Henkinen maailmankuvahan on tavallaan joko/tai suhteessa "maallisuuteen"; se ei voi pysyä aitona, jos sen suhteen tehdään käytännöllisiä laskelmia. Sen sijaan mitä tämä tarkoittaa aktuaalisessa elämässä ei olekaan ihan yksiselitteinen asia.Nefastos wrote:Ensi-Lugal wrote:"Kannattaa hoitaa eksoteeriset asiat pois tieltä ennen kuin voi keskittyä esoteerisiin".
Olen skeptinen sen suhteen, ovatko ulkoiset asiat koskaan niin valmiiksi hoidettuja, että ihminen sen jälkeen voisi virkein mielin & sydämin tarttua ylijäämäajalla henkisyyteen & okkultismiin. Eksoterian ja esoterian maailmat ovat kuitenkin yksi ja sama, niin että ne näennäisesti koko ajan taistelevat ajasta toistensa kanssa.
Periaatteessa ratkaisu pitäisi olla ihan selvä: omistaudutaan kaikella tarmolla henkiselle pyrinnölle, tämän tapahtuessa rehellisesti ulkoinen elämä järjestyy aina riittävällä tavalla ympärille. Jos jossain vaiheessa epäilyttää, asetetaan asiat uudelleen tärkeysjärjestykseen, katoava ja satunnainen on aina puhtaasti alisteista ikuiselle.
Olen vaan huomannut niin omalla kohdallani kuin ympärillänikin, että tällainen ehdottomuus ei ole yleensä aivan rehellistä, vaan voi kieliä monenlaisista patologioista. Ylenmääräinen "hengen palo" voi olla näennäisestä vaativuudestaan huolimatta sellainen helppo ratkaisu, jolla pyritään pakoon arjen harmautta, sisäistä epävarmuutta, inhimillistä heikkoutta. Uskon, että ihmiselle ei ole suotu sellaisen ehdottoman varmuuden riemua, että kaikki ne persoonallisen elämän epävarmuudet ja ahdistukset voisi jotenkin sysätä syrjään ja nähdä täysin epäoleellisina. Olen alkanut viime aikoina ymmärtää syvää viisautta monien hieman syvällisempien eksoteeristen kristittyjen tavassa korostaa epäilyksen merkitystä uskonnollisuudessa. Se on ehkä jossain määrin dualistista, mutta avoin ristiriita on ainakin tietoisessa käsittelyssä eikä tietoisuuden alapuolella tekemässä myyräntyötään.
Selvää on varmaan ainakin, että fakirismi on harvoin hyvästä, ainakaan nykyiselle länsimaiselle ihmiselle. Esimerkiksi Kantin vaatimusta sisäisen moraalilain ehdottomasta velvoittavuudesta ei nähdäkseni tarvitse tulkita ajallisena jokahetkisenä tyrannimaisena käskynä. Sen voi ymmärtää Kierkegaardin eksistenssitasojen tapaan abstraktimpana periaatteena, joka viime kädessä määrittää ihmisen olemisen tapaa.
Toisaalta miten erottaa tämän siitä toisesta ääripäästä, jossa "henkisyys" on oikeastaan vain eräänlaista fiilistelyä, eikä tosiasiassa ohjaa elämää mitenkään? Luulisin että tähän ei ole mitään varmaa keinoa, ja sanan "idealismi" monimutkaisesti yhteenkietoutuneet negatiiviset ja positiiviset sisällöt tulevat juuri tässä kohdin hyvin esille.