Gestas wrote:Insanus wrote:
Olen tietoinen, mutta silti eri mieltä
Gestas wrote:
Ihan vaan yhtenä esimerkkinä pitkästä ketjusta asioita joita ei kannata "ajatella sydämellään". Hyvä intentio -> paha vaikutus.
tästä. Se, että rikollisliigat todella harjoittavat lasten mm.silmien polttamista saadakseen lisää rahaa ei tarkoita sitä, että antamalla kerjäläiselle kolikon tuen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Ihan vain esimerkkinä asiasta jota ei ehkä kannata vetää pelkkään syy-seuraus-ketjuun voi vaikka miettiä sitä mitä lapselle mahdollisesti käy jos ei olekaan riittävästi rahaa mafiosolle antaa. Jos mafia käyttäisi rahat hyväntekeväisyyteen, muuttaisiko se mitään? Mielestäni toimin oikein antaessani köyhälle kolikon tai jättämällä sen antamatta, kun intentioni on rakastava: eteenpäin antamani impulssi määrittyy sen mukaan. Nimenomaan kannattaa ja kuuluu "ajatella sydämellään" IMO.
Tämä ajatus näyttää minusta hieman oudolta. Et varmasti tue lasten silpomista jotta mafia saisi rahaa, mutta jos annat rahaa kerjäläiselle, toimintasi välillisesti tukee tätä. Koska kerjääminen on rikollisille liiketoimintaa, ja se jatkuu niin kauan kuin se on tuottoisaa. Ja niin kauan kuin se on tuottoisaa, on ihmisiä, jotka ovat valmiita silpomaan lapsia lisätäkseen tuottoja. Tämä tapahtuu riippumatta siitä, millä ajatuksella rahaa annetaan. Millä tavalla siis toimit oikein? Tämä kysymys liittyy mielestäni aika oleellisesti henkilökohtaisen moraalin ja lain väliseen dilemmaan. Jos sydän sanoo, että jokin toiminta on oikein, mutta järki ymmärtää, ettei se vähennä vaan lisää kärsimystä, onko se oikein? Jos orjuus olisi laillista, ei mielestäni olisi eettistä ostaa orjia kohdellakseen näitä paremmin kuin mahdollinen toinen ostaja, koska silloin lisää orjien kysyntää ja ylläpitää orjakaupan ilmiötä. Tätä tarkoitin sillä, ettei aina voi seurata
vain sydäntään, järkeäkin pitää kuunnella. Eikö ole parempi antaa lapselle voileipä, jota tuskin tilitetään rikollisille, kuin rahaa, joka vaan ylläpitää kärsimystä aiheuttavaa toimintaa? Tai auttaa maailmaa jotain muuta kautta, aivan varmasti on tapoja joihin ei liity voimakasta hämäräbisnestä? Avainsana olisi mainitsemani "hyvä intentio, paha vaikutus", josta on muistaakseni joskus jossain keskusteltu.
En mitenkään voi allekirjoittaa niin misantrooppista näkemystä kuin että ihmiset silpovat toisiaan niin kauan kuin sillä voi huijata hyväntahtoisilta rahaa. Tämä ihmiskuva ja uskomus on precisely se homo economicus, josta mielestäni johtuu iso osa maailman kärsimystä. Se ei ole totta ja se ei tapahdu ollenkaan riippumatta siitä millä ajatuksella ja mihin rahaa annetaan. Loppuiko orjakauppa siihen, että kysyntä tyrehtyi olemattomiin, ettei se ollut taloudellisesti kannattavaa? Itse asiassa orjien hintahan romahti kun orjakauppaa alettiin kieltää. Ja tämä kielto lähti siitä, että ihmiset havaitsivat sydämessään orjuuden olevan epäeettistä. Mielestäni ei ole niinkään kyse maailman auttamisen tapojen löytämisestä, kuin siitä että koko olemus voitaisiin puhdistaa niin että jokainen hengenvetokin auttaisi maailmaa, mutta ymmärrän hyvin jos tämä vaikuttaa järjettömältä. Uskon että uskomukset ovat kaikkien tekojen liikkeellepaneva voima. Voisin (en voi, mutta olisin ennen voinut) antaa lapselle voileivän pirunkiilto silmässä sillä taka-ajatuksella että toivottavasti siltä poltetaan nyt toinenkin silmä kun ei tee tarpeeksi rahaa. Mielestäni se ei olisi oikein. Tässä on "paha intentio, hyvä vaikutus", joka minusta on paljon vakavampi virhe kuin "hyvä intentio, paha vaikutus".
Toimintani, esimerkiksi kaupassa käynti kun ostan lapselle leipää tukee jatkuvasti järjestelmää joka ylläpitää tai ehkä jopa pahentaa maailman kärsimystä, enemmän kuin mafia, luulen koska se mikä meille on halpaa tai ilmaista tarjotaan meille toisten ihmisten hyvinvoinnista ja koska minulla ei ole rahaa en voi kiinnittää valtavasti huomiota siihen mitä riistoruokaa ostan. Tarkoittaako tämä että minun olisi alettava tahkota enemmän rahaa,
tai sitä että minun olisi elettävä askeettisesti? Tietyssä rajatussa tilanteessa ja kysymyksenasettelussa, kyllä kumpaan vain, mutta laajemmassa mittakaavassa ongelmakin on laajempi.
Siitä vielä, että jos järki sanoo yhtä ja sydän tahtoo toista ei mielestäni voida oikein puhua oikeasta ja väärästä. Teko ei tule puhtaista vaikuttimista ja impulssi (joihin itse uskon) on vääristynyt. Niinkuin sanoin, uskon että toiminta syntyy ja tapahtuu aina ja joka kerta omien uskomusten pohjalta, uskon myös että omaa psykologiaa puhdistamalla vaikutetaan myös suoraan, eikä vain välillisesti kollektiiviseen alitajuntaan.
Jos tästä syntyy mielikuva että mitään ei tarvitse tehdä, jos vain tahtoo ja rakastaa, niin ei ole kyllä koskaan tahtonut eikä rakastanut
Noiden kahden tavoittelu on prioriteetti ylitse muiden.