Nefastos wrote:
Itse sain sellaisen kuvan että Kain ajoi samaa ajatusta kuin minäkin, vaikka kärkevämmällä retoriikalla. Eli että laki sinänsä on tukikeppi, eikä sitä pidä huomaamattaan sekoittaa todelliseen moraaliin.
Laki sinänsä ei ole sama kuin moraali, ja itse asiassa tällainen ajatus on sinänsä jo jotenkin patologinen; mietitäänpä vaikka Hitlerin Saksaa, jossa lain ja moraalin suhde kääntyi melkeinpä päälaelleen.
Toisaalta pidän hieman vaarallisena vaikkapa tuota ilmaisua "tukikeppi". Siitä tulee helposti ajatus, että yksilö voi harkita vapaasti mitä tekee, ja laki on ikään kuin vain hyvä ottaa huomioon neuvonantajana. Tällaista ajatusta en voi hyväksyä. Esimmerkiksi autojen kanssa tuntuisi useinkin menevän niin, että ihminen ajattelee olevansa "keskivertoa parempi kuski" ja oikeuttaa tällä esimerkiksi ylinopeuden, rattijuopumuksen jne. Vaikka arvio omista ajotaidoista olisi oikeakin, niin tällainen johtopäätös ei mielestäni ole oikea. Lisäksi niitä "keskivertoa parempia kuskeja" jne. taitaa olla n. 95% ihmisistä.
En osaa täsmällisesti määritellä mikä lain ja moraalin suhde on (kyseessä onkin yksi klassisia suuria filosofisia ongelmia), mutta jollain tavalla lain täytyy olla läheisemmässä suhteessa moraaliin kuin vain ohjenuorana.
Benemal wrote:En ole ottanut kantaa tähän aiheeseen, koska ajattelin, että kukaan muu ei olisi samaa mieltä ja kommentointi johtaisi turhaan kiistaan.
Tähän täytyy sanoa, että silloinhan nimenomaan kannattaa ottaa kantaa, jos jossain asiassa tuntuu olevan täysin väärä konsensus, jota ei kyseenalaisteta. Se on tietysti usein helvetin rasittavaa, aikaavievää ja vaativaa, mutta varmaan jokainen ymmärtää, että se on velvollisuus, viimeistään silloin jos asia alkaa pyöriä mielessä ja aiheuttaa skismaa.
Maailmassa on ihan tarpeeksi laumasieluisia ihmisiä, joilla on kuitenkin "oikeutus" olla sitä mitä ovat. Surullisempia ovat lahkot, jotka katsovat olevansa muita avarakatseisempia, mutta mitään sisäistä kritiikkiä ei ole. Toivottavasti kaikki ymmärtävät, ettei AT:lla ole mitään erityisasemaa tässä suhteessa kohti tätä kehitystä, ellei sitä vastaan taistella jatkuvasti hartiavoimin.