Aquila wrote:Sen lisäksi laki myös sallii joitain selkeämmin epäeettisiä asioita, kuten turkiseläinten kasvatuksen ja sitä kautta myös kärsimyksen tuottamisen niille. Jos elinkeino perustuu lain sallimmalle vääryydelle, onko kovinkaan tuomittavaa vapauttaa eläimiä, vaikka tarhaajan elinkeino saattaisikin siitä kärsiä? Tämä yksittäisenä esimerkkinä siitä, missä kohtaa ymmärrän lainvastaista toimintaa hyvin, vaikka toivottavinta olisi ettei kyseiselle toiminnalle olisi tarvetta. Muutenhan asia heijastaa enemmän ihmisen ja eläinten välistä suhdetta ja sen ristiriitoja, kuin pelkästään lakia ja sen ongelmakohtia.
Turkistarhaus on äärimmäisen epäeettinen elinkeino, enkä sure sen harjoittajien elinkeinon menetystä yhtään enempää kun suren tulonlähteensä menettävää orjakauppiasta. Joissain tapauksissa ja tilanteissa lain rikkominen on ehdottomasti oikein, eikä se mielestäni vaadi edes Hitleriä tai Stalinia (tai Obamaa) kääntämään lain idean päänlaelleen. Ei varmaan tarvitse luetella esimerkkejä kansalaistottelemattomuudesta, ja samanlaiselle toiminnalle on edelleen tarve. Mutta lakia vastaan toimiminen vaatii ehdottomasti kyvyn harkita toimintansa
seurauksia ja ottaa niistä
vastuun. Onko turkistarhaus epäeettistä? Vahva kyllä. Onko tuomittavaa "vapauttaa" eläimiä? Yhtä vahva kyllä. Miksi? Koska "vapauttajat" eivät näe eivätkä viitsi ajatella asiassa nokkaansa pidemmälle, ja tuollaisten ihmisten tulisi ehdottomasti noudattaa lakia. Mitä "vapautetut" eläimet tekevät metsässä saatuaan vapautensa? Yht'äkkiä metsässä on kymmeniä ellei satoja vieraseläimiä jotka eivät kuulu paikalliseen ekosysteemiin, ja ne ovat petoja. Samantien ne alkavat hävittää paikallisia lajeja, tuhota linnunpesiä ja aiheuttavat vakavaa haittaa paikalliselle luonnolle. Ja koska ne eivät ole kasvaneet vapaana, harva eläimistä selviää vaan ne kuolevat joka tapauksessa. Ja entäpä mahdolliset taudit, joita turkiseläimet saattavat kantaa? Haihatteleva kettutyttö ei näitä ajattele, koska mielessä pyörii vaan moraalinen närkästys ja kuva omasta pörröisestä koiranpennusta. Samalla tulee lyötyä iso kolhu oman asian ja sen laillisen läpimenon / aidon muutoksen pr-kilpeen. Ja leimattua kaikkia luonnonsuojelu-aktiiveja samanlaisiksi haihattelijoiksi. Onneksi eivät ole alkaneet vapauttaa lohia (eivät kai ole tarpeeksi pörröisiä), koska yhdenkin geenimuunnellun "frankenfishin" pääseminen vapaana ekosysteemiin aiheuttaisi arvoiden mukaan melkoisen katastrofin.
Kuten sanottua, laki - silloin kun se on niinkin hyvä kuin Suomen laki - on hyvä tukikeppi niille, joilla oma etiikka ei ole kovin pitkälle mietittyä ja ulkoinen laki tarvitaan selkänojaksi. En varasta koska voin joutua vankilaan. Kuin ulkoinen superego. Mutta jos OMA superego on vahvoilla, eettiset ja moraaliset (sivumennen sanoen, jyrkän kuilun tekeminen näiden kahden termin välille arkikielenkäytön ja moralismin rasittavuuden perusteella on minusta turhaa sanoilla leikkimistä, Wyrmfang taisi sanoa että filosofiassa eroa ei tehdä vaan moraali = henkilökohtainen etiikka? Mutta ehkä tarpeen, kun pitää päästä eroon ulkoisesta dogma-moraalista) parametrit selvillä (en varasta koska se on väärin) ja toimisi samalla tavoin kaaoksen tai lain hallitsemassa maailmassa, silloin en ymmärrä ulkoisen lain liikaa korottomista. Se tuntuu myös aika epä-satanistiselta. Luciferkin noudatti Jumalan Lakia koska niin nyt vaan pitää tehdä ja se on kuitenkin melko eettistä täällä taivaassa? Millä tavalla toiminen lainkirjainta vastaan, jota ei hyväksy, on "omaa heikkoutta"? Jos ei nyt puhuta vahingoittavasta toiminnasta. Mutta toisaalta lain rikkomisessakin pitää muistaa Kantilainen pohja-vire, jos rikon lakia, sen täytyy tapahtua tavalla, jossa
vastaavassa tilanteessa sallisin vastaavan rikkomuksen kenelle tahansa.
H. Nox wrote:
Omakohtainen tuntoni on jo pidemmän aikaa ollut sellainen, että mikäli minulla heräisi tarve rikkoa lakia, rikkoisin tällöin vähintäänkin potentiaalisesti jotakuta muuta vastaan tai astun alueelle, jolla potentiaalisesti tuotan sellaista harmia mikä ei ole täysin itseni kannettavissa.
.....
Myös ja erityisesti rikosasioissa koen, että järjestelmämme on hyvin idealistinen ja jopa tietyssä mielessä eksaktikin salatiedettä ajatellen. Nimittäin inhimillinen järjestelmä ei kykene ikinä täysin poistamaan pahaa/erehdystä maailmasta ja täten absoluuttiseen rankaisuun (=poissulkemiseen) uskova järjestelmä vain tuottaisi enemmän pahaa. On totta, että on ihmisiä joiden ei todellakaan ole tervettä antaa enää ikinä kävellä vapaana ihmisten keskuudessa. Mutta näille ihmisille järjestelmällä on pakkokeinonsa. Kuitenkin monista rikoksentekijöistä uskoisin todella, todella harvan olevan tälläisiä ihmisiä. Ja kaikille niille muille, rikollisten enemmistölle pyritään löytämään sellaiset sopivat pakkokeinot, jotka ennaltaehkäisisivät uusia rikoksia, mutta ovat myös armollisia ja uutta mahdollisuutta korostavia. Toisin sanoen pahantekijästä ei tarkoituksellisesti pyritä tekemään uutta uhria jo vanhan lisäksi.
Tämä on sellaista etiikkaa joka minun sydämessäni tuntuu hyvin yhdenmukaiselta veljeskunnan edustaman ylöspäin tien satanismin kanssa.
Niin. Laki on aina epätäydellinen, ihmisten kirjoittama. Siksi en ymmärrä alkuunkaan, miten sen seuraaminen orjallisesti olisi jotenkin henkistä? Ja ymmärsinkö oikein, sanoitko tuossa, että on mielestäsi hyvä ja eettinen asia, ettei Suomen oikeuslaitos tuomitse raiskaajia ja pedofiileja vaan antaa jopa vuosikymmeniä tyttöjä hyväksikäyttäneiden elukoiden kävellä vapaana oikeussalista koskaan maksamatta teoistaan? Jos et sanonut, en ymmärtänyt tuota viestiä lainkaan. Jos taas tuo on oikeasti mielestäsi "yhdenmukaista veljeskunnan edustaman ylöspäin tien satanismin kanssa" niin meillä täytyy olla jossain hyvin syvällä oleva erimielisyys koko etiikan olemuksesta. Minusta tuo on sairas perversio oikeudesta. Rikkinäinen järjestelmä, joka suojelee rikollisiaan mieluummin kun heikkoja ja puolustuskyvyttömiä.
Laki on osin ihmistenvälisten sopimus, koodattua yhteisön etiikkaa. Mutta osin se on poliittikkojen, hallitsijoiden ja rahan etunsa mukaan sanelemaa. Ja hallitukset muistuttavat usein koulukiusaajia ja öykkäreitä joilla sattuu olevaan aseet. Mitä länsimaiden hallitukset, USA edellä ja muut perässä, tekevät maailmassa,
laillisesti, on niin kaukana moraalisesta toiminnasta kun mikään voi ikinä olla. Siksi en mitenkään voi käsittää, miten tuo laki voi olla noin tärkeä asia
sisäistä lakia seuraavalle okkultistille ja
satanistille.
Love is the Law, Love Under Will.
Ps.
Benemal wrote:En ole ottanut kantaa tähän aiheeseen, koska ajattelin, että kukaan muu ei olisi samaa mieltä ja kommentointi johtaisi turhaan kiistaan. Kiitos fra Kain! Veit sanat suustani.
Kaikessa ystävyydessä läimäytän selkään ja sanon että man up bro. KOSKAAN ei tule istua hiljaa nurkassa ja vaieta konfliktin tai muiden erimielisyyden pelossa jos tuntuu, ettei keskustelu ole raiteillaan. Kiistaa tarvitaan ja se pitää rakenteen elävänä, ei samanmielisten hymistely.
Ps. 2
H. Nox wrote:
Nimittäin inhimillinen järjestelmä ei kykene ikinä täysin poistamaan pahaa/erehdystä maailmasta ja täten absoluuttiseen rankaisuun (=poissulkemiseen) uskova järjestelmä vain tuottaisi enemmän pahaa.
Miksi Rooma oli tasa-valtaisena kaupunkivaltiona, ennen suurvallan aikaa, rauhallinen ja turvallinen kaupunki, ja sen satamassa saattoi vaikka nainen kulkea yksinään, kun kaikkien muiden kaupunkien satamat olivat väkivaltaisten ja juopuneiden merimiesten kaoottisia leikkikenttiä? Siksi, että liktorit katkoivat ryöstäjiltä kädet ja ruoskivat öykkärit. Nykyinen "sakkoa lievästä, vankeutta vakavasta rikkeestä" malli on hyvä eikä tämä ole kutsu katkoa käsiä, tahdoin vaan kyseenalaistaa väitteen, ettei inhimillinen järjestelmä voi vaikuttaa rikollisuuteen. Ei se varmasti voi täysin poistaa pahaa maailmasta, mutta sen määrään voi takuulla vaikuttaa. Tuomio on yhteiskunnan viesti siitä, onko rikos vakava. Ja suomessa vakavaa on viedä herroilta rahaa tai haukkua syyttäjiä, siitä tulee linnaa. Mutta raiskaappa joku tyttö, siitä ei seuraa juuri mitään. Ja tämä on aika helvetin huono viesti yhteiskunnalle antaa. Toki tässä on toinenkin puolensa, esim. kuolemantuomiot eivät tietääkseni toimi juurikaan pelotteena maassa joissa niitä käytetään. Mutta se olisi varmaan eri keskustelu. Kuolemantuomion ja seksuaalirikollisten lähes täydellisen rankaisemattomuuden välillä on nimittäin aika monta porrasta.
ps. 3
Nimenomaan vääränlainen uskollisuus lakia ja esivaltaa kohtaan saa ja on aina saanut monet nuolemaan saapasta joka potkii heitä päähän. "It is difficult to free fools from the chains they revere" - Voltaire