Elokuvat ja okkultismi

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by Soror O »

Erittäin mielenkiintoinen viesti, Smaragd. Olet rohkea, todella. Olen ehkä ostamassa vanhaa taloa itselleni, päässä ovat pyörineet paljon paikkojen henkeen liittyvät pohdinnat. Ja juuri oma suhtautumiseni kaikkeen tuntemattomuudessaan kauheaan, oli kyseessä sitten alitajuntani materiaali tai juuri "nälkäiset henget" (enkä aloita tässä metafyysistä pohdintaa näiden suhteesta). Olen edelleen miettinyt millä varustaisin itseni näitä kohtaamaan, mutta pidempi pohdinta tästä menee OT:ksi.
If you want to reborn, let yourself die.
pseustes
Posts: 15
Joined: Tue Mar 05, 2019 3:29 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by pseustes »

Suosikkielokuviani viime vuosilta:
  1. The Possession of Michael King (2014), parempia tarjolla olevia riivausaiheisia elokuvia found footage -tyyliin toteutettuna
  2. The Blackcoat's Daughter (2015) (liikenteessä myös nimellä February), Anthony Perkinsin pojan Oz Perkinsin tunnelmaltaan hyvin omaperäinen riivausaiheinen elokuva
  3. The VVitch (2015), 1600-luvun Uuden-Englannin puritaaniyhteisöön sijoituva tarina noituudesta, jonka tekijät selvästi ovat perehtyneet paitsi ajankuvaan myös tuon ajan noitahysterian taustalla olevaan kansanperinteeseen
  4. A Dark Song (2016), Abramelin loitsukirjasta inspiraationsa saanut kertomus naisesta, joka hakee mustan magian keinoin hyvitystä kokemalleen vääryydelle. Huolimatta tietyistä epätarkkuuksista Abramelin rituaalin kuvauksessa, elokuva on oikein tyylikkäästi toteutettu
  5. Hostage to the Devil (2016), dokumentti kiistanalaisen manaajan Malachi Martinin elämästä
  6. Pyewacket (2017), mustasta magiasta kiinnostunut tyttö suutuksissaan manaa esiin demonin tappamaan äitinsä, mutta tulee sitten katumapäälle
  7. The Devil and Father Amorth (2017), Manaajan (1973) ohjaaja William Friedkin saa ainutlaatuisen tilaisuuden kuvata legendaarisen italialaisen manaajan isä Gabriele Amorthin suorittamassa manausrituaalia
  8. Hereditary (2018), mielestäni hieman yliarvostettu kauhupläjäys, mutta koska sillä kaikesta sekavuudestaan huolimatta on tietynlainen yhteys klassisiin demonologisiin traditioihin, niin voihan sitä suositellakin
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by Kenazis »

Kiitos listasta pseustes. En montaa ole tuosta nähnyt (vielä). Itselle yllättävät viimeaikaiset on olleet Aronofskyn "Mother" ja sellainen elokuva kuin Errementari - Blacksmith and the Devil.
"We live for the woods and the moon and the night"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by obnoxion »

pseustes wrote: Thu Mar 07, 2019 10:02 pm Hereditary (2018),
Kenazis wrote: Fri Mar 08, 2019 8:11 am Errementari - Blacksmith and the Devil.
Minä pidin näistä molemmista.

Sen sijaan että etsisin elokuvia joissa aihe on okkultistinen, kiinnostaa minua enemmän elokuva sisäisesti täydellisten kuvien sarjana. Mestarillista on kun nämä kuvat voidaan palmikoida yhteen ilmeisen eheällä tarinalla.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
pseustes
Posts: 15
Joined: Tue Mar 05, 2019 3:29 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by pseustes »

obnoxion wrote: Fri Mar 08, 2019 8:28 am Sen sijaan että etsisin elokuvia joissa aihe on okkultistinen, kiinnostaa minua enemmän elokuva sisäisesti täydellisten kuvien sarjana. Mestarillista on kun nämä kuvat voidaan palmikoida yhteen ilmeisen eheällä tarinalla.
Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat. Elokuvien suurkuluttajana lempielokuvieni lista on sisältää hyvin erilaisia elokuvia ja tuo lista toki muuttuu lähes joka kerta, kun sellaisen syystä tai toisesta tulen laatineeksi.

Jos nyt jätetään okkultismista sinänsä hierominen sikseen, niin haluan avautua sen verran - en näköjään voi itselleni mitään - että kauhuelokuvilla on erityinen sija sydämessäni. Kauhu tunteena pistää minut kohtaaman itsessäni jotain sellaista, mihin juuri mikään muu tunne ei kykene. Yksi hyvä tapa kuvata tuota jotain on kirjailija H. P. Lovecraftin nimeen liitetty Cosmicism.

Teistisen satanismin näkökulmasta asiaa voisi avata vaikka siten, että vaikka pitäisin - kuten pidänkin - itseäni saatananpalvojana ja siis tavallaan haen Saatanasta itselleni esikuvaa tai peräti jonkinlaista hengenheimolaista, niin Saatana ei minua tarvitse mihinkään: ei ihailijana, ei palvojana, ei yhtään minään. Ja tämä ainakin itsessäni saa aikaan tiettyjä ei niin miellyttäviä väristyksiä, mutta silti haluan noita väristyksiä oppia tuntemaan vaikkapa elokuvan keinoin.

Samaa voisi tietysti sanoa deismistä tai mistä tahansa välinpitämätöntä maailmankaikkeutta saarnaavasta opista.

Suurin osa toki kauhuelokuviksi luokiteltavista tekeleistä on kuraa, mutta ei genre mitenkään huonossa hapessa mielestäni ole.

No joo...näkemiin karkaava moponi.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by obnoxion »

pseustes wrote: Fri Mar 08, 2019 5:16 pm kauhuelokuvilla on erityinen sija sydämessäni. Kauhu tunteena pistää minut kohtaaman itsessäni jotain sellaista, mihin juuri mikään muu tunne ei kykene. Yksi hyvä tapa kuvata tuota jotain on kirjailija H. P. Lovecraftin nimeen liitetty Cosmicism.
Aivan samoin! Ja suotta ei H.P. Lovecraftista sanota että hän oli kauhun Kopernikus.

Olen itse käyttänyt paljon aikaa etsiessäni jonkinlaista puhdasta, silkkaa kauhua. Siis sellaista joka voidaan välittää ilman ilmiselviä aineksia - ilman väkivaltaa, ilman säikyttelyä, ilman halpaa mainpulaatiota. Olen löytänyt sitä esimerkiksi Hammershoin maalauksista - siis maalauksista joissa ei ole päällisin puolin muuta kuin mitä arkisin, yksityisin hetki. Minusta tuntuu että ne kuljettavat minut aivan sinne sieluni rajalle missä sanoinkuvailtava muuntuu sanoinkuvailemattomaksi. Tällaista tehoa on myös H.P. Lovecraftin novellissa Unet noitatalossa, jossa se syntyy ullakkohuoneen seinän kulman poikkeavuudesta. Olen paljolti yhtä mieltä Jungin kanssa siinä, kuinka kummitustarinat ova ihmiskunnan syvintä perintöä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
pseustes
Posts: 15
Joined: Tue Mar 05, 2019 3:29 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by pseustes »

obnoxion wrote: Fri Mar 08, 2019 5:55 pm Olen itse käyttänyt paljon aikaa etsiessäni jonkinlaista puhdasta, silkkaa kauhua. Siis sellaista joka voidaan välittää ilman ilmiselviä aineksia - ilman väkivaltaa, ilman säikyttelyä, ilman halpaa mainpulaatiota.
Tämä menee jo kovasti ohi tämän keskustelusäikeen ulkopuolelle, mutta kysyn: todellako? Eikö sinulla koskaan ole ollut sellaisia painajaisia ilman jonkin taideteoksen inspirointia tai selvästi tunnistettavissa olevan traumaattisen kokemuksen vaikutusta, joissa koet minuutesi hajoavan tyhjyyteen? Eräs tuntemani psykologi kutsui näitä unia annihilaatiokokemuksiksi. Minulla on ollut niitä elämäni varrella useampiakin ja pidän niitä mittapuuna kaikelle sille, mitä sanalla 'kauhu' ymmärrän.

Sikäli seuraan ajatteluasi, että olen valvetilassa ollut hyvinkin kiinnostunut sellaisesta taiteesta - kuten elokuvista - joka edes likimääräisesti tuottaa vastaavanlaisia kokemuksia. Motiivina tälle kiinnostukselle on tietysti halu saada jonkinlainen ote ja ymmärrys näistä kokemuksista.

Taiteen lisäksi olen käyttänyt zen-buddhalaista mietiskelyä eli zazenia yhtenä työkaluna näiden kokemusten...no, kokemisena valvetilassa. Siihen kuulemma liittyy omat vaaransa, mutta olen jättänyt nämä varoitukset omaan arvoonsa.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by Smaragd »

obnoxion wrote: Fri Mar 08, 2019 5:55 pm Olen itse käyttänyt paljon aikaa etsiessäni jonkinlaista puhdasta, silkkaa kauhua. Siis sellaista joka voidaan välittää ilman ilmiselviä aineksia - ilman väkivaltaa, ilman säikyttelyä, ilman halpaa mainpulaatiota. Olen löytänyt sitä esimerkiksi Hammershoin maalauksista - siis maalauksista joissa ei ole päällisin puolin muuta kuin mitä arkisin, yksityisin hetki.
Tässä se on. Löysin tämän jo lapsena. Edelleen silloin tällöin, kuin puun takaa, huomaan kuinka huone jähmettyisi paikalleen ja jotain mustaa rikkinäistä ja terävää vyöryy sen läpi. Saturnukseksi olen sen joskus tulkinnut ja aiemmin kun sanastoni oli karkeampaa tulkitsin sen hetkelliseksi psykoosiksi.
Twin Peaksin kolmannella kaudella kun ruumiilliset räpsähtelevät terävästi välitiloihin välittyy esteettisesti jotain samaa kuin tuosta mustasta paikalleen jähmettyneestä mutta silti vyöryävästä massasta.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by obnoxion »

pseustes wrote: Fri Mar 08, 2019 7:34 pm Tämä menee jo kovasti ohi tämän keskustelusäikeen ulkopuolelle, mutta kysyn: todellako? Eikö sinulla koskaan ole ollut sellaisia painajaisia ilman jonkin taideteoksen inspirointia tai selvästi tunnistettavissa olevan traumaattisen kokemuksen vaikutusta, joissa koet minuutesi hajoavan tyhjyyteen?
Minun olisi ollut hyvä kirjoitta tarkemmin - siis etsiä vastaavuuksia ja tapoja ilmaista tai käsitellä. Ja juuri esimerkiksi elokuvataiteesta. Sille ei ole mitään selkeäreunaista muotokieltä, vaan sille on ominaista itsevalaiseva alkuperäisyys ja suvereeni sisäsyntyisyys. Sen tunnistaa kun sen näkee juuri siitä syystä, että sen on omistanut jo lapsena painajaisissaan; niissä ihmeellisissä painajaisissa jotka Jumala on viisaudessaan antanut meidän lapsina nähdä.
Smaragd wrote: Fri Mar 08, 2019 7:45 pm Twin Peaksin kolmannella kaudella kun ruumiilliset räpsähtelevät terävästi välitiloihin välittyy esteettisesti jotain samaa kuin tuosta mustasta paikalleen jähmettyneestä mutta silti vyöryävästä massasta.
Minä uskon jakavani tämän kokemuksen täydellisesti, ja se saa minut tuntemaan itseni vähemmän yksinäiseksi. Ja uskallan sanoa että nyt - vaikka puhummekin sarjasta - olemme lähellä aiheemme ytimiä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Elokuvat ja okkultismi

Post by Aquila »

Kävin vilkaisemassa näitä Hammershoin maalauksia ja ne palauttivat mieleen joitain melko hyvin muistiin jääneitä unikuvia, joista joissakin on ollut juuri tällaiset poispäin käännetyt kasvot. Unen aikana ne ovat aiheuttaneet valtavan kauhun tunteen, jos nuo kasvot ovat alkaneet kääntyä minua kohti. Yleensä tämä pakokauhu herättää jo pois unesta. Samanlaisen reaktion saattaa asiayhteydestä riippuen herättää unessa myös avautuva ovi tai peili, jota kohti on kääntämässä katsettaan. Viimeisin tätä kokemusta lähestyvä hetki oli juuri muutamia päiviä sitten, lähellä unen ja valveen rajaa, kun huomasin ketun vilahtavan huoneesta ulos ja lähdin seuraamaan sitä pimeään asuntoon. Kettu vilahti toiseen pimeään huoneeseen ja melkein olin jo menossa itsekin sinne kun kauhu alkoi puskea pintaan ja ymmärsin, ettei minun pidä tuohon pimeään huoneeseen mennä ja heräsin tähän tunteeseen.

Sellaisia hetkiä, jotka Twin Peaksissä muistuttavat näistä hetkistä on kattotuuletin, joka ennakoi Bobin saapumista, liikennevalot, taskulamppujen valokiilat pimeässä metsässä jne. Aloitin viimein eilen katsomaan Twin Peaksin kolmatta tuotantokautta, joten alan vasta myöhemmin lukea englanninkielisen foorumimme keskustelua aiheesta.
Locked