. Tiedän tämän olevan jo hyvin läheltä vastaan kieltoa poliittisista kannanotoista, mutta pointti ei ole se, että pitäisi nousta barrikadeille, rakentaa uusi ja parempi järjestelmä, tai edes kiinnittää huomiota nykyiseen järjestelmään. Vaan että ongelma on uskomuksessa joka ei pohjaa millekään todelliselle, joka ei ole lähtöisin ihmisestä itsestään: ei sydämestä, vaan jostain muualta.

Minusta lainkuuliaisus itsessään ei ole mikään "hyve lähtökohtaisesti", juuri koska lain mukaan toimimallakin saa kaikenlaista kärsimistä aikaiseksi. Kerjäläiset kadulla häiritsevät, soitan poliisille. Köyhä kaivaa ruokaa roskiksesta: yksityisomaisuuden ryöstämistä.
Se, millä intentiolla lakia seurataan tai ollaan seuraamatta ratkaisee (taas).
Sunnuntaikuski jota ei kiinnosta se, ettei kännissä saa ajaa voi tehdä oikein tai väärin.
Sunnuntaikuski jota kiinnostaa ettei kännissä saa ajaa voi tehdä oikein tai väärin.

Oli puhetta, että lakia pitää noudattaa "äärimmäiset tilanteet poislukien", mutta voidaanko äärimmäinen tilanne määritellä muuten kuin tilanteeksi, jossa lakia ei enää olekaan hyvä noudattaa?
Jos tahdon rikkoa suomen lakia tai eu:n säädöksiä auttaakseni jotain toisen maan asukasta?
Nojoo, ehkä se pointti on selvä muutenkin.

Anyway, olen sitä mieltä että:

Se, joka väittää että Tahto ja Rakkaus pitäisi kyseenalaistaa jos laki tulee tielle, on mielestäni aika lailla valinnut alaspäisen tien. Edelleen, se ei tarkoita sitä että lain rikkominen on ainoa tai suositeltavin tapa toimia, vaan sitä että mielestäni ehdottomasti on "noustava lain yläpuolelle" ja vasta sitten valittava tahtooko lakia noudattaa.

Lähtökohdan asettaminen toisin on pahuutta.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Gestas
Posts: 19
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:19 pm

Re: Lainkuuliaisuus

Post by Gestas »

Insanus wrote:Kerjäläiset kadulla häiritsevät, soitan poliisille.
Sivumennen sanoen, kärsimystä aiheuttaa se, ettei poliisi yhä ja edelleenkään ole puuttunut kerjäämiseen, vaan rikollisjärjestöillä on edelleen oikeus raahata ihmisiä istumaan kadunkulmaan ja kerjäämään pakussa odottavalle pomolle. Onneksi siihen ei Suomessa liity yhtä sairaalloisia piirteitä kuin ulkomailla, kuten lasten tahallista rampauttamista säälin herättämiseksi tai huumaamista heroiinilla naisen syliin "madonna-astelman" tekemiseksi... Tuo ilmiö olisi jo viimein aika saattaa historian romukoppaan.

Ihan vaan yhtenä esimerkkinä pitkästä ketjusta asioita joita ei kannata "ajatella sydämellään". Hyvä intentio -> paha vaikutus.
Insanus wrote: Oli puhetta, että lakia pitää noudattaa "äärimmäiset tilanteet poislukien", mutta voidaanko äärimmäinen tilanne määritellä muuten kuin tilanteeksi, jossa lakia ei enää olekaan hyvä noudattaa?
Jos tahdon rikkoa suomen lakia tai eu:n säädöksiä auttaakseni jotain toisen maan asukasta?
Nojoo, ehkä se pointti on selvä muutenkin.
Lailla miten?

Laissa on muuten erillinen "pakkotila" säädös, eli ohje, että lain rikkominen ääritilanteessa ei ole lainrikkomista, ts. sinun täytyy viedä sydänkohtaukseen kuoleva isäsi sairaalaan eikä ambulanssi ehdi -> varastat auton, olet eksyksissä talvella ja murtaudut mökkiin estääksi paleltumisen, ja niin edelleen. Vain aiheutuneet vahingot tulee tietääkseni korvata.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Lainkuuliaisuus

Post by obnoxion »

Lainkuuliaisuus on hyvä okkultinen harjoitus monesta syystä. Jossain pisteessä se pakottaa meidät kapinoimaan omia mielihalujamme, meidän oikkujamme ja vimmojamme vastaan. Se mahdollistaa meille yhteistoiminnan toiseuden kanssa ilman että me voimme tehdä siitä heti okkultistisessa mielessä hedelmätöntä sanelemalle sille omia ehotaja. Se estää meitä soveltamasta omaksi hyväksemme kun tahtoisimme pyhittää keinot. Se estää meitä tekemästä nopeita, hölmöjä päätöksia kun emme erota yhteistä hyvää omasta edustamme.

Luovuus ja elinvoima nauttivat laista. Tiukat, ulkoisesti epätäydellisetkin säännöt pakottavt elinvoiman kuin jämerään putkeen, ja usuttavat sen ylöpäin. Pinnallinen vapaus saa sen ensin rönsyilemään, ja pian tekemään itsensä tyhjäksi. Omalakisena voima lamaantuu.

Ilmennyt laki on välttämättä särön täydellistämä. Myös Taivaan laissa ennenmmin tai myöhemmin pyrkijä kohtaa oudon vaatimuksen, joka näyttää loukkaavan hänen älyään. Hän ajttelee että "minä olisin tehnyt laista täydellisemmä, sillä tuosta ja tuosta olisin korjannut huonot kohdat". Mutta tämä ajatus lähtee siitä lapsekkaasta käsityksestä että minun ei tarvitse lakia noudattaa jos en joltain osin sitä voi käsittää. Ei lakia voi tehdä itselleen ja omista lähtökodistaan, eikä sitä voi tehdä vain tietyltä osin. Se täytyy tehdä alusta loppiun, ja se täytyy tehdä kaikille.

Aiemmin kultivoitu vilpitön pyrkimys lainkuuliaisuuteen voi nähdäkseni pelastaa tältä virheeltä.
Gestas wrote:Sivumennen sanoen, kärsimystä aiheuttaa se, ettei poliisi yhä ja edelleenkään ole puuttunut kerjäämiseen, vaan rikollisjärjestöillä on edelleen oikeus raahata ihmisiä istumaan kadunkulmaan ja kerjäämään pakussa odottavalle pomolle. Onneksi siihen ei Suomessa liity yhtä sairaalloisia piirteitä kuin ulkomailla, kuten lasten tahallista rampauttamista säälin herättämiseksi tai huumaamista heroiinilla naisen syliin "madonna-astelman" tekemiseksi... Tuo ilmiö olisi jo viimein aika saattaa historian romukoppaan.
Tämä on taas yhteiskunnallista tilitystä. On outoa jos et sitä huomaa. Outoa on myös se jos huomaat mutta silti jatkat.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Lainkuuliaisuus

Post by Insanus »

Gestas wrote:
Insanus wrote:Kerjäläiset kadulla häiritsevät, soitan poliisille.
Sivumennen sanoen, kärsimystä aiheuttaa se, ettei poliisi yhä ja edelleenkään ole puuttunut kerjäämiseen, vaan rikollisjärjestöillä on edelleen oikeus raahata ihmisiä istumaan kadunkulmaan ja kerjäämään pakussa odottavalle pomolle.
Olen tietoinen, mutta silti eri mieltä
Gestas wrote: Ihan vaan yhtenä esimerkkinä pitkästä ketjusta asioita joita ei kannata "ajatella sydämellään". Hyvä intentio -> paha vaikutus.
tästä. Se, että rikollisliigat todella harjoittavat lasten mm.silmien polttamista saadakseen lisää rahaa ei tarkoita sitä, että antamalla kerjäläiselle kolikon tuen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Ihan vain esimerkkinä asiasta jota ei ehkä kannata vetää pelkkään syy-seuraus-ketjuun voi vaikka miettiä sitä mitä lapselle mahdollisesti käy jos ei olekaan riittävästi rahaa mafiosolle antaa. Jos mafia käyttäisi rahat hyväntekeväisyyteen, muuttaisiko se mitään? Mielestäni toimin oikein antaessani köyhälle kolikon tai jättämällä sen antamatta, kun intentioni on rakastava: eteenpäin antamani impulssi määrittyy sen mukaan. Nimenomaan kannattaa ja kuuluu "ajatella sydämellään" IMO.
Insanus wrote: Oli puhetta, että lakia pitää noudattaa "äärimmäiset tilanteet poislukien", mutta voidaanko äärimmäinen tilanne määritellä muuten kuin tilanteeksi, jossa lakia ei enää olekaan hyvä noudattaa?
Jos tahdon rikkoa suomen lakia tai eu:n säädöksiä auttaakseni jotain toisen maan asukasta?
Nojoo, ehkä se pointti on selvä muutenkin.
Laissa on muuten erillinen "pakkotila" säädös, eli ohje, että lain rikkominen ääritilanteessa ei ole lainrikkomista[/quote]

Tiedän tämänkin. Mieleeni tuli ensimmäisenä esimerkkinä sallia vaikka tehdaspäästöjä enemmän suomessa sillä ehdolla että niitä vastaavasti vähennettäisiin kehitysmaista, jonne ne usein ulkoistetaan, kun hengitysilma kuitenkin on kaiketi yhteistä. Idea siis siinä, että kun maailma on kriisissä ja aika kortilla, tällaista pakkotilasäädöstä voisi soveltaa melko laaja-alaisesti.

EDIT: Joskin nyt kun luin omaa viestiäni uudestaan, niin ovathan nuo esimerkkeinä aika "sinne päin", enemmän kuin asian ytimeen.

+

Obnoxion: todella hyviä pointteja. Omalla kohdalla on tullut suhtauduttua lakiin jotenkin niin "ihmistekoisena" että on mennyt enemmän tai vähemmän ohi aivan selviä mahdollisuuksia käyttää sen rajoituksia kehittävästi. Elinvoimasta ja luovuudesta erityisesti samaa mieltä ja kapinallisellakin on oltava raja joka rikkoa: särö todellakin täydellistää.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
H. Nox
Posts: 25
Joined: Sun Jun 06, 2010 10:43 am

Re: Lainkuuliaisuus

Post by H. Nox »

Gestas wrote: Niin. Laki on aina epätäydellinen, ihmisten kirjoittama. Siksi en ymmärrä alkuunkaan, miten sen seuraaminen orjallisesti olisi jotenkin henkistä? Ja ymmärsinkö oikein, sanoitko tuossa, että on mielestäsi hyvä ja eettinen asia, ettei Suomen oikeuslaitos tuomitse raiskaajia ja pedofiileja vaan antaa jopa vuosikymmeniä tyttöjä hyväksikäyttäneiden elukoiden kävellä vapaana oikeussalista koskaan maksamatta teoistaan? Jos et sanonut, en ymmärtänyt tuota viestiä lainkaan. Jos taas tuo on oikeasti mielestäsi "yhdenmukaista veljeskunnan edustaman ylöspäin tien satanismin kanssa" niin meillä täytyy olla jossain hyvin syvällä oleva erimielisyys koko etiikan olemuksesta. Minusta tuo on sairas perversio oikeudesta. Rikkinäinen järjestelmä, joka suojelee rikollisiaan mieluummin kun heikkoja ja puolustuskyvyttömiä.
Tarkoitin sitä pohjalla olevaa nerokasta oivallusta, että rikos järjestäytyneen yhteisön varjona on sosiaalinen ilmiö, joka elää ja muuntuu yhteisön mukana ollen osa sitä. Aivan kuten psykologiassa, tässäkään asiassa pelkän rankaisun ja eliminoimisen ehtoihin perustuva lähestymistapa ei toimi. Se jättää täysin huomiotta elintärkeän tosiasian, että tuollaisen varjon taustalla on aina myös yhteisöön liittyvä hyvin monimutkainen ketju asioita, joista on syytä oppia molemminpuoleisesti. Kuten itsekin sanoit:
Ei se varmasti voi täysin poistaa pahaa maailmasta, mutta sen määrään voi takuulla vaikuttaa.
Juuri tähän se ensitilassa vaikuttaakin, tulkitsit vain pointtini väärin. Se myös vaikuttaa oleellisesti pahan laatuun.
Gestas wrote: Tuomio on yhteiskunnan viesti siitä, onko rikos vakava.
Tämä on totta, mutta kuitenkin ainoastaan asian toinen puolikas. Toinen osa kakkua on se, että mitä voidaan oppia paremmin, kuinka ennalta-ehkäistä ja kuinka luoda kirkkaampi tulevaisuus. Tämä vaatii syvää katsomista niihin syihin, jotka johtivat tähän. Ja nimenomaan tämä puolikas on se joka laiminlyödään suuressa osassa maailmaa täysin, jonka vuoksi terapeuttista suhdetta ongelmiin ei osata luoda juuri lainkaan, eikä eheytymista tapahdu oikein millään tasolla. Tämän voi käsittää tarkoittavan ihmisyksilöä tai yhteisöä kollektiona.

Tälläisissä keskusteluissa, että elämässä yleensä, on helppo nostaa räikeästi esille ne pahimmat mahdolliset epäkohdat ja pitää niitä ikäänkuin kokonaisuuden kuvina. Omissa ajatuksissa on todella helppoa lietsoa sotaa. Paljon vaikeampaa ja hedelmällisempää voi olla, että pohtisi kuinka rauhaa ylläpidetään.
Gestas
Posts: 19
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:19 pm

Re: Lainkuuliaisuus

Post by Gestas »

Insanus wrote: Olen tietoinen, mutta silti eri mieltä
Gestas wrote: Ihan vaan yhtenä esimerkkinä pitkästä ketjusta asioita joita ei kannata "ajatella sydämellään". Hyvä intentio -> paha vaikutus.
tästä. Se, että rikollisliigat todella harjoittavat lasten mm.silmien polttamista saadakseen lisää rahaa ei tarkoita sitä, että antamalla kerjäläiselle kolikon tuen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Ihan vain esimerkkinä asiasta jota ei ehkä kannata vetää pelkkään syy-seuraus-ketjuun voi vaikka miettiä sitä mitä lapselle mahdollisesti käy jos ei olekaan riittävästi rahaa mafiosolle antaa. Jos mafia käyttäisi rahat hyväntekeväisyyteen, muuttaisiko se mitään? Mielestäni toimin oikein antaessani köyhälle kolikon tai jättämällä sen antamatta, kun intentioni on rakastava: eteenpäin antamani impulssi määrittyy sen mukaan. Nimenomaan kannattaa ja kuuluu "ajatella sydämellään" IMO.
Tämä ajatus näyttää minusta hieman oudolta. Et varmasti tue lasten silpomista jotta mafia saisi rahaa, mutta jos annat rahaa kerjäläiselle, toimintasi välillisesti tukee tätä. Koska kerjääminen on rikollisille liiketoimintaa, ja se jatkuu niin kauan kuin se on tuottoisaa. Ja niin kauan kuin se on tuottoisaa, on ihmisiä, jotka ovat valmiita silpomaan lapsia lisätäkseen tuottoja. Tämä tapahtuu riippumatta siitä, millä ajatuksella rahaa annetaan. Millä tavalla siis toimit oikein? Tämä kysymys liittyy mielestäni aika oleellisesti henkilökohtaisen moraalin ja lain väliseen dilemmaan. Jos sydän sanoo, että jokin toiminta on oikein, mutta järki ymmärtää, ettei se vähennä vaan lisää kärsimystä, onko se oikein? Jos orjuus olisi laillista, ei mielestäni olisi eettistä ostaa orjia kohdellakseen näitä paremmin kuin mahdollinen toinen ostaja, koska silloin lisää orjien kysyntää ja ylläpitää orjakaupan ilmiötä. Tätä tarkoitin sillä, ettei aina voi seurata vain sydäntään, järkeäkin pitää kuunnella. Eikö ole parempi antaa lapselle voileipä, jota tuskin tilitetään rikollisille, kuin rahaa, joka vaan ylläpitää kärsimystä aiheuttavaa toimintaa? Tai auttaa maailmaa jotain muuta kautta, aivan varmasti on tapoja joihin ei liity voimakasta hämäräbisnestä? Avainsana olisi mainitsemani "hyvä intentio, paha vaikutus", josta on muistaakseni joskus jossain keskusteltu.

Ja kyllä, olisi eri asia tukea mafiaksi naamioitunutta hyväntekeväisyysjärjestöä joka käyttää rahat muiden auttamiseen, kuin rikollisia jotka rahoittavat omaa liiketoimintaansa. Minä suhtaudun hieman skeptisesti abstraktiin "impulssiin" jonka toiminta x antaa eteenpäin, ellei sen kulkua voi järjellisesti ymmärtää. Oikeastaan olen kokonaan menettänyt uskoni ajatusten, rukousten, kaavojen, loitsujen / younameit voimaan muuttaa muuta kuin omaa itseä, maailmaan ei voine vaikuttaa muuten kuin omalla toiminnallaan.* Siksi toiminta tulisi harkita tarkasti, ja kysyä myös aivojen, ei vain sydämen, mielipidettä. Tätä pointtia halusin tuoda esille ja siksi tartuin kerjäläiskysymykseen. Se, kuuluuko ongelma poliisille vai kenelle ja miten sen voisi ratkaista oli sivuseikka.

*tästä voinee huomata, että uskon kyllä moisten asioiden toissijaiseen vaikutukseen. Näin ollen, muuta itseäsi muuttaaksesi maailmaa. Itsessään voi kehittää valmiuksia auttaa henkilöä x. Sensijaan en usko hetkeäkään, että henkilön x puolesta rukoilu millään lailla auttaa tätä.
H. Nox wrote: Tämä on totta, mutta kuitenkin ainoastaan asian toinen puolikas. Toinen osa kakkua on se, että mitä voidaan oppia paremmin, kuinka ennalta-ehkäistä ja kuinka luoda kirkkaampi tulevaisuus. Tämä vaatii syvää katsomista niihin syihin, jotka johtivat tähän. Ja nimenomaan tämä puolikas on se joka laiminlyödään suuressa osassa maailmaa täysin, jonka vuoksi terapeuttista suhdetta ongelmiin ei osata luoda juuri lainkaan, eikä eheytymista tapahdu oikein millään tasolla. Tämän voi käsittää tarkoittavan ihmisyksilöä tai yhteisöä kollektiona.

Tälläisissä keskusteluissa, että elämässä yleensä, on helppo nostaa räikeästi esille ne pahimmat mahdolliset epäkohdat ja pitää niitä ikäänkuin kokonaisuuden kuvina. Omissa ajatuksissa on todella helppoa lietsoa sotaa. Paljon vaikeampaa ja hedelmällisempää voi olla, että pohtisi kuinka rauhaa ylläpidetään.
Tämä on totta. Oma pointtini oli, kuten Mika Waltarikin sanoi (tykkään lukea fiktiota), ettei vihitty ("ihmisten maailman ohi taivaaseen katsova") voi olla kuningas, koska liian idealistinen tapa tulkita ihmisten lakia aiheuttaa vakavia virheitä. Toisinsanoen kauniista ajatuksesta tulee itsensä irvikuva jo sen sotkee liiaksi maalliseen yhteyteen. Valitettavasti ne pahimmat mahdolliset epäkohdat toteutuvat aivan liian usein, että voisin hyväksyä asian osana suurempaa järkeä. Toki armolla on paikkansa myös maallisessa laissa, en pidä ajatuksesta antaa de facto elinkautinen nuorelle surmaajalle ja viedä täysin mahdollisuus sovittaa tekonsa ja oppia siitä. Sensijaan liika armahtaminen maallisessa oikeusistuimessa tekee oikeudesta kuin impotentin ja luo tilaa ajatukselle oikeuden ottamisesta omiin käsiin. Mikä on, rehellisesti sanottuna, se, mitä itse varmaan tekisin, jos kyseessä olisi vaikkapa oma tyttäreni, nykyisellä rangaistuskäytännöllä.

Kuten sanottua, en ole varma missä menee moraalisen ja poliittisen kannanoton raja. Pyrkimykseni on ollut tehdä vain edellisiä, mutta olen kirjoittajana hieman raflaava.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Lainkuuliaisuus

Post by Nefastos »

Gestas wrote:Kuten sanottua, en ole varma missä menee moraalisen ja poliittisen kannanoton raja.

Nefastos wrote:Selvät poliittiset kannanotot - eli osoitettu halu muuttaa (tai ylläpitää) yhteiskuntastruktuuria sen sijaan että okkultisteina elettäisiin itselähtöisesti kulloisessakin struktuurissa...


Tällaista "halua muuttaa tai ylläpitää yhteiskuntastruktuuria" on jokaisella ihmisellä enemmän tai vähemmän, ja sellaisesta lähtökohdasta jokainen yksilö on poliittinen yksilö. Mutta kun puhutaan seuran sisällä tai yhteyksissä, tällaiset ajatukset on vietävä sellaisen universalisoimisfiltterin läpi, jossa kieli & ajatus palautetaan yleiselle tasolle.

Gestas wrote:Oikeastaan olen kokonaan menettänyt uskoni ajatusten, rukousten, kaavojen, loitsujen / younameit voimaan muuttaa muuta kuin omaa itseä, maailmaan ei voine vaikuttaa muuten kuin omalla toiminnallaan.


Ehkäpä kertoo hyvää seurasta, että okkulttisen filosofian perustavanlaatuisia aatteita kieltävä henkilökin voi edelleen nähdä jäsenyytensä mystisessä veljeskunnassamme mielekkääksi. 8-)

Kuitenkin, tietty pulmallisuus näkyy. Koska okkultismi on idealismin muoto, sen keinot ovat myös viime kädessä idealistisia. Tämä ajaa pragmatistin & idealistin jatkuvalle törmäyskurssille aivan perimmäisissä kysymyksissä. Ei ole sattumaa, että perustuskirjassammekin sanotaan:

"Seuran johtoajatuksena on pyrkiä henkisesti yhdistämään tähän asti vastakohtaisina nähtyjä ESOTERISMIN muotoja..."
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Lainkuuliaisuus

Post by Wyrmfang »

Kannattaa Gestas lukea tuo kirjoittamani uusi versio "Azazelin Tähti ja politiikka" tekstistä. Siinä on tuota asiaa käyty niin seikkaperäisesti läpi kuin vain itse osaan. Eihän se tietenkään mitään lopullista ratkaisua mihinkään anna - valinta idealistisen tai materialistisen maailmankuvan välillä ei ole koskaan pelkästään järjellinen - mutta kun puhuit noista yliaistillisista ilmiöistä, niin olen itsekin niiden suhteen hyvin skeptinen. Tuossa tekstissä puhutaan aivan eri merkityksessä idealismin ja materialismin vastakkainasettelusta.
Zetekh
Posts: 83
Joined: Wed May 26, 2010 1:21 am

Re: Lainkuuliaisuus

Post by Zetekh »

Ehkä se kuuluu toiseen topiciin, mutta tuo aikaisemmassa viestissä oleva kysymykseni oli osoitettu ensisijaisesti Wyrmfang, kirjoittajana, sinulle (voi tietysti muutkin vastata :) ). Voin koittaa tiivistää asiaa.

Jos kyseessä on ideologia, kuten AT on; ideologian määritelmään kuuluu enemmän tai vähemmän poliittissävytteisyys ja maailmaan vaikuttamisen agenda. Miksi siis me emme ole poliittisia, mutta esimerkiksi joku joka pitää pelkästään "oikeudenmukaisuutta" ihanteenaan, on poliittinen?
Kain wrote: Wyrmfangin politiikka artikkelista: Tiettyä poliittista ihannetta korkeimpana tavoitteenaan pitävä henkilö voi sanoa olevansa idealisti.

AT ja politiikka wrote:"Hänellä on ihanne, johon hän määrätietoisesti pyrkii riippumatta siitä, millaiset empiiriset olosuhteet ihanteen toteutumiseen ovat. Myös Azazelin Tähdessä katsotaan, että pyrkimys edesauttaa yhteistä hyvää on tavoitteista korkein ja sen tulisi ylittää henkilökohtaisen hyödyn tavoittelu. "

Onko silloin poliittinen jos ihanteenaan on oikeudenmukaisuus joka pohjaa vaikkapa väkivallattomuuteen ja koskemattomuusperiaatteeseen vai pitääkö ne liittyä joihinkin isompiin tietoteoreettisiin/ideologisiin/eettisiin ajatusrakennelmiin/kokonaisuuksiin ennenkuin saa ei-poliittisen leiman? Esim. jonkun muun mielestä esimerkiksi AT voisi olla yhtä lailla poliittinen jos se "joku muu" ei hyväksy sitä ajatusrakennelmien ja arvojen kokonaisuutta paikkansa pitäväksi joka sallii ei-poliittisen leiman. Toivottavasti tajuatte mitä meinaan.
EDIT: Nyt siis käsittääkseni puhutaan politiikasta aika abstraktilla tasolla, kun kukaan ei tässä topicissa pitänyt poliittisia puheenvuoroja miten ne perinteisessä mielessä käsitetään (LUE: Mein Kampf, Communist manifest). Niiden kieltäminenhän tulisi melkein ottaa jo annettuna, heh.
- "All great things must first wear terrifying and monstrous masks in order to inscribe themselves on the hearts of humanity." - Friedrich Nietzsche
Locked