Elokuvat ja okkultismi

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
User avatar
Jihad
Posts: 21
Joined: Wed Aug 16, 2017 7:57 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby Jihad » Fri Aug 25, 2017 8:15 pm

Xavier Renegade Angel. Tää on itseasiassa sarja mutta ei liene tarpeellista tehdä uutta ketjua sen vuoksi. Pääsee mielestäni parhaiten oikeuksiinsa ilman liikoja esittelyjä. https://www.youtube.com/watch?v=binN-lTcmyU

Tällaisen blogipostauksen, aiheena suurempi arcana Poltergeist-elokuvassa, ajattelin jakaa kanssanne myös: http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogs ... geist.html Suositeltava blogi kyllä muutenki.
Iisakki
Frater
Posts: 25
Joined: Thu Jul 25, 2013 1:51 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby Iisakki » Sat Oct 28, 2017 3:18 pm

Itse olen katsonut pariin kertaan ihan Oscareita napsineen hollywood elokuvan nimeltään Whiplash. Perusajatus elokuvasta on että se kertoo rumpalista jolla on tiukka ope. Mutta kyseessä on tarina miten pahuuden kautta päästään ellei täydellisyyteen niin ainakin siihen päämäärään joka on tavoitettavissa.
Elokuvassa on siis opettaja joka puskee oppilaitansa äärimmäisyyksien rajalle. Ne jotka eivät kestä potkitaan pois tai saavat lähteä vapaaehtoisesti joten ketään ei varta vasten kiduteta huvin vuoksi. Kun eräs oppilaista kumminkin menee rikki paineesta ja tappaa itsensä niin opettaja kokee suurta surua ja sympatiaa häntä kohtaan.
Elokuvan yhdessä vaiheessa näyttää siltä että hyvän ja pahan kamppailussa paha saa palkkansa ja tarina jää perus lällykamaksi. Mutta lopulta oppilas lähteekin leikkiin vielä opettajan kanssa ja nousee vastakamppailussa hänen tasolleen ja he saavuttavat yhdessä täydellisyyden.

-Fra KK
obnoxion
Sodalis
Posts: 1798
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby obnoxion » Mon Nov 06, 2017 10:39 am

Ahab wrote:Tällaisen blogipostauksen, aiheena suurempi arcana Poltergeist-elokuvassa, ajattelin jakaa kanssanne myös: http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogs ... geist.html Suositeltava blogi kyllä muutenki.
Olipa kerrassaan yllättävä ja kiinnostava juttu!
Olen aina pitänyt poltergeistista, koska sen tunnelmakirjo on poikkeuksellinen ja mielenkiintoisesti rakentunut. Mutta näin implisiittista substanssia en osannut edes aavistella. Elokuva on täten saanut sillmissäni klassikon statuksen. Kiitos linkistä!
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Benemal
Frater
Posts: 740
Joined: Thu Feb 23, 2012 8:24 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby Benemal » Mon Nov 06, 2017 4:01 pm

Ei liene sattumaa, koska Spielbergillä oli nuorempana monenlaista kiinnostusta ja hän on tämän kirjoittanut ja periaatteessa ohjannutkin. Täysin eksoteeririsesti se näkyy klassikossa Close Encounters, joka on ufo-leffoista suosikkini. George Lucasin kanssa tehdyissä Indiana Jones leffoissa on populaaria mystiikkaa, kuten liiton arkki, Pyhä Graal ja temppeliritarit ja keskimmäisessä thugeenikultti, jotka olivat Kalia palvovien terroristien verkosto Intiassa. Indiana Jones kirjoittaja George Lucasin Star Wars leffoissa on mielestäni päivänselvä OKT-VKT kuvio. Eikä se ole vain minun tulkintani. Onkohan Disneyllä mitään käsitystä siitä, mistä maksoivat neljä miljardia?
Kavi
Frater
Posts: 318
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby Kavi » Mon Nov 06, 2017 4:21 pm

Iisakki wrote:Itse olen katsonut pariin kertaan ihan Oscareita napsineen hollywood elokuvan nimeltään Whiplash. Perusajatus elokuvasta on että se kertoo rumpalista jolla on tiukka ope. Mutta kyseessä on tarina miten pahuuden kautta päästään ellei täydellisyyteen niin ainakin siihen päämäärään joka on tavoitettavissa.
Elokuvassa on siis opettaja joka puskee oppilaitansa äärimmäisyyksien rajalle. Ne jotka eivät kestä potkitaan pois tai saavat lähteä vapaaehtoisesti joten ketään ei varta vasten kiduteta huvin vuoksi. Kun eräs oppilaista kumminkin menee rikki paineesta ja tappaa itsensä niin opettaja kokee suurta surua ja sympatiaa häntä kohtaan.
Elokuvan yhdessä vaiheessa näyttää siltä että hyvän ja pahan kamppailussa paha saa palkkansa ja tarina jää perus lällykamaksi. Mutta lopulta oppilas lähteekin leikkiin vielä opettajan kanssa ja nousee vastakamppailussa hänen tasolleen ja he saavuttavat yhdessä täydellisyyden.

-Fra KK
Haluaisitko hieman avata tätä käsitystäsi?
Itselleni kahteen kertaan jo katsottu leffa aukeni enemmänkin niin, että koska hän arvosti musiikkia enemmän kuin elämää, hän myös epäonnistui, mutta jotenkin lopulta hanskat tiskiin heitettyään tajusi opettajan ronskin opetuksen sisällön ja nousi lopulta opettajansa tasolle.

Elokuvassa itsessään ehkä ärsytti tuo alleviivattu ylikiihottuneessa tahdontilassa, verellä ja hiellä oppiminen opettajan painaessa yhä enemmän maahan. Charlie Parkeria heitettiin rumpusetin pellillä, koska oli huono soittaja ja se aikaansai hänen kehityksen nousun ja näin hänestä tuli kaikkien aikojen parhaita jazz-muusikoita, ellei jopa "paras".
Rumpalihan treenaa leffassakin rumpujen soittoa kädet rakoille takoen jotain ihmeen "blastbeatia". Tämä heijastaa ei niinkään oikeaa rumputekniikan hiomista, vaan sitä sisäistä maisemaa, missä sinä itse koet itsesi "täysin paskaksi" ylikiihottuneessa tilassa, etkä kestä sisäistä ristiriitaa.
Tahto olla hyvä, miltei Buddy Richin veroinen, mutta opettaja hiillostaa sinua niin paljon, että tajuat ettet tule koskaan olemaan idolisi veroinen.
Aikamoisen Saatana-kortin tästä opettajan roolista voisi tuoda esiin myös. Hän pelaa jokaisen soittajan itsetunnon ja sisäisten pelkojen ja heikkouksien kustannuksella.
Liittyykö käsityksesi pahuuteen tai "pahuus oppimisessa" jotenkin tähän?

Myös mielikuva sanasta "Whiplash", autokolarissa tapahtuva trauma ja alkavan jazzmuusikon pään yli, kaaressa lentävä, miltei teloittava rumpupelti loihtivat täydellisyyttä hipovia muusikoita.
Yhdistettynä Star Wars-maailmaan elokuva melkein kuin kertoo kasvutarinan rumpalilahjakkuudesta, josta koulitaan sithlordi. "I can feel your anger!" :D
7&8
Iisakki
Frater
Posts: 25
Joined: Thu Jul 25, 2013 1:51 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby Iisakki » Tue Nov 07, 2017 5:43 pm

Kavi wrote:

Haluaisitko hieman avata tätä käsitystäsi?
Itselleni kahteen kertaan jo katsottu leffa aukeni enemmänkin niin, että koska hän arvosti musiikkia enemmän kuin elämää, hän myös epäonnistui, mutta jotenkin lopulta hanskat tiskiin heitettyään tajusi opettajan ronskin opetuksen sisällön ja nousi lopulta opettajansa tasolle.

Elokuvassa itsessään ehkä ärsytti tuo alleviivattu ylikiihottuneessa tahdontilassa, verellä ja hiellä oppiminen opettajan painaessa yhä enemmän maahan. Charlie Parkeria heitettiin rumpusetin pellillä, koska oli huono soittaja ja se aikaansai hänen kehityksen nousun ja näin hänestä tuli kaikkien aikojen parhaita jazz-muusikoita, ellei jopa "paras".
Rumpalihan treenaa leffassakin rumpujen soittoa kädet rakoille takoen jotain ihmeen "blastbeatia". Tämä heijastaa ei niinkään oikeaa rumputekniikan hiomista, vaan sitä sisäistä maisemaa, missä sinä itse koet itsesi "täysin paskaksi" ylikiihottuneessa tilassa, etkä kestä sisäistä ristiriitaa.
Tahto olla hyvä, miltei Buddy Richin veroinen, mutta opettaja hiillostaa sinua niin paljon, että tajuat ettet tule koskaan olemaan idolisi veroinen.
Aikamoisen Saatana-kortin tästä opettajan roolista voisi tuoda esiin myös. Hän pelaa jokaisen soittajan itsetunnon ja sisäisten pelkojen ja heikkouksien kustannuksella.
Liittyykö käsityksesi pahuuteen tai "pahuus oppimisessa" jotenkin tähän?

Myös mielikuva sanasta "Whiplash", autokolarissa tapahtuva trauma ja alkavan jazzmuusikon pään yli, kaaressa lentävä, miltei teloittava rumpupelti loihtivat täydellisyyttä hipovia muusikoita.
Yhdistettynä Star Wars-maailmaan elokuva melkein kuin kertoo kasvutarinan rumpalilahjakkuudesta, josta koulitaan sithlordi. "I can feel your anger!" :D
Mä näin asian niin että hanskat heitettiin tiskiin vain siksi että elokuvaan saatiin käänne kuinka paha sai palkkansa. En näe että sillä olisi yhteyttä nousemiseen opettajansa tasolle.
Opettaja kertookin elokuvassa että hän tekee mitä tekee juurikin siksi että löytäisi sen täydellisen rumpalin. Lopussa tekee vielä sen suurimman yrityksen murtaa oppilas mutta se ei murru. Sen jälkeen se tajuaa löytäneensä sen mitä on etsinyt.
"sisäistä maisemaa, missä sinä itse koet itsesi "täysin paskaksi" ylikiihottuneessa tilassa, etkä kestä sisäistä ristiriitaa." Juurikin henkisesti koville opettaja laittoi oppilaan ja vain siitä yli pääsevä voi olla paras. Opettajan näen nimenomaan Saatanan vertauskuvana tuolta osin. Mietinkin kirjoitanko pahuus vai "pahuus" koska itse en näe opettajan toimintaa pahuutena. Mutta koska yleinen käsitys varmasti on se että opettajan toimet ovat pahoja (hänhän saa elokuvassa kenkääkin toimiensa takia) niin puhuin pahuudesta. Tästä syystä pystyinkin samaistumaan elokuvaan kun useat ihmiset pitävät toimiani joskus pahoina vaikka ne olisivatkin täynnä rakkautta ja hyväntahtoisuutta. Se ei ole helppo tie kulkea kun kumminkin yrittää olla tekemättä vahinkoa kenellekkään. Sitä mielestäni kuvasi elokuvassa opettajan murtuminen yhden oppilaan riistettyä henkensä.
Elokuvan erinomaisuudesta kertookin se että tulkintoja löytyy paljon.
obnoxion
Sodalis
Posts: 1798
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby obnoxion » Thu Nov 09, 2017 11:09 am

Benemal wrote:Ei liene sattumaa, koska Spielbergillä oli nuorempana monenlaista kiinnostusta ja hän on tämän kirjoittanut ja periaatteessa ohjannutkin. Täysin eksoteeririsesti se näkyy klassikossa Close Encounters, joka on ufo-leffoista suosikkini. George Lucasin kanssa tehdyissä Indiana Jones leffoissa on populaaria mystiikkaa, kuten liiton arkki, Pyhä Graal ja temppeliritarit ja keskimmäisessä thugeenikultti, jotka olivat Kalia palvovien terroristien verkosto Intiassa. Indiana Jones kirjoittaja George Lucasin Star Wars leffoissa on mielestäni päivänselvä OKT-VKT kuvio. Eikä se ole vain minun tulkintani. Onkohan Disneyllä mitään käsitystä siitä, mistä maksoivat neljä miljardia?
Olen itse kokenut että Spielpergin mystiikka on pinnallisuuden huipentuma, ja siksi tuo Poltergeistin tarot-kuvion eheys yllätti. Symbolismi on kiinnostavinta kun se on hyvin hienovaraista mutta samalla läpitunkevaa, siis täysin erilaista kuin Spielpergillä yleensä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Kenazis
Frater
Posts: 962
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby Kenazis » Thu Nov 09, 2017 2:18 pm

Benemal wrote:Indiana Jones kirjoittaja George Lucasin Star Wars leffoissa on mielestäni päivänselvä OKT-VKT kuvio. Eikä se ole vain minun tulkintani. Onkohan Disneyllä mitään käsitystä siitä, mistä maksoivat neljä miljardia?
Lucashan nojaa erittäin vahvasti Joseph Campbellin ideoihin Star Wars - tarinassaan ja mytologiassaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Joseph_Campbell
"In darkness let me dwell, The ground shall sorrow be..."
User avatar
Ave
Posts: 34
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm
Location: Hämeenlinna/ Tampere

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby Ave » Sat Nov 10, 2018 12:05 am

Tyrkkäänpä tänne elokuvantulkintaa (Stanley Kubrick, Hohto 1980) sisältävän esseeni, joskin tulkinnanvaraista on sen "okkulttistisuus".

IHMISASUMUKSISTA JA SULJETUISTA OVISTA

Ihmisasumus merkitsee tilaa, jolla ihminen on rajannut itsensä erilleen muusta luonnosta. Ihmisasumus tarjoaa suojaa luonnonvoimilta. Voimilta, joita ihminen ei hallitse. Ihminen rakentaessaan asuntoaan on pyrkinyt entistä vahvempaan autonomiaan suhteessa noihin voimiin. Asumuksen sisään on rakennettu mikrokosmos: maailma, jonka fysiologisia olosuhteita ihminen on voinut hallita paremmalla menestyksellä kuin asumuksen ulkopuolisen, villin luonnon. Mutta jokainen ihmisen rakennelma on altis tuulen ja veden aiheuttamalle eroosiolle, loputtomasti itseään uusintavien vihreiden kasvustojen tunkeutumiselle. Ja öisin ikkunoiden ulkopuolelta sisään vuotavalle pimeydelle.

Talo ja sen syrjäinen, villin luonnon eristämä sijainti. Hotel Overlook. Bate’s Motel. Kauhuelokuvien peruskuvastoon kuuluu talo, jossa jokin on mennyt vikaan. Rakennelma, jonka kuuluisi tarjota suojaa, kääntyykin nurinkurisesti jonkin tuntemattomuudessaan kauhean (unheimlich) tyyssijaksi, ansaksi. Villiin luontoon projisoitu hallitsemattomuus ja pimeys ovat murtaneet ihmisen rakentaman suojauksen ja asettuneet sisään. Asettuneet sisään ihmiseen.

”All work and no play makes Jack a dull boy.", kirjoittaa Jack Nicholsonin näyttelemä kirjailija Jack Torrance Stanley Kubricin ohjaaman Hohdon (1980) juonen tiivistyessä. Jack Torrance on länsimaisen keskiluokkaisen miehen kuva. ”A Hard working man”, jonka hallittavaksi on annettu kolossaalinen Hotel Overlook. Jackin tehtävänä on toimia talvikauden ajan eristyksissä olevan hotellin talonmiehenä. Hotelli on rakennettu aikana, jolloin teollinen länsimainen kulutuskapitalismi kehkeytyi höyrykoneiden mäntien tanssiessa ja Wall Streetin numeroiden swingatessa.

Hotellissa on monta ovea. Ovien takaa paljastuvat huoneet pitävät sisällään rakennuksen yöpuolen. Puolen, joka on hallitsematon kuin villi luonto ja tuntematon kuin alitajunta. Hotel Overlookin hallitsematon luonto tarttuu Jack Torranceen. Oikeastaan se on aina ollut osa häntä. Hotel Overlookin ja ihmismielen suljettujen ovien takaa paljastuu isä, joka tappaa omat jälkeläisensä. Nuori nainen, joka maatuu katsojan silmissä vanhaksi kalmoksi. Suljettujen ovien takaa paljastuu nurinkurisuus: maailma, jossa asiat sekä yhtäaikaa ovat että eivät ole. Inhimillinen valvetajunta edellyttää binääristä logiikkaa, jossa niin sanotut vastakohdat sulkevat toisensa pois. Alitajunnan ja villin luonnon maailmassa vastakohdat sulautuvat toisiinsa: elämän antaja on yhtäaikaa elämän pois ottaja, kukkein nuoruus ja eros kääntyvät kalmanhajuiseksi lakastumiseksi. Hotel Overlookin alitajunnan ovien takaa paljastuu ihmisyyden kääntöpuoli, jonka moderni länsimainen kulttuuri on projisoinut villiin luontoon: Ihmisen alitajunta on hallitsematon – ja kaksikasvoinen kuin vain luonto voi olla. Hotel Overlook kätkee myös kollektiivisen alitajunnan symbolina erään raskaimmalla työllä varjellun salaisuutemme: länsimainen sivistys ja valvetajunta lepäävät imperialismin uhrien haudalla (hotelli on rakennettu intiaanien hautausmaalle). Tajunnan eri kerroksissa hissi ei enää viekään meitä mukavuusalueellemme, vaan hissikuilusta hyökyy verta – suoraan katsojaan päin.

Kirjailijana Jack Torrence kärsii niin sanotusta valkoisen paperin kirouksesta, luovasta blokista. Eikä ihmekään, koska alitajuisen materiaalin kauhea tuntemattomuus pakottaa pitämään alitajunnan – ja täten myös luovuuden – ovet suljettuina. Talonmiehen pesti tällaisessa ihmisasumuksessa tuottaa päänvaivaa ja paljon työtä. ”All work and no play makes Jack a dull boy.”, Jack alkaa toistaa itseään paperille yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes hän joutuu antautumaan alitajunnan paineelle. Ihmisasumus rakenteineen, kerroksineen, ovineen ja huoneineen on ihmispsyyken ja ihmiselämän metafora. Ihmismieli rakentuu aina jostain erilleen, mutta se on pakotettu myös olemaan aina suhteessa ja yhteydessä johonkin. Suhteessa toiseen: olkoon se luonto, toinen ihminen – tai se itse. Kestävä ihmisasumus on sopivassa suhteessa molempia, sekä erillinen että yhteydessä. Samoin: kestävä ihmismieli ei ole nollaenergia-talo joka elää atomistisena partikkelinaan, irtilekattuna omasta alitajunnastaan ja muusta kosmoksesta. Kestävä ihmismieli säilyy joustavana, hengittävänä ja katsoo suljettujenkin ovien taakse aika-ajoin, ettei niiden taakse kerääntyvä paine jonain päivänä huuhdo koko ihmisyyttä mennessään.
If you want to reborn, let yourself die.


https://matkamerenpohjaan.blogspot.com/
User avatar
Smaragd
Frater
Posts: 464
Joined: Thu Jan 09, 2014 5:27 am

Re: Elokuvat ja okkultismi

Postby Smaragd » Sun Nov 11, 2018 2:32 am

Hyvin kiinnostava tulkinta ihmisasumuksista. Satuin vähän aikaa sitten työskentelemään eräällä kartanolla, jossa historian temmellyksessä on tapahtunut muutama traaginen kuolema ja kummitustarinoitakin siellä liikkuu. Päädyin päivystystehtävien johdosta viettämään aikaa yksin tiluksilla ja tuli pyöriteltyä samoja aiheita päässä.
Ajattelin kuinka kodin lämpö muuntuu tilojen tyhjäksi jäätyä joksikin hyvin toiseksi. Se tarkoitus ja potentia ryhtyy ilmaisemaan kenties juuri sitä varjopuolta. Myös rapistuminen alkaa vauhdittua äkkiä kun tuo lämpö viedään.

Devimahatmya taukolukemisena oli oiva opas ohjaamaan asennetta kellarin nälkäisiin haamuihin. Tuo asenne tai tiedostava suhtautuminen tiedostamattomaan on itselleni hyvin tärkeä työkalu okkulttisessa työssä. En tarkoita että lukkisin väylän tajunnan ja alitajunnan välillä joksikin epäsujuvaksi vääristäväksi patoluukuksi, vaan avaan ns. sydämeni pelolle. Luontoa rajaavat talonseinät ei enää ole siinä kimmokkeena ja on mahdollisuus muuntaa energia käsiteltävämmäksi. Tilalle luodaan tshogs zhing chöd-harjoituksen ohjeita soveltamalla. Ajattelen moisen parhaimmillaan merkitsevän alkukolminaisuuden kirkkauden lahjan tuhoavan omaa/toiseuden harhaa. Mielikuvitus piirtää myös inhimillisen sielun luomisen kuvia, mutta menee jo offtopicin offtopiciksi. Kirjoitettakoon kuitenkin muistutukseksi mahdollista uutta keskustelua varten teosofien varoitukset spiritisteille meedion sielun karmisten ominaisuuksien kopioitumisesta ihmishaamuille niitä käsiteltäessä.

Yhdessä talon jännitteisemmistä tiloista oveen oli ripustettu lapsen piirros demonisesta olennosta. Se toi aina sellaista rauhallista herttaista suhtautumista kolkon kireään tunnelmaan.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest