Runoutta

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
Cancer

Re: Runoutta

Postby Cancer » Tue Jun 05, 2018 1:22 pm

Jos nyt jatkan metaforaasi, niin minulle Blaken ääni on Kristoffer Rygg. Hankin Anhavan käännöksen lähinnä siksi, etten edelleenkään voi lukea Marriagea englanniksi kuulematta taustalla/päällä Garmin ulvontaa ja Themes-levyn junnaavia kitaroita. Itse asiassa tutustuin Blakeen alunperin juuri tätä kautta, jotakuinkin tasan kymmenen vuotta sitten.
Tiden läker inga sår.
obnoxion
Sodalis

Postby obnoxion » Wed Jun 06, 2018 11:00 am

Cancer wrote:Jos nyt jatkan metaforaasi, niin minulle Blaken ääni on Kristoffer Rygg. Hankin Anhavan käännöksen lähinnä siksi, etten edelleenkään voi lukea Marriagea englanniksi kuulematta taustalla/päällä Garmin ulvontaa ja Themes-levyn junnaavia kitaroita. Itse asiassa tutustuin Blakeen alunperin juuri tätä kautta, jotakuinkin tasan kymmenen vuotta sitten.
Tämä ei olekaan minulle tuttu. Viimeinen Ulverin levy jonka olen kuullut oli Madrigals of Night. Lopetin joskus vuonna 2000 metallin kuuntelemisen lähes kokonaan.

Tuli mieleeni että myös Aleksis Kiven Seitsemässä veljeksessä tuo lempilauseesi esiintyy, mutta sillä kertaa Saatanan hokemana. Eräs suomalaisen kirjallisuuden huippuhetkiä on Simeonin näkymatka Saatanan seurassa kuuhun, jossa he kiipeävät "ympärivingertäviä rappuja" mustaan saapasnahkatorniin. Kun Simeon kysyy Saatanalta jotain, alkaa vastaus aina ärtyneesti "sakramenttu, poika! mitä on minun tekemistä sinun kanssas!" Näkymatkat kuuhun ovat valtavan kiehtova aihe. Raivoisassa Rolandosss (Orlando Furioso) on tästä myös erinomaine esimerkki.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Kenazis
Frater

Postby Kenazis » Wed Jun 06, 2018 12:37 pm

obnoxion wrote:
Cancer wrote:Jos nyt jatkan metaforaasi, niin minulle Blaken ääni on Kristoffer Rygg. Hankin Anhavan käännöksen lähinnä siksi, etten edelleenkään voi lukea Marriagea englanniksi kuulematta taustalla/päällä Garmin ulvontaa ja Themes-levyn junnaavia kitaroita. Itse asiassa tutustuin Blakeen alunperin juuri tätä kautta, jotakuinkin tasan kymmenen vuotta sitten.
Tämä ei olekaan minulle tuttu. Viimeinen Ulverin levy jonka olen kuullut oli Madrigals of Night. Lopetin joskus vuonna 2000 metallin kuuntelemisen lähes kokonaan.
Suosittelen, että kuuntelet, jos ei tuttu. Madrigals on viimeinen Ulverin metallilevy. Tuo Themes from William Blake-levy on jotain pop/kokeellinen/rock/something materiaalia. Loistava julkaisu vaikka itsekin kyllästyin bändiin Tuota seuranneen levyn jälkeen.
"In darkness let me dwell, The ground shall sorrow be..."
obnoxion
Sodalis

Postby obnoxion » Wed Jun 06, 2018 1:38 pm

Kenazis wrote:
obnoxion wrote:
Suosittelen, että kuuntelet, jos ei tuttu. Madrigals on viimeinen Ulverin metallilevy. Tuo Themes from William Blake-levy on jotain pop/kokeellinen/rock/something materiaalia. Loistava julkaisu vaikka itsekin kyllästyin bändiin Tuota seuranneen levyn jälkeen.
Kävin hiema tutustumassa, ja kyllä Ulverin tuotanto vaikuttaa ihan kiinnostavalta. Tosin, kuten yleensä metalli taustasta nousevan avantgarden kohdalla, koko tuotannon vaihtelua tuntuisi kuvaavan terävärajainen rikkonaisuus. Ajattelen että se liittyy metalligenren sisäsyntyiseen tiukkarajaisuuteen. Jos vertaa omaan suosikkiini The Cureen, vaihtelun skaala on hyvin laaja, mutta se ei ole jyrkän lineaarista kehittymistä jostain johonkin, vaan aaltomaista liikettä jossa vanhaan tunnelmaan voidaan palata lähes vuosikymmenen jälkeen. Ja kaikesta vaihtelusta huolimatta yhtyeessä on niin paljon liikahtamatonta pysyvyyttä, että siitä piirtyy lähes päättymättömyyden kuva.

Noista Ulverin levyistä tuo The Shadows of the Sun vaikutti äkkiseltään lupaavimmalta. Afrikka on tällä hetkellä minulle kasvavan kiinnostuksen kohde, ja siksi levyn kansi miellytti heti. Olen myös hiljalleen opetellut kuuntelemaan klasista musiikkia, ja Igor Stravinskyn maininta levyn musiikin vaikuttajana sai minut heti kiinnostumaan. Tällaisen musiikin sanoittaminen tuo lisäksi mieleeni runoilijat joita Schubert on säveltänyt. Schubertin runoilijoista on erittäin kiinnostavasti kirjoittanut Susan Youens, jonka kirjoja ole hankkinut nyt useampia. Esimerkiksi "Retracting a Winter's Journey" on erittäin suositeltava niille joilla on syvällinen kiinnostus runouteen ja/tai musiikkiin.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Cancer

Postby Cancer » Thu Jun 07, 2018 1:05 am

Minä pidän melkein eniten Ulverin aivan uusimmasta tuotannosta (Messe I.X-VI.X, The Assasination of Julius Caesar). Tätä ei usein tapahdu bändien kohdalla, joita on kuunnellut ns. aina. Niihin kahteen metallilevyyn yritin joskus tutustua, mutta kyllä sen lajin musiikin täytyy olla paljon kierompaa, että minuun uppoaa.
Tiden läker inga sår.
Cancer

Postby Cancer » Mon Jun 11, 2018 11:26 am

Luin Ahtin kirjan. En erityisemmin pitänyt hänen merkinnöistään - ne ovat jotenkin ylimalkaisia ja "heliseviä", vaikka kirjoittajan voikin sanoa olevan oikealla asialla. Suomennokset puolestaan toimivat mielestäni hyvin. Ne ovat kirkkaita ja nöyriä tavalla, johon en itse ole - vielä? - pystynyt. Parhaissa niistä Blaken runot ilmestyivät eteeni kuin vanhat ystävät, joita ei ole vuoteen pariin tavannut: kasvoiltaan terävöityneinä, eri vaatteissa, valtavaan määrään uutta kokemusta jokaisella tarkalla sanalla viitaten. Etenkin Viattomuuden tunnusmerkit aukesi minulle uudelleen:

Nähdä Maailma Hiekanjyvässä
Ja taivas Villikukassa,
Pitää Äärettömyyttä kämmenellä,
Ja elää Iankaikkisuus tunnissa

Sanan "hour" kääntäminen juuri tunniksi on minusta osuvaa, kai koska Ahti on lisännyt säkeeseen myös elämisen. Tällaisena säe on täydellinen kuvaus usein teini-ikään tai lapsuuteen sijoittuvista (mutta ei niihin rajoittuvista) äkkisyvistä hetkistä, jotka ikään kuin eivät koskaan ole aivan ohi. Menneisyys muuttuu koko ajan, ja kaikki, mitä teemme, voi olla sen kiteytyneimpien kuvien uusiksitulkintaa.

(Tarkennus: "tunti" esim. "hetken" sijasta siis mielestäni juurruttaa mystis-tyyppisen kokemuksen tehokkaasti arkeen ja ulkoisuuteen. Tulee mieleen, että kyseessä voi olla vaikka tunnin mittainen keskustelu jonkun kanssa, tai tunnin kävelylenkki, ei välttämättä sellainen täysin tarkkarajainen ajanpiste, johon ikuisuus abstraktissa mielessä mahtuu. Blake ei ole niin kurinalainen tai iloton, että tavoittelisi "puhdasta" ikuisuutta.)
Tiden läker inga sår.
obnoxion
Sodalis

Postby obnoxion » Mon Jun 11, 2018 4:38 pm

Cancer wrote:Luin Ahtin kirjan. En erityisemmin pitänyt hänen merkinnöistään - Suomennokset puolestaan toimivat mielestäni hyvin.
Täsmälleen näin! Käännökset ovat erittäin onnistuneita, ja niillä kirjan olisi saanut täyttää. Se että Blaken lahjakkuus tunnistetaan vieläpä tällaisena aikana, jos vaikka edes selittämättömänä tarpeena pysyä "tyypillisen kylähullun" säkeidensä äärellä, tekee ilman helpommaksi hengittää.
obnoxion
Sodalis

Postby obnoxion » Thu Jul 05, 2018 4:18 pm

Kuulin kulkevan Jumalan rannalla
kirkkaan tyhjän järven
Tuli käärme puusta veteen sen
- Kalat opettaa lentämään

Vanha rapu
pohjaan jää
juo tyhjäksi kirkkaan järven
Syö käärme ravun kultaisen
tuli täydeksi
itsekin

Kuulin Jumalan kulkevan luolaansa
tyhjään kirkkaaseen
Seurasi sinne käärmettä
piirsi seinään käärmeen verellä
ravun ja sateenkaaren
Cancer

Postby Cancer » Sat Aug 04, 2018 7:21 pm

Arkaainen Apollo-torso

Emme tiedä mihin katosi ihmeellinen pää
jossa silmien omenat kypsyi. — Mutta
jumal-torso hehkuu yhäti kuin sata kynttilää,
jotka näköä vain hiukan hajautunutta

valossaan säilöö. Ei muuten laaja rinta
sua häikäisis, katsoja, ei hiljaa kääntyen
hymyilis lanteet ympärillä keskuksen
joka kantoi voimaa virvoittavinta.

Seisois’ kivi tää muuten vääränä ja lyhyen’
alla arvatun syöksyn sirojen olkien,
eikä kiiltäis saalistajan turkin lailla,

eikä vuotais, kuin tähti, kaikista reunoistaan
tilaan ja suhun. — Miten näköä vailla
vaatis nähty sua elämäs muuttamaan?

- Rainer Maria Rilke, 1908 (ensimmäinen suomennokseni saksan kielestä; alkuteksti täällä)
Tiden läker inga sår.
obnoxion
Sodalis

Postby obnoxion » Mon Aug 06, 2018 12:00 pm

Kiitos uudesta käännöksestäsi! Oletko tehnyt se suoraan alkuperäisestä saksankielisestä sonetista? En itse osaa saksaa, mutta alkuperäisestä runosta huomaan muotopuhtaalle sonetille elimelliset loppusoinnut, ja uskon saavani suutuntuman kellontarkasta jambisesta pentametrista. Näistä olet nähdäkseni painottanut käännöksessäsi loppusointuja.

Olen itse erittäin kiinnostunut runoilijoista jotka ovat myös kuvataiteilijoita (William Blake, Dante Gabriel Rossetti, David Jones). Rilken kiinnostavuutta lisää hänen läheinen yhteys kuvanveistäjä Auguste Rodiniin, jonka sihteerinä Rilke toimi runon kirjoittamisen aikaan, ja joka auttoi runoilijan yli kuivan kauden. Tässä runossa yhteys kuvanveistoon ilmenee hyvin tuossa toisen säkeistön maininnassa lantion hymyssä. Olen ymmärtänyt että tämä alavatsasta haaroihin kulkeva hymyä muistuttava kaari, joka on tyypillinen kreikkalasille anatomisesta tarkkuudestaan tunnetuille veistoksille, on itse asiassa anatominen mahdottomuus. Jos näin on, pidän herkullisen osuvana että juuri symbolistisen kuvanveistäjän innoittama runoilija nostaa esiin tällaisen hyvin diskreetin symbolisen yksityiskohdan anatomisen tarkkuuden hunnun alta. Koska runoilija tarkastelee näkymätöntä (torson päätä, sisäistä valonlähdettä, alastoman ihmisvartalon turkkia), ehkä tähän yksityiskohtaan on siirtynyt Apollon kasvojen arkaainen hymy.

Viimeisessä säkeistösi näyttäisi muuttavan käännöksesi kritiikiksi. Viimeinen lause ”Sinun täytyy muuttaa elämäsi”, on yksi Rilken kuuluisimmista (se on antanut mm. nimensä Rilken ja Rodinin yhteisestä ajasta kertovalle kirjalle ”You Must Change Your Life”). Tätä viimeistä lausetta on yleisesti pidetty tämän sonetin voltana, eli sonetin lopussa tulevana esitellyn teeman näkökulman muutoksena. Tässä kohtaa Rilke rikkoo perinteisten sonettien muotoa, joissa volta on pituudeltaan kuudesta kahteen riviä, kun Rilkellä se on puoli riviä. Tämä lyhykäisyys, etenkin kun se päättyy huutomerkin sijaan pisteeseen, alleviivaa voimakkaasti runon viestiä – ”Sinun on muutettava elämäsi”. Siksi omassa käännöksesi onnistu yllättämään - ”Miten näköä vailla vaatis nähty sua elämäs muuttamaan?”. Näen tässä vahvan, monitasoisen kritiikin, enkä puhu pelkästään näkymättömyyden teemoista ja runon voltasta. Esimerkiksi se että päätit runon viimeisen lauseen kysymysmerkkiin etkä pisteeseen, ehkä senkin voisi tulkita kritiikiksi…?