Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Nefastos »

Dhaca wrote:Mietin tässä vain, että olisiko musiikki itsessään selkein esimerkki, jossa voimme luontevasti yhdistää (ja, jossa onnistuessaan yhdistyy) "uusimpia" tieteellisiä tietoja äänestä, sen käytöstä ja psyko(fysio)logisista vaikutuksista, yhteen jonkin sanoin kuvaamattoman ja selittämättömän ei-loogista puoltamme elähdyttävän voiman kanssa.

Toisin sanoen musiikissa voimakkaat tunteet pystyvät saumattomasti yhdistymään loogiseen järkeen ja matematiikkaan. Äänessä on myös mielestäni jotakin hyvin mielenkiintoista, koska se toimii jotenkin konkreettisen materian ja abstraktin idean väliin jäävällä alueella.

Hyvinä esimerkkeinä "tieteellisestä" puolesta ovat taajuudet, jotka vaikuttavat kehoomme eri tavoin (esim.alfa-aallot jne.) ja tiettyjen rytmien erilainen vaikutus.

Goreart wrote:Syvällä antaumuksella musiikin kuuntelu on jo kuin käytännön joogaa.


Tässä Goreartin ajatus toimii kuin viimeisenä avaimenkääntönä Dhacan alkuperäiseen ideaan. Tarkoitan: Vaikka tuo kaikki on totta, niin meillä on kuitenkin käytössämme vasta siinä vähän todellista dataa tuosta äärimmäisen syvästä aiheesta, että vaaditaan enemmän herkkyyttä & älyä & hengellistä omistautuneisuutta kuin juuri kenelläkään on antaa, että näitä tietoja voitaisiin osata soveltaa täysin optimaalisella tavalla. Ergo, musiikin kuuntelija on viime kädessä se, joka tekee tietystä kappaleesta - oli se tuotettu sitten puhtaan intuitiivisesti tai älyllisesti em. lainalaisuuksia tutkien - maagisen harjoituksen.

Goreart wrote:Esimerkkinä vaikka äärimmäisen kapinahenkistä musiikkia (vaikkapa punk/black metal/shokkiartistit kuvaa antavaksi) kuuntelevat eivät useinkaan myönnä musiikin taustalla olevaa intentiota, ideologiaa, tai 'taiteen voimaa' paitsi omakseen, eivät myöskään olemassaolevaksi muuten ku 'sillee', jolloin Musiikki rapistuu musiikiksi ja merkityksellisyyttäkään ei enää ole.
Tai vastaavasti klassisen musiikin (ja nk.taidemusiikin) ystävillä tuntuu usein olevan tapana pelkkä pinnallisen 'ah ihanaa Mozartia' estetiikan ihailu, jotenkin poliittisesti korrektina 'kun se on niin 'kaunista' ja sopivaa'.


Eli jälleen ollaan siinä, kuinka muotopuoli aina kääntyy merkitystä (henkeä) vastaan, jos se alkaa sanella sen arvoa ulkoisista raamituksista käsin. "Taidokas" musiikki - vaikkapa jokin proge-jazz tai viimeisen päälle mietitty klassinen musiikki - on yhtä turhaa kuin sellainen räkäinen punk tai tarkoituksellisen rujoksi hakattu black metal, jossa muotopuoli on tehty sisäisen idean korvikkeeksi eikä sen luonnolliseksi, hienoksi ilmentäjäksi.

On valitettavasti yleensä helpompaa valita ensin muoto ja ryhtyä toimimaan sen ehdoilla kuin etsiä oikea idea ja katsoa, millaisia muotoja tuo idea itsestään esiintuo. Ja tämän näkisin ongelmaksi myös tuossa (sala-)tieteellisesti mietityssä musiikissa, joka siis ilman vahvaa intuition ja taiteellisen rakkauden ylösnostavaa vaikutusta jäisi eräänlaiseksi progeiluksi ja päätyisi pahimmillaan luomaan ihmisen energiakeskuksiin kakofonisia komentoja, vaikka se luulisi niitä fiksusti stimuloivansa: ihmisen rakenne on niin äärettömän herkkä ja monimutkainen, että sen käytäntöjä on luotsattava henkiseltä eikä muodolliselta tasolta käsin. Tässä suhteessa, sanon nyt kärjistäen, tiede on vielä toistaiseksi okkultismin vihollinen eikä auttaja.

Mikä ei poista sitä, että Dhacan esitys on täysin validi. Sellainen taide vain vaatii valtavasti tekijältään ollakseen rappeutumatta älylliseksi hybrikseksi.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Kenazis »

Nefastos wrote:Eli jälleen ollaan siinä, kuinka muotopuoli aina kääntyy merkitystä (henkeä) vastaan, jos se alkaa sanella sen arvoa ulkoisista raamituksista käsin. "Taidokas" musiikki - vaikkapa jokin proge-jazz tai viimeisen päälle mietitty klassinen musiikki - on yhtä turhaa kuin sellainen räkäinen punk tai tarkoituksellisen rujoksi hakattu black metal, jossa muotopuoli on tehty sisäisen idean korvikkeeksi eikä sen luonnolliseksi, hienoksi ilmentäjäksi.

On valitettavasti yleensä helpompaa valita ensin muoto ja ryhtyä toimimaan sen ehdoilla kuin etsiä oikea idea ja katsoa, millaisia muotoja tuo idea itsestään esiintuo. Ja tämän näkisin ongelmaksi myös tuossa (sala-)tieteellisesti mietityssä musiikissa, joka siis ilman vahvaa intuition ja taiteellisen rakkauden ylösnostavaa vaikutusta jäisi eräänlaiseksi progeiluksi ja päätyisi pahimmillaan luomaan ihmisen energiakeskuksiin kakofonisia komentoja, vaikka se luulisi niitä fiksusti stimuloivansa: ihmisen rakenne on niin äärettömän herkkä ja monimutkainen, että sen käytäntöjä on luotsattava henkiseltä eikä muodolliselta tasolta käsin. Tässä suhteessa, sanon nyt kärjistäen, tiede on vielä toistaiseksi okkultismin vihollinen eikä auttaja.

Mikä ei poista sitä, että Dhacan esitys on täysin validi. Sellainen taide vain vaatii valtavasti tekijältään ollakseen rappeutumatta älylliseksi hybrikseksi.
Tuossa kommentissa tunnistan oman musiikin luomisen edistymisen vuosien saatossa. Alussa juurikin se syvällisempi idea muodon takana (jos sellaista löytyi) tuli vasta muodon jälkeen hakemalla se sieltä, kun nykyään toimin vahvasti toisin päin, yrittäen ilmentää haluttua ideaa ja antaen muodon vapaammin hakea oikean ilmentymänsä idean ehdoilla.

Lyriikoissa tämä oli selkeästi nähtävissä, jossa aiemmin sanoitukset olivat enemmän tajunnan virtaa ja "korville miellyttävässä muodossa luotua runollista tekstiä. Ennen oli tärkeää, että sanat sopivat ääntämyksellisesti ja rytmillisesti yhteen. Nykyään tekstin idea on syvällisemmin pohdittu ja yritän pukea sanoiksi niitä vaikeasti ilmaistavia ideoita, joskus jopa tarkoituksellisesti rikkoen "estetiikan sääntöjä".
"We live for the woods and the moon and the night"
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Kenazis »

http://www.inferno.fi/inferno-tarjoaa-k ... levy-6115/

Mitä mielipiteitä ja ajatuksia herättää artistin (sanoittajan) kappaleiden avaukset? Täällä monet ovat (hyvin suurella) varmuudella perehtyneempiä kappaleissa esiintyviin aiheisiin ja mielelläni kuulisin asiantuntevaa kommenttia arvostamani artistin lyriikoista, jotka menevät osittain yli ja ohi ymmärrykseni. Olen näkeväni samankaltaisuutta Nefastoksen teksteihin, mutta onko tuntumani oikea?
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Nefastos »

Dhaca wrote:Olen näkeväni samankaltaisuutta Nefastoksen teksteihin, mutta onko tuntumani oikea?


Yhteys on olemassa, mutta enemmän jaetun perusokkulttisen maailmankuvan kuin yksityiskohtien kautta. Toisin sanoen, kuten artisti itsekin sanoo, hänen visionsa "kumpuavat Enoch-magiasta ja Kultaisesta aamunkoitosta" = John Deeltä lainatusta "eenokilaisesta"- sekä muusta Golden Dawnin lanseeraamasta magiajärjestelmästä, jonka ystävämme Crowley aikanaan anasti. Mikä on nykyään se yleisin okkultismin muoto englannin kielialueella, ellen erehdy.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Lux »

Absu ei ole ikinä ollut meikäpojalle sellainen suuri nimi kuin useille muille trashaavan black metal -taiteen ystäville, mutta ymmärrän yhtyeen viehätyksen. Kappaleiden teemat kuulostivat varsin mielenkiintoisilta, vaikka tällainen "essee-satanismi" black-metal taiteen yhteydessä onkin usein helposti hieman latistavaa, kun sanoitusten mysteerit avataan jo valmiiksi tai ne ovat "liian eksakteja".

Taidan olla tulossa vanhaksi ja väsähtäneeksi, kun samplet kuulostivat pikaisen tarkastelun pohjalta lähinnä rasittavalta säksätykseltä. Kappaleiden luonteesta päätellen metyyli-amfetamiinin nappailu ei ole pojilla ainakaan vähentynyt...! :)
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Kenazis »

Nagahel wrote:Absu ei ole ikinä ollut meikäpojalle sellainen suuri nimi kuin useille muille trashaavan black metal -taiteen ystäville, mutta ymmärrän yhtyeen viehätyksen. Kappaleiden teemat kuulostivat varsin mielenkiintoisilta, vaikka tällainen "essee-satanismi" black-metal taiteen yhteydessä onkin usein helposti hieman latistavaa, kun sanoitusten mysteerit avataan jo valmiiksi tai ne ovat "liian eksakteja".
En yleensä itsekään pidä liiallisesta "auki selittämisestä" lyriikoiden kohdalla, mutta tässä kohtaa olin mielissäni, kun on tullut muutaman kerran pohdittua noita Absun sanoituksia (niitä täysin tajuamatta). Ehkä kyseinen artisti oli saanut mielestään tarpeeksi kyselyitä ja päättänyt tällä kertaa avata ajatuksiaan hieman tarkemmin säästääkseen vaivaa? (säästää vaivaa? hauska idea)
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Nefastos »

(Keskustelu Black Metal -dokumentista jaettu omaksi aiheekseen: Loputon Gehennan liekki)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
v-a
Posts: 23
Joined: Tue May 25, 2010 8:11 pm
Contact:

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by v-a »

Pientä linkkiä tähän, liittyen syntetisaattoreihin ja okkultismiin.
http://boingboing.net/2012/06/27/synth.html
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Insanus »

Teen itse aika paljon musiikkia, mutten hirveämmin ole koskaan puhunut siitä teoreettisessa tai okkulttisessa yhteydessä. Vanha klisee sanoo että musiikki on universaali kieli.
Äsken kun sadatta kertaa yritin paperille hahmotella miten ikuisuuksiksi jumiutunutta levyprojektia voisi saada eteenpäin, tajusin jotain mikä on ehkä muille itsestäänselvää: siis sen, ettei musiikki ole välttämättä lineaarista, eikä sen ilmaisun geometria ole sidottua kolmeen ulottuvuuteen. Jostain syystä tuo ajatus liuotti lukot tekemisen tieltä ja suunta on taas eteen...tai johonkin ulottuvuuteen päin.
On kiehtovaa miten vastauksia tulee aina odottamattoman nurkan takaa kun mahduttaa saman idean alle useita mahdollisuuksia eri aloilta. Kai se on sitä okkultismia mistä niin paljon puhutaan.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Tähti »

Löytyisköhän täältä muuten bassonsoitto-taitoista henkilöä? Mulla olisi muuta biisi mihin kaipaisi bassoraitaa, musiikkityylinä spirituaalinen jazz, esim tämä raita: https://soundcloud.com/original_concentration/autumn

Ton saa ladattu wav-muodossa tosta download-linkistä soundcloudista, jos joku haluu testaa laittaa bassoraitaa kehiin.

Oon nyt varsinkin viime aikoina koittanut että tekee musiikkia puhtaasti hengestä käsin, joku skaala vaan esiin, keskittyminen ja fiilistely. Tonkin ylläolevan biisin tein 15 minuutissa.

Koitan tehdä nimenomaan semmoista musiikkia mikä toimii parantavana lääkkeenä. Toi aiemmin mainittukin siitä aika hyvä esimerkki, samoin tämmöinen missä musiikkityylinä experimental https://soundcloud.com/original_concentration/winter
Locked