Runoutta

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
Locked
lux ferre
Posts: 97
Joined: Sat Aug 27, 2016 7:25 pm

Re: Runoutta

Post by lux ferre »

Demonien kuution äärellä

kadosh lusifer kadosh azazel kadosh saatana
saatanan synkkä raskas sopimus
lusiferin siipien kosketus
azazelin itsetietoisuuden kirous
lillithin uhri lahja varjon kauneus
pyhä lusifer pyhä azazel mestari saatanan varjoisten kasvojen edessä minä rukoilen sinua temppelissä kynttilöiden valossa taikapeilin ääreen palan uudelleen tekemään suurta työtäni,salaista lupaustani
lux ferre
Posts: 97
Joined: Sat Aug 27, 2016 7:25 pm

Re: Runoutta

Post by lux ferre »

Jumalan poissa ollessa olen löytänyt tieni helminauha johdattaa kaatuneiden tähtien polulle särkeneiden planeettojen usvaan anna minun kurkottaa iäisyyteen kadotettujen rukouksia kadotettu varjosieluja jotka seuraavat kuolleiden henkien kanssa munkit jotka kulkevat ilman päämäärää kadotetusta paratiisissa kumoa he näkisivät pimeyden kosketuksen sydämessä joka muuttu pyhäksi valoksi rikottujen siltojen alla vai yksinäinen joki virtaa henkisen matkan päässä
Angolmois

Re: Runoutta

Post by Angolmois »

Olen edelleen sitä mieltä, että sinun kannattaisi opetella runouteen olennaisesti nivoutuvaa rytmiikkaa lux ferre. Runoistasi voisi tulla vaikka kuinka hienoja, mutta tällaisenaan ne luovat vaikutelman peräkanaan ladelluista sanoista mystisellä vivahteella.
lux ferre
Posts: 97
Joined: Sat Aug 27, 2016 7:25 pm

Re: Runoutta

Post by lux ferre »

meillä on kirja
jota luemme Paholaisen kanssa herran huoneessa juomme kärsimyksen viiniin kadotettujen sielujen paratiisissa
jossa Jumala nukkuu valon täyttämässä kosmisessa pimeydessä
harhaan johdettujen vuohien keskellä
olemme vapaita väärän hengen palveluksesta
yli yhdeksän helvetin piirin kuljemme kohti totuuden aurinkoa
Tariq
Posts: 37
Joined: Fri Apr 17, 2020 5:44 pm

Re: Runoutta

Post by Tariq »

Minä itse pidän Lux Ferren palavasta ja tajunnanvirtamaisesta tyylistä. Sieltä on jokaisen mahdollista löytää omia merkityksiä, ehkä myös sellaisia mitä kirjoittaja ei suoriltaan tarkoittanut. Mielestäni taiteilijalla on valta päättää millaista hänen taiteensa on, kuulijalla voi toki olla mieltymyksensä mutta taiteen tekijällä loppupeleissä on valta ja näkemys omista teoksistaan.
Angolmois

Re: Runoutta

Post by Angolmois »

Tariq wrote: Thu Feb 18, 2021 4:44 pm Minä itse pidän Lux Ferren palavasta ja tajunnanvirtamaisesta tyylistä. Sieltä on jokaisen mahdollista löytää omia merkityksiä, ehkä myös sellaisia mitä kirjoittaja ei suoriltaan tarkoittanut. Mielestäni taiteilijalla on valta päättää millaista hänen taiteensa on, kuulijalla voi toki olla mieltymyksensä mutta taiteen tekijällä loppupeleissä on valta ja näkemys omista teoksistaan.
Viimeisin oli jo mielestäni huomattavaa parannusta, kun siinä oli sentään eroteltu lauseita eri riveille. Muutoin olen sitä mieltä, että kuka tahansa voi ladella mystisiä käsitteitä peräkanaa siltä istumalta, ja sellaisen kutsuminen runoudeksi on vähän onttoa.

Tyyliin: seitsemän kuolemansynnin pauloissa kahdeksas kaikista hirvein juon käärmeen maljaa kadotettujen paratiisissa istuu vuohikuningas valtaistuimellaan liekin loistaessa pimeässä yössä herramme valvoo langenneita verinen tikari kädessään
lux ferre
Posts: 97
Joined: Sat Aug 27, 2016 7:25 pm

Re: Runoutta

Post by lux ferre »

Taiteen tekijällä on vapaus ilmaista itseään omien näkemysten kanssa miten ne tulkitaan on jokaisen lukijan valinta runoissani nämä mystiset sanat löytävät järjestyksen omasta sisäisestä kaaoksestani mutta en näe että kuka vain voi muuttaa mystisiä sanoja runoudeksi tai tietämättä niiden syvempää merkitystä ruumis voi olla ontto mutta sielu voi olla täynnä rakkautta ja outoja portteja joiden läpi joudun kulkemaan löydän silti sen kirkkaan tähden kiitoksia kaikille positiivisesta kuin negatiivisesta palautteesta tästä on hyvä jatkaa
Aranea
Posts: 26
Joined: Tue Oct 24, 2017 9:24 pm

Re: Runoutta

Post by Aranea »

Minä pidän lux ferren runoista, ja erityisesti niistä, joissa sanat on ladottu perätysten ilman välimerkkejä tai rivinvaihtoja. Kuten Tariq sanoi, niistä on mahdollista löytää monenlaisia merkityksiä, mitä mielestäni korostaa se, että kirjoittaja ei ole lukijan puolesta päättänyt rivinvälein miten runon osaset pitäisi rytmitellä. Itse luen lux ferren runot aina ääneen, ja silloin tulee niihin itse lisättyä taukoja, vaikka rivinvälittömyys tuntuu pakottavan lukemaan ne hengästyttävään tahtiin, mikä on minusta vain plussaa, koska se lisää sitä sellaista kiihkeää fiilistä, jota noissa runoissa muutenkin on.

Todella kauniita runoja kirjoitat, lux ferre.
User avatar
Astraya
Posts: 125
Joined: Wed Nov 16, 2016 9:59 pm

Re: Runoutta

Post by Astraya »

Yhdyn Aranean ja Tariqin näkemyksiin. Minulle nuo runot ovat hengästyttävän ihastuttavia kun ne täytyy itse jaksottaa. Kiitos lux ferre.
“There can be no transforming of darkness into light and of apathy into movement without emotion”
― Carl Gustav Jung
Angolmois

Re: Runoutta

Post by Angolmois »

Ehkä Eriksen henki on saanut minusta vallan Homerosta luettuani, mutta ihan ilman vittuilua on kysyttävä, että johtuuko runojen jaksottamattomuus tavastasi kirjoittaa ylipäätään? Ajattelin vain, kun hyvään foorumietikettiin ymmärtääkseni ja nähdäkseni kuuluu opetella kirjoittamaan ymmärrettäviä lauseita välimerkkeineen, pisteytyksineen ja alkukirjaimineen.
lux ferre wrote: Fri Feb 19, 2021 6:36 pm ruumis voi olla ontto mutta sielu voi olla täynnä rakkautta
Tästä olemme samaa mieltä! "Vision is all that matter for a Wayward traveler". Hyvässä runoudessa ja taiteessa ylipäätään - ainakin mestariteoksissa - kuitenkin tekninen ja visionäärinen puoli yhdistyvät. Kritiikkini otettakoonkin hyväntahtoisen kilvoittelun hengessä annettuna muotoa ja ruumista koskevana palautteena.
Locked