Zdislaw Beksinski

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
Locked
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Zdislaw Beksinski

Post by RaktaZoci »

Tämähän on nimenomaan se sama kaveri joka maalasi visioita helvetistä?

Muistelen, että sosiaalisessa mediassa pyöri jonkin aikaa sitten kuvia näistä teoksista, jotka olivat
todella vaikuttavia. Luin silloin itse myös tuosta hänen historiastaan, ja paljon epäoikeudenmukaisuutta
oli hänen kohdalleen 'siunaantunut'.

Eikös se mennyt niin, että ensin hänen vaimonsa kuoli, sitten vuotta myöhemmin hänen poikansa tappoi itsensä?
Hänet murhannut taho oli kyllä myös nuori mies, mutta käsittääkseni joku hänen avustajansa tms.
Syynä kyllä oli ilmeisesti nämä mainitsemasi raha-asiat..

Tämänkaltainen elämäntarina nostaa mieleen monia kysymyksiä, mm. pahuudesta ja oikeudenmukaisuudesta..
Toivon, että ihmiset jotka hänen taiteeseensa törmäävät myös ottaisivat selvää hänen taustastaan ja kenties
päätyisivät samojen kysymysten äärelle.
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Zdislaw Beksinski

Post by Benemal »

Mielestäni Beksinskin maalaukset ovat unia. En näe niitä helvetin kuvina, sillä nehän ovat todellisuutta kauniimpia. Sukulaispoika puukotti hänet, kun kieltäytyi lainaamasta rahaa.
CleanCave

Re: Zdislaw Beksinski

Post by CleanCave »

Kyseinen taiteilija on tuotu monestikin eteenki ja nuorempana pidin hänen töitään puhtaana nerokkuutena. Kaikki kuvat olivat tulloin hyvin lähellä sydäntäni ja tunsin kummallisen vahvaa sieluyhteyttä niihin kaikkiin ja jopa taiteilijan nimeenkin. Olin kuitenkin jokseenkin yllättynyt kun luin Beksinskistä tarkemmin ja sain tietää, että hän itse suorastaan vihasi kaikkia 'pimeän puolen' teoksiaan! Kuulemma näki hyvin usein painajaisia jossa näki näitä 'helvetillisiä näkyjä' ja heräsi pakonomaisesti keskellä yöitäkin maalaamaan niitä ylös... Kaiken kruunaa tietenkin kyseisen herran piinattu elämä, joten miksi hänellä saatoikaan olla niin erikoinen kohtalo? Nykyään ymmärrän, että nämä maalaukset ja piirrustukset aikoinaan avasivat henkisiä aistejani ja toimivat portaaleina maailmaan jonka olin jättänyt unholaan.

Image
Locked