Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Zeraim
Posts: 47
Joined: Wed Dec 04, 2019 6:47 pm

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Zeraim »

Ave wrote: Wed Feb 26, 2020 11:39 pm Voimia terapeutin etsintään, se saattaa tuntua rankalta. Kuuntele itseäsi sen suhteen, kuka tuntuu oikealta. Terapiasuuntauksella ei lähtökohtaisesti välttämättä ole väliä, mutta itse koin traumaterapeutit todella lopulta itseäni auttaviksi. Olin myös aikanaan kolme vuotta psykoanalyyttisessä terapiassa ja sain monia vuosia myöhemmin kuulla, että se sopii melko huonosti trauman prosessointiin (mikä oli myös kokemukseni aikanaan).
Liittyen yllä olevaan kommenttiin, kysyisin, että onko foorumilaisilla suosituksia mm. psykoterapeuteista tms. jotka olisivat ns. ymmärtäväisiä esimerkiksi okkultistisia/uskonnollisia harjoitteitakin kohtaan.

En tarkoita, että terapeutin täytyy olla superesoteerikko, mutta tietyllä tavalla voisi olla aika kiva, jos terapeutti olisi siinä mielessä tutustunut erilaisiin näkemyksiin aiheesta, että osaisi ottaa huomioon erilaisia tilanteita, joissa jotkut ”oireet” saattavat olla esimerkiksi jonkin harjoitteeseen liittyvää, eikä välttämättä patologista. Ja ehkä on myös helpompaa puhua, jos tuntuu, että pidättelyn sijaan voi tokaista terapeutille ääneen, että olen nyt tällä kertaa hivenen väsynyt, koska oltiin kevätpäiväntasauksen vuoksi juhlistamassa metsien mustaa vuohea.

Ja mikäli täällä foorumilla on psykologiaa opiskelleita, niin osaisiko joku mahdollisesti kertoa hyviä lähteitä juuri uskonnollisten kokemusten psykologiasta? Itse tykkäsin esim. Emma Cohenin teoksesta The Mind Possessed: The Cognition of Spirit Possession in an Afro-Brazilian Religious Tradition. Teos ei kuitenkaan tarkastellut kovinkaan syvällisesti mm. kokemusten psykologiaa.

Aihe kiinnostaa kovasti ja siitä olisi (oletettavasti) aivan mahtava seminaarikin tulossa Englantiin, mutta en pääse lähtemään töiden vuoksi: https://www.conted.ox.ac.uk/courses/spi ... possession
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Soror O »

Zeraim wrote: Fri Feb 28, 2020 6:10 pm Liittyen yllä olevaan kommenttiin, kysyisin, että onko foorumilaisilla suosituksia mm. psykoterapeuteista tms. jotka olisivat ns. ymmärtäväisiä esimerkiksi okkultistisia/uskonnollisia harjoitteitakin kohtaan.
Valitettavasti ei ole suositella. Toivon, että joku päivä voin suositella itseäni tähän tarkoitukseen (aion siis opiskella psykoterapeutiksi, mutta se on pitkän aikavälin haave). Itse olen pitänyt okkultisti-itseni piilossa psykiatreilta ja terapeuteilta, sen esiintuominen ei ole tuntunut olennaiselta tai mielekkäältä. Ihanteellista olisi, jos alalla olisi sen verran avoimuutta ja itsereflektiota, että myös ns. rajakokemuksia ja -ajatuksia voisi tuoda esiin ilman hulluksi leimaamisen uhkaa. Itse olen selviytynyt psykiatrien kanssa käyttämällä heidän kieltään ja olemalla normaali. Viimeisimmälle terapeutille puhuin joskus uskosta... sen merkityksestä polulla. Mutta kiedoin tämän mystillisyyden kristilliseen kieleen (mikä myös on tietyiltä osin itselleni hyvinkin läheistä).

Mielenkiintoisen oloinen tuo seminaari. Itse vierastan jotenkin uskonnollisten kokemusten tieteellistä käsittelyä. Tai oikeammin, olen monesti joutunut pettymään tieteeseen sen yrittäessä kuvata ja tulkita tämän aihealueen ilmiötä. Varmasti tämä pettymykseni pohjautuu karkeaan yleistykseen.

(Näitä keskusteluja voisi ehkä jatkaa jossain toisessakin ketjussa, lienee täällä mielenterveys ketju jossain?)
If you want to reborn, let yourself die.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Kenazis »

Segel wrote: Wed Feb 26, 2020 2:10 pm Etsin itselleni juuri sopivaa terapeuttia, joka voisi olla apuna ja tukena tässä työssä.
Oletko ajatellut psykoterapian sijaan logoterapiaa? Psykoterapeutit usein eivät ymmärrä näitä henkisiä asioita, koska heidän koulutuksensa on niin yhteen naitettu lääketieteen trendien kanssa. Logoterapia keskittyy nimenomaan ihmisen henkiseen puoleen (henkinen siis tarkoittaa laajasti ihmisen henkisiä kykyjä, joka ei sulje mitään uskonnollisuutta tms. pois patologiana) ja (elämän) tarkoituksen/tarkoituksettomuuden sekä kärsimyksen kysymyksiin. Ja, jos logoterapiassa todetaan, että ongelmat ovat enemmän psyykkisiä/fyysisiä, niin silloin ohjataan sellaiselle taholle. Usein sanotaan, että itse terapeutti on tärkeämpi kuin suuntaus. Tämä pätee tiettyyn pisteeseen asti kyllä.

esim. http://logoterapeutti.fi/mihin-logoterapia-auttaa/

ps. en tiedä sen enempää tietenkään tilanteestasi, mutta kannattaa lukaista hieman vaikka tuolta linkkien takaiselta sivulta aiheesta.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Segel
Posts: 91
Joined: Thu Jan 04, 2018 4:06 pm
Location: Helsinki

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Segel »

Kenazis wrote: Sat Feb 29, 2020 9:48 am
Segel wrote: Wed Feb 26, 2020 2:10 pm Etsin itselleni juuri sopivaa terapeuttia, joka voisi olla apuna ja tukena tässä työssä.
Oletko ajatellut psykoterapian sijaan logoterapiaa? Psykoterapeutit usein eivät ymmärrä näitä henkisiä asioita, koska heidän koulutuksensa on niin yhteen naitettu lääketieteen trendien kanssa. Logoterapia keskittyy nimenomaan ihmisen henkiseen puoleen (henkinen siis tarkoittaa laajasti ihmisen henkisiä kykyjä, joka ei sulje mitään uskonnollisuutta tms. pois patologiana) ja (elämän) tarkoituksen/tarkoituksettomuuden sekä kärsimyksen kysymyksiin. Ja, jos logoterapiassa todetaan, että ongelmat ovat enemmän psyykkisiä/fyysisiä, niin silloin ohjataan sellaiselle taholle. Usein sanotaan, että itse terapeutti on tärkeämpi kuin suuntaus. Tämä pätee tiettyyn pisteeseen asti kyllä.

esim. http://logoterapeutti.fi/mihin-logoterapia-auttaa/

ps. en tiedä sen enempää tietenkään tilanteestasi, mutta kannattaa lukaista hieman vaikka tuolta linkkien takaiselta sivulta aiheesta.
Hei kiitti vinkistä ja linkistä! Tuo logoterapia vois olla aika varteenotettava vaihtoehto, pitää vielä tutustua enemmän. Ei ole kovin hintavakaan näköjään verrattuna psykotepiaan yksityisellä puolella ja haluaisin kuitenkin alkuun aika intensiivistä tukea ja tiheämpiä käyntikertoja.. Toki kela tukee työssä käyvän kuntoutusterapiaa, mutta ymmärtääkseni se on semmoista, joka keskittyy työssä jaksamisen tukemiseen yms. (?) mikä ei kuitenkaan ole mun ongelmana. Työhön menen vaikka pää kainalossa ja itkuräkä poskella ja pidän ajatukseni omina.
Mars
Posts: 186
Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Mars »

Segel wrote: Sat Feb 29, 2020 10:24 amToki kela tukee työssä käyvän kuntoutusterapiaa, mutta ymmärtääkseni se on semmoista, joka keskittyy työssä jaksamisen tukemiseen yms. (?) mikä ei kuitenkaan ole mun ongelmana. Työhön menen vaikka pää kainalossa ja itkuräkä poskella ja pidän ajatukseni omina.
Olen tästä eri mieltä. Vaikka työssä jaksamisen tukeminen on viime kädessä kuntoutuspsykoterapian tarkoitus, se ei tarkoita että itse terapia keskittyisi vain siihen. Terapiasta voi myös saada valtavasti apua vaikka terapeutti ei okkultismista tai henkisyydestä juuri tietäisikään. Uskon, että loppujen lopuksi ero terapeuttisen itsensä kanssa työskentelyn ja okkulttisen vastaavan välillä voi olla yllättävänkin pieni.
Töihin ei välttämättä kannata aina mennä pää kainalossa ja itkuräkä poskella. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita.
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Tähti »

Jotain tämmöisiä vähän vaihtoehtoisempiin juttuihin keskittyviä firmoja löytyy ainakin Helsingistä, joilla myös psykoterapiaa.
https://www.sofianova.fi/psykoterapia-helsinki

Esim paikan lääkäreistä Sauli Siekkinen myös teosofian juttuihin kirjoitellut, esim masennuksestakin yksi juttu
https://teosofia.net/artikkelit/ss-masennus.htm
User avatar
Peregrina
Posts: 118
Joined: Thu Aug 03, 2017 10:35 pm

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Peregrina »

Nefastos wrote: Thu Feb 27, 2020 12:33 pm Hienoa, että olemme saaneet haarautumaan näin paljon keskustelua näinkin spesifistä aiheesta.
Mmjoo, minulla on taipumus hukata punainen lanka päntiönään, enkä näemmä ole ainoa. Uskoisin, että jos keskustelun osanottajat ovat vilpittömiä, keskustelu soljuu spontaanisti tarpeelliseen suuntaan. Tai ainakin haluaisin uskoa.
Voihan sitä olla sekasorrossaankin vilpitön ja kylvää kaaosta tahattomasti ilman, että siitä on muuta hyötyä kuin että muut oppivat välttämään sekasorron vastentahtoista lähettilästä. Luulen kyllä, että tähän keskusteluun pätee enemmän tuo ensinmainittu.

Nefastos wrote: Thu Feb 27, 2020 12:33 pm Malja kirjoitti: ↑Koetko että sinulla on niin vahva kutsumus, että ei ole ollut mahdollista valita helpompaa tietä?

Kyllä, erityisesti koska tuo kutsumus ei ole pelkästään älyllinen, emotionaalinen tunto, vaan myös energeettinen, täysin läpäisevä kokemus. Renessanssimagian tyyliin voisi ehkä puhua jonkinlaisesta hulluudesta (furor), mutta en koe että olisi olemassa jokin minä johon tuollainen hulluuden tuli tai daimoni on iskenyt, vaan että "minä" tämänpuolisuuden persoonallisuuden merkityksessä on se sorminukke joka on käytännöllisistä syistä vedetty tuon tulen päälle, antamaan sille muotoa. Tähän itsen perustavanlaatuisen toiseuden kokemukseen olen aikuisena pyrkinyt tietoisesti kehittämään vastapainoa persoonallisia piirteitä painottamalla. Jos tämänpuolinen minä onkin nukke, niin miksi en voisi olla nukkeharrastaja, jolle tuottaa iloa hoivata tuota olentoa? Se on itseni ja maailman välissä kuitenkin hyvästä syystä.
Mielenkiintoista, oliko jokin tietty hetki, jolloin tulit tietoiseksi tästä toiseuden kokemuksesta, vai onko se ollut aina enemmän tai vähemmän läsnä ja ehkä saanut selkeämmän muodon esoteriaan perehtymisen myötä?
Kaunis ajatus, tuo ajatus itsestä nukkeharrastajana. Olen pyrkinyt näkemään kehoni ja persoonani instrumentteina, mutta yritys kosahtaa yleensä siihen, että en saa selvyyttä kysymykseen, kuka tai mikä näitä instrumentteja liikuttaa.
Tai no, yleensä se on mielihyväperiaate, mikä nyt ei ole järin inspiroivaa :lol:
Tavallaan kadehdin kuvaamasi kaltaista voimakasta kutsumusta.
Kuvittelisin, että vaikka se tuskin tekee elämästä helpompaa, niin ainakin merkityksellisempää ja selkeämpää.
Uskotko, että kaikilla on jokin sisäsyntyinen kutsumus, joka vain odottaa oivaltamistaan?
Nefastos wrote: Thu Feb 27, 2020 12:33 pm Kuten Blavatsky – joka oli nimenomaan tantrinen buddhalainen – esittää Esoteerisissa ohjeissa, kaikkia harjoituksia voi käyttää hyvään tai huonoon lopputulokseen, ja viime kädessä vain intentio eli ponnistuksellinen tarkoitusperä määrittelee mikä maaginen harjoitus on ylöspäinen tai alaspäinen (hänen kielellään: valkeaa tai mustaa magiaa). Mutta tässäkin on se kiinnostava seikka, että intentio, vaikka vaikuttaa ponnistuksen hetkellä niin selkeältä, on hyvin hienostuneesti koko psyyken tarverakenteella latautunut. Harjoittaja joka saattaa kuvitella intentionsa olevan aivan riittävän epäitsekäs tuleekin huomaamaan myöhemmin, että siinä oli sakkaisuuksia, jotka on puhdistettava pitkällisellä prosessoinnilla. ...Tai, koska täällä keskustelevat ihmiset näyttävät olevan kovin ankaria itselleen, sanotaan toisin päin: vaikka intentiossa näyttä8isi olevan epäpuhtautta, sillä saattaakin olla sydän kultaa, ja sellainen kaunis ponnistus tuo jopa odottamattoman rikkaan sadon positiivisia vaikutuksia.
Järkeilin niin, että mitä useamman olemuspuolensa saa houkuteltua mukaan pyrkimyksiinsä, sitä voimakkaammin niihin sitoutuu, kun kukaan ei ole laittamassa kapuloita rattaisiin, mutta ymmärrettävästi prosessi voi kieroutua, jos motivaatiosta liian suuri osa on esimerkiksi kunnianhimoa.
Ja tosiaan, motivaatio saattaa lopahtaa tyystin, jos vaatii itseltään täydellisen puhdasta intentiota.

Mars wrote: Sun Mar 01, 2020 11:58 am Uskon, että loppujen lopuksi ero terapeuttisen itsensä kanssa työskentelyn ja okkulttisen vastaavan välillä voi olla yllättävänkin pieni.
Olen joskus kokenut, että terapian ja henkisyyden tavoitteet ovat ristiriidassa,
jos terapian tavoitteena on minäkokemuksen vahvistaminen, mutta olen saattanut luoda tarpeettoman vastakkainasettelun näiden työskentelytapojen välille. Voihan se olla, että vahvemman ja selkeämmän minäkokemuksen läpi on helpompi nähdä. Eräs buddhalainen opettaja käytti hauskaa ilmaisua "tunnistamaton lentävä ego" tilanteesta, jossa harjoittaja pyrkii valaistumaan vaivautumatta tutustumaan persoonaansa.
Angolmois

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Angolmois »

Malja wrote: Wed Mar 04, 2020 8:38 pm Olen joskus kokenut, että terapian ja henkisyyden tavoitteet ovat ristiriidassa,
jos terapian tavoitteena on minäkokemuksen vahvistaminen, mutta olen saattanut luoda tarpeettoman vastakkainasettelun näiden työskentelytapojen välille. Voihan se olla, että vahvemman ja selkeämmän minäkokemuksen läpi on helpompi nähdä. Eräs buddhalainen opettaja käytti hauskaa ilmaisua "tunnistamaton lentävä ego" tilanteesta, jossa harjoittaja pyrkii valaistumaan vaivautumatta tutustumaan persoonaansa.
Terapiassa tavoitellun psykologisen ja kognitiivisen minätuntemuksen vahvistumista ei tulisi nähdäkseni sekoittaa esoteeriseen egon rajoitteista vapautumisen pyrkimykseen. Psykologinen minätuntemuksen voimaantuminen ja siitä seuraava esim. itsetunnon kasvaminen eivät ole uskoakseni millään tavalla esteitä tiellä kulkemiseen vaan päinvastoin, ja vain voimakkaan persoonallisuuden omaava kykenee siitä paradoksaalisesti luopumaan tarvittaessa. Kaikenlaiset egontuhoamispyrkimykset ovat uskoakseni yksinomaan haitallisia ihmisille, joilla on heikko itsetunto tai minätuntemus.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Smaragd »

Malja wrote: Wed Mar 04, 2020 8:38 pm
Nefastos wrote: Thu Feb 27, 2020 12:33 pm Hienoa, että olemme saaneet haarautumaan näin paljon keskustelua näinkin spesifistä aiheesta.
Mmjoo, minulla on taipumus hukata punainen lanka päntiönään, enkä näemmä ole ainoa. Uskoisin, että jos keskustelun osanottajat ovat vilpittömiä, keskustelu soljuu spontaanisti tarpeelliseen suuntaan. Tai ainakin haluaisin uskoa.
Voihan sitä olla sekasorrossaankin vilpitön ja kylvää kaaosta tahattomasti ilman, että siitä on muuta hyötyä kuin että muut oppivat välttämään sekasorron vastentahtoista lähettilästä. Luulen kyllä, että tähän keskusteluun pätee enemmän tuo ensinmainittu.
Nostan hattua tälle. Vaikkei järjestystä tule kokonaan hylätä, niin täällä on mielestäni se etu ettei meidän tarvitse lakaista pääkalloja hautuumaapyhätöstämme piiloon, kunhan työ on seuran periaatteiden mukaista. Nähdäkseni tehtävänämme ei ole todistaa täällä vaikkapa tiedemaailmalle uskottavuuttamme, kuten Blavatskyn risti vaikutti osin olleen. Toki sellaistakin työtä voi jossain Azazelin Tähden ideoiden alla tehdä, mutta yhden työmuodon ei tarvitse rajoittaa muita.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Mars
Posts: 186
Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm

Re: Sielunkumppanit ja Twin Flame-suhteet

Post by Mars »

Boreas wrote: Wed Mar 04, 2020 11:00 pm
Malja wrote: Wed Mar 04, 2020 8:38 pm Olen joskus kokenut, että terapian ja henkisyyden tavoitteet ovat ristiriidassa,
jos terapian tavoitteena on minäkokemuksen vahvistaminen, mutta olen saattanut luoda tarpeettoman vastakkainasettelun näiden työskentelytapojen välille. Voihan se olla, että vahvemman ja selkeämmän minäkokemuksen läpi on helpompi nähdä. Eräs buddhalainen opettaja käytti hauskaa ilmaisua "tunnistamaton lentävä ego" tilanteesta, jossa harjoittaja pyrkii valaistumaan vaivautumatta tutustumaan persoonaansa.
Terapiassa tavoitellun psykologisen ja kognitiivisen minätuntemuksen vahvistumista ei tulisi nähdäkseni sekoittaa esoteeriseen egon rajoitteista vapautumisen pyrkimykseen. Psykologinen minätuntemuksen voimaantuminen ja siitä seuraava esim. itsetunnon kasvaminen eivät ole uskoakseni millään tavalla esteitä tiellä kulkemiseen vaan päinvastoin, ja vain voimakkaan persoonallisuuden omaava kykenee siitä paradoksaalisesti luopumaan tarvittaessa. Kaikenlaiset egontuhoamispyrkimykset ovat uskoakseni yksinomaan haitallisia ihmisille, joilla on heikko itsetunto tai minätuntemus.
Tämä Boreaksen kommentti on niin hyvin sanottu etten keksi juuri lisättävää. Ylipäätään ego ja persoona ovat niin monimuotoisia sanoja että niistä puhuminen johtaa helposti hankaluuksiin ja vääriin tulkintoihin, varsinkin jos puhutaan egon tuhoamisesta tai muusta vastaavasta. Tämän vuoksi en oikein uskalla kommentoida muuta kuin että itse näen nimenomaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin erittäin tärkeänä henkisen kasvun ehtona ja osana, ja tässä psykologia ja esoteria voivat mielestäni paiskata kättä ja tukea toisiaan.
Locked