Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
Sûrya-Ishtara
Posts: 42
Joined: Wed Jun 02, 2010 10:30 am
Contact:

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Sûrya-Ishtara »

Toistettakoon vielä aiempia pointteja:

Idea, joka on taiteellisen inspiratsionin lähde, on aina "epätäydellinen" ilmentyessään ilmiömaailmassa - samalla se on paradoksisuudessaan myös kuitenkin osa täydellisyyttä, Ykseyttä. Ehkä muoto on kuitenkin siinä mielessä olennaista, jotta nuo korkeammat ideat saavuttavat taiteen tekijän itsensä & yleisön. Taide missä tahansa formaatissa on myös yksi keino herättää ihminen harhaisesta ja / tai eksyneestä käsityksestään maailman luonteesta.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by obnoxion »

Sûrya-Ishtara wrote:Idea, joka on taiteellisen inspiratsionin lähde, on aina "epätäydellinen" ilmentyessään ilmiömaailmassa
Ilmentyminen on epätäydellisyyttä.
Sûrya-Ishtara wrote:samalla se on paradoksisuudessaan myös kuitenkin osa täydellisyyttä, Ykseyttä.
Buddha on yhtä lailla niin Samsarassa kuin Nirvanassa.

Kun puhutaan inhimillisestä kulttuurista, vaikka sitten kuinka korkeasta, sen suhteellinen täydellisyys lopulta vaatii ettei epätäydellisyyttä ole suljettu sen ulkopuolelle.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Lux »

obnoxion wrote:Ilmentyminen on epätäydellisyyttä.
Kaikki luotu on surua ja tuskaa.
obnoxion wrote:Kun puhutaan inhimillisestä kulttuurista, vaikka sitten kuinka korkeasta, sen suhteellinen täydellisyys lopulta vaatii ettei epätäydellisyyttä ole suljettu sen ulkopuolelle.
Aidossa korkeakulttuurissa sille on annettu rajansa ja oma paikkansa. Jokaiselle omansa.

***

G.I.Gurdjieff oli yksi niistä henkisistä opettajista, joka uskalsi (ja osasi) puhua objektiivisesta taiteesta, mistä on poistettu kaikki sattumanvarainen ja näin ollen väitti myöskin luonnollisesti, että tällaisen taiteen (musiikin, kuvataiteen, jne.) ymmärtäminen vaatii metanoiaa l. tietoisuuden tilan aktiivista ja pysyvää muutosta; muutoksen läsnäollessa vaikutuksen on kerrottu olevan sama "mielipiteistä" tai "näkemyksistä" riippumatta. Aivan kuten pyhien tekstien lukuisten eri nyanssien ymmärtäminen vaatii "pyhän hengen läsnäoloa" (kosketusta transsendenttiin ymmärrykseen) ollakseen muutakin kuin vain kauniita sanoja (tai säveliä). Pyhässä tekstissä ja taiteessa lienee ainakin neljä eri tasoa ja tapaa ymmärtää se: kirjaimellinen, symbolinen (yhdistävä), analoginen ja anagoginen. Nämä ovat niitä tekijöitä, mitkä erottavat satunnaisen (vaikka sitten inspiroidunkin) taiteen "vihkimyksellisestä" taiteesta.
blackflame
Posts: 28
Joined: Wed Jun 02, 2010 11:21 pm

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by blackflame »

itse sanoisin että musiikki on todella iso apu niin okkultismissa, että myös esim. taidemaalauksessa... itse harrastan piirtämistä, tatuointien tekemistä, maalausta, kitaran soittamista ja saatanallisia rituaaleja. niin kyllä musiikki tekee paljon luovemmaksi ja antaa semmosta voimakkuutta psyykkisesti, että henkisesti
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Kenazis »

Mietin tässä vain, että olisiko musiikki itsessään selkein esimerkki, jossa voimme luontevasti yhdistää (ja, jossa onnistuessaan yhdistyy) "uusimpia" tieteellisiä tietoja äänestä, sen käytöstä ja psyko(fysio)logisista vaikutuksista, yhteen jonkin sanoin kuvaamattoman ja selittämättömän ei-loogista puoltamme elähdyttävän voiman kanssa.

Toisin sanoen musiikissa voimakkaat tunteet pystyvät saumattomasti yhdistymään loogiseen järkeen ja matematiikkaan. Äänessä on myös mielestäni jotakin hyvin mielenkiintoista, koska se toimii jotenkin konkreettisen materian ja abstraktin idean väliin jäävällä alueella.

Hyvinä esimerkkeinä "tieteellisestä" puolesta ovat taajuudet, jotka vaikuttavat kehoomme eri tavoin (esim.alfa-aallot jne.) ja tiettyjen rytmien erilainen vaikutus.
"We live for the woods and the moon and the night"
Lux

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Lux »

Dhaca: Mikäli asian teoreettinen ja (sala-)tieteellinen tutkimus kiinnostaa, niin suosittelen sinulle lämpimästi seuraavia teoksia:

Erkki Lehtiranta: Musiikin Korkeammat Oktaavit
Joscelyn Godwin: Harmonies of Heaven and Earth
Joscelyn Godwin (editoija): Cosmic Music - Musical Keys to the Interpretation of Reality

Ja tämä videohan on jo suoranainen klassikko:

http://www.youtube.com/watch?v=wS7CZIJVxFY
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Kenazis »

Nagahel wrote:Dhaca: Mikäli asian teoreettinen ja (sala-)tieteellinen tutkimus kiinnostaa, niin suosittelen sinulle lämpimästi seuraavia teoksia:

Erkki Lehtiranta: Musiikin Korkeammat Oktaavit
Joscelyn Godwin: Harmonies of Heaven and Earth
Joscelyn Godwin (editoija): Cosmic Music - Musical Keys to the Interpretation of Reality

Ja tämä videohan on jo suoranainen klassikko:

http://www.youtube.com/watch?v=wS7CZIJVxFY

Pitänee ehdottomasti tutustua ylläoleviin teoksiin (vaikka viime suosituksesikin on vielä lukematta. Tosin hankittuna ja omassa hyllyssä odottamassa vuoroaan.). Ja klassikoista puheen ollen. http://www.youtube.com/watch?v=26eyBmUwi6w
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Insanus »

Kun artisti laittaa itsessään palavan tulen teokseen tietyllä intentiolla ja antaa sen siinä eteenpäin, voi kuulija siitä sitten roihahtaa lieskoihin tai olla roihahtamatta. Musta tuli voi kuitenkin sytyttää toisessa valkoisen liekin tai päinvastoin, koska kuuntelemisessakin on tietty intentio, tai kuulijassa herkkyys. Tälle täytyy olla tietenkin avoin, eikä nihiloida kaikkea vain "pintaegon reflektoimiseksi" koska muutoin mitään hyötyä, tuskin iloakaan saa musiikin kuuntelemisesta irti.

Esimerkkinä vaikka äärimmäisen kapinahenkistä musiikkia (vaikkapa punk/black metal/shokkiartistit kuvaa antavaksi) kuuntelevat eivät useinkaan myönnä musiikin taustalla olevaa intentiota, ideologiaa, tai 'taiteen voimaa' paitsi omakseen, eivät myöskään olemassaolevaksi muuten ku 'sillee', jolloin Musiikki rapistuu musiikiksi ja merkityksellisyyttäkään ei enää ole.
Tai vastaavasti klassisen musiikin (ja nk.taidemusiikin) ystävillä tuntuu usein olevan tapana pelkkä pinnallisen 'ah ihanaa Mozartia' estetiikan ihailu, jotenkin poliittisesti korrektina 'kun se on niin 'kaunista' ja sopivaa'. (sivuhuomautuksena: voisi jopa muuttaa joidenkin tapaa kuunnella kuutamosonaattia saada kuulla että Beethoven omisti sen yli kolmekymppisenä 17-vuotiaalle tytölle johon oli rakastunut. Pedofiili, yäk, hyi...)

Ei-mitään herättävä musiikki on tietysti vain paskaa taidetta koska sen taiteeksi tekeminen jätetään vastaanottajalle. Tosin, ilman mitään antaumusta kuunnellulla "hyvälläkään musalla" ei tee yhtään mitään, se on pelkkää ääntä, eli työ ei tietenkään ole vain artistin. Syvällä antaumuksella musiikin kuuntelu on jo kuin käytännön joogaa.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Kenazis »

Goreart wrote:Kun artisti laittaa itsessään palavan tulen teokseen tietyllä intentiolla ja antaa sen siinä eteenpäin, voi kuulija siitä sitten roihahtaa lieskoihin tai olla roihahtamatta. Musta tuli voi kuitenkin sytyttää toisessa valkoisen liekin tai päinvastoin, koska kuuntelemisessakin on tietty intentio, tai kuulijassa herkkyys. Tälle täytyy olla tietenkin avoin, eikä nihiloida kaikkea vain "pintaegon reflektoimiseksi" koska muutoin mitään hyötyä, tuskin iloakaan saa musiikin kuuntelemisesta irti.
Siitä en ole vielä aivan täysin perillä miten sen tuntuu usein aivan kuin aistivan musiikista millä ja kuinka syvällä intentiolla ja "sydänverellä" se on tehty. Tarkoitan silloin kun se ei ole mitenkään täysin selvästi havaittavissa. Osittain tuossa jo viittasit intentioihin ja intention aikaansaaman vastaanottamisen herkkyyteen.
Goreart wrote:Ei-mitään herättävä musiikki on tietysti vain paskaa taidetta koska sen taiteeksi tekeminen jätetään vastaanottajalle. Tosin, ilman mitään antaumusta kuunnellulla "hyvälläkään musalla" ei tee yhtään mitään, se on pelkkää ääntä, eli työ ei tietenkään ole vain artistin. Syvällä antaumuksella musiikin kuuntelu on jo kuin käytännön joogaa.
Mutta tarkoittaako tämä sitä, että taiteellisesti luovempi ja "kykenevämpi" pystyy nauttimaan "Ei-mitään herättävästä" musiikista paremmin paremmin kuin "taiteellisesti kykenemättömämpi"? Toisin ilmaisten "paska uppoaa paremmin taiteelliselle ihmiselle". Vastakkainenhan on jo helposti nähtävissä (suurinkaan taide ei kiinnosta henkilöä, jolla ei ole taiteellisia taipumuksia). Luodut pysyvät luotuina kykenemättä luomaan ja luojat luovat. Aah, tätä kärjistyksen juhlaa...
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä

Post by Insanus »

Dhaca wrote: Mutta tarkoittaako tämä sitä, että taiteellisesti luovempi ja "kykenevämpi" pystyy nauttimaan "Ei-mitään herättävästä" musiikista paremmin paremmin kuin "taiteellisesti kykenemättömämpi"? Toisin ilmaisten "paska uppoaa paremmin taiteelliselle ihmiselle". Vastakkainenhan on jo helposti nähtävissä (suurinkaan taide ei kiinnosta henkilöä, jolla ei ole taiteellisia taipumuksia). Luodut pysyvät luotuina kykenemättä luomaan ja luojat luovat. Aah, tätä kärjistyksen juhlaa...
Tarkoitin, että taiteellisesti "kykenevämpi" on herkempi havaitsemaan hataria, huonosti esilletuotuja impulsseja. Tai että taiteellisella korvalla voi kuulla sen 'taiteen' sieltä 'paskan' keskeltä ja vaikka inspiroitua siitä (liukuhihnamusiikissakin on jotain hyvää energiaa), ei niin että väsynyt listahitti muuttuu Bachiksi tms. kun tarpeeksi taiteellinen ihminen sitä kuuntelee.
"Ei-mitään herättävä" pitänee korvata "äärimmäisen vähän herättävällä".
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Locked