Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Nefastos »

Tietyt kuvat Saatanasta nousevat kaikissa yhteyksissä yhä uudelleen ja uudelleen, ja joskus harvoin vastaan tulee ennalta tuntematon mestariteos. Näistä on keskusteltu yllättävän vähän, ottaen huomioon että monista on tullut suoranaisia ikoneja, jotka löytyvät melkein joka satanistin seinältä. Kuten tämä:

Eliphas Levi: Baphomet

Pienemmässä mittakaavassa ehkä myös:

Goya: Noitasapatti

Jne. Kuulisin mielelläni mielipiteitä siitä, millaisia asioita kaikkein vahvimmin iskeneet (ei siis välttämättä yllä mainitut) kuvat ovat nostaneet esiin. Mitä sellaista ne tavoittavat, minkä voiman vain satanisti voi oivaltaa, ja mikä uskonnoissa yleensä on jäänyt tähän asti tavoittamatta?

Lisälinkitykset ovat luonnollisesti tervetulleita.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Lux »

Nefastos wrote:Kuulisin mielelläni mielipiteitä siitä, millaisia asioita kaikkein vahvimmin iskeneet (ei siis välttämättä yllä mainitut) kuvat ovat nostaneet esiin. Mitä sellaista ne tavoittavat, minkä voiman vain satanisti voi oivaltaa, ja mikä uskonnoissa yleensä on jäänyt tähän asti tavoittamatta?
Hyvä ja itselle läheinen / ajankohtainen aihe, johon palaan myöhemmin myös linkitysten ja lisäajatusten kera, mutta nyt mainitsen vain oheisesta Goyan kuvasta - jonka katsoin vasta nyt ensimmäistä kertaa alkuperäisessä ilmiasussaan, huono satanisti minä - välittömästi mieleeni tulleen assosiaation: kun juuri vast'ikään Lavey ym. aiheessa oli puhetta maan henkisyydestä, elinvoiman palauttamisesta kuolleeseen raatoon, sekä pyhyyden luontaisesta tuoksusta, niin oheisen Goyan kuvan vuohen sarvissa olevasta laakerinlehvästöstä nousi mielessä esiin assosiaatio ja vastaavuus pyhimysten päiden ympärille ikonitaiteessa kuvattuun sädekehään, mikä symboloi "mikrokosmisen henkisen keskusauringon itseloistavuutta" ja "maagis-hengellistä itseriittoisuutta". Vuohen laakerilehvästö voisi näin ollen kuvata "maan lihavuutta" ja luontaista elinvoimaa. Kristuksen tappurakruunuun vertaaminen voisi olla myös melko hedelmällinen aihe mietiskeltäväksi.

Kyseisen kuvan muidenkin symbolien mietiskely ja keskustelu niistä heränneistä ajatuksista olisi vähintäänkin mielenkiintoista, ja myös tähän yritän palata myöhemmin. Nyt täytyy kuitenkin palata maalaamaan Saatanallista taidetta ja lopettaa tämä taukolörpöttely! ;)
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Aquila »

Goyan Noitasapatista tulee itselle myös mieleen Saatanan kaksikasvoinen olemus; toisaalla nuo kurjan oloiset ihmiset, jotka katsovat tätä hurjempaa olemusta ja taaempana kirkkaudessa olevat ihmiset, joiden katseet on kuin suoraan kohdistettu täysin eri kasvoihin, jotka tosin eivät maalauksen perspektiivistä ole nähtävissä. Nagahelin kertomaa hyväksikäyttäen voisi ajatella myös siten, että etualalla nähtävät kurjat ja epätoivoiset ihmiset ovat parhaillaan kohtaamassa nuo tummat kasvot ja sitä kautta saavuttamassa elvyttävän voiman, jonka kirkkaammat ihmiset taaempana ovat jo saaneet osakseen.

Linkitän itse teoksen, joka ei sisällä erityisen paljon yksityiskohtia, jonka kaikki ovat nähneet varmasti jo tuhansia kertoja, mutta siltikään se ei mielestäni ole menettänyt mitään voimastaan, vaan on aina herättänyt jonkinlaista positiivista ylpeyttä.

Doré: Luciferin lankeemus
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Nefastos »

Nagahel wrote:...kun juuri vast'ikään Lavey ym. aiheessa oli puhetta maan henkisyydestä, elinvoiman palauttamisesta kuolleeseen raatoon, sekä pyhyyden luontaisesta tuoksusta, niin oheisen Goyan kuvan vuohen sarvissa olevasta laakerinlehvästöstä nousi mielessä esiin assosiaatio ja vastaavuus pyhimysten päiden ympärille ikonitaiteessa kuvattuun sädekehään, mikä symboloi "mikrokosmisen henkisen keskusauringon itseloistavuutta" ja "maagis-hengellistä itseriittoisuutta". Vuohen laakerilehvästö voisi näin ollen kuvata "maan lihavuutta" ja luontaista elinvoimaa. Kristuksen tappurakruunuun vertaaminen voisi olla myös melko hedelmällinen aihe mietiskeltäväksi.


Niin todellakin olisi. Tästä huomiostasi tulee mieleen myös vastikään lukemani Thomas Taylorin "Eleusinian and Bacchic Mysteries"-teoksen esiinnostama ajatus JHVH:n & Dionysoksen samuudesta. Nykymaailman ankaran juutalais-kristillisen historian painamana mikään jumalyhteys tuskin olisi kauempana ilmiselvästä; näyttää siltä, että kummassakin kultissa täytyy pureutua joko esoteeriseen tai kerettiläiseen tulkintaan, että jumalhahmojen yhteys käy selväksi millään muulla kuin kaukaisella, kielihistoriallisella tasolla. Puuttuva lenkki lienee kuitenkin Jehovah-Saturnus-Saatana-Demiurgi-yhteys materian energiassa.

Tnahara wrote:Goyan Noitasapatista tulee itselle myös mieleen Saatanan kaksikasvoinen olemus; toisaalla nuo kurjan oloiset ihmiset, jotka katsovat tätä hurjempaa olemusta ja taaempana kirkkaudessa olevat ihmiset, joiden katseet on kuin suoraan kohdistettu täysin eri kasvoihin, jotka tosin eivät maalauksen perspektiivistä ole nähtävissä. Nagahelin kertomaa hyväksikäyttäen voisi ajatella myös siten, että etualalla nähtävät kurjat ja epätoivoiset ihmiset ovat parhaillaan kohtaamassa nuo tummat kasvot ja sitä kautta saavuttamassa elvyttävän voiman, jonka kirkkaammat ihmiset taaempana ovat jo saaneet osakseen.


Tämäkin on tavattoman hyvä huomio. Goyan maalauksen vuohipukissa ei ole mitään kieroutunutta, väärää eikä alhaista; se on todellakin jumalan kuva. Sairaus ja kärsimys jää ihmisiin, ja kuten tulkitsit, tuo kärsimys ei ole tämän sapatin tulosta vaan parhaimmillaan "sapatti" on rohto tähän sairauteen.

Enemmän Baphomet-kuvan puhuttelevasta symboliikasta myöhemmin. (Paljolti Doren lankeavan Luciferin antiteesi, eikö totta? Ja kuitenkin olemme samassa asiassa.)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Nefastos »

Miksi Levin Baphomet on noussut satanistiseksi ikoniksi yli muiden? Näkisin, että syynä on sen kyky esittää Ykseyden idea: juuri se Luonnon ja Jumalan samuus, joka on ollut niin kauan hukassa uskonnosta. Se on ylevä (valtaistuimelle korotettu), se on alhainen (eläimen pää). Se osoittaa ylös, se osoittaa alas. Se edustaa kontrollia (ristityt jalat), se edustaa avoimuutta (avoin syli). Se edustaa miehistä viriiliyttä (caduceus falloksena), se edustaa naisellista lempeyttä (paljaat rinnat). Se on paljas ja se on verhottu; se on aineellinen (pukinsorkat) ja hengellinen (siivet). Baphometin jälkeen kaikkein kauneimmatkin kristilliset ikonit näyttävät enää vain puolikkailta pyhän kokonaisuudesta. Jopa otsan pentagrammi on kiehtovasti aavistuksen kallellaan, mikä tajoaa vihjeen siitä ettei merkin suunta ole lainkaan niin oleellinen kuin sen harmoniset kulmaluvut. Quod est inferius, est sicut id quod est superius...
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Aquila »

Nefastos wrote:

Tämäkin on tavattoman hyvä huomio. Goyan maalauksen vuohipukissa ei ole mitään kieroutunutta, väärää eikä alhaista; se on todellakin jumalan kuva. Sairaus ja kärsimys jää ihmisiin, ja kuten tulkitsit, tuo kärsimys ei ole tämän sapatin tulosta vaan parhaimmillaan "sapatti" on rohto tähän sairauteen.

Enemmän Baphomet-kuvan puhuttelevasta symboliikasta myöhemmin. (Paljolti Doren lankeavan Luciferin antiteesi, eikö totta? Ja kuitenkin olemme samassa asiassa.)
Vaikka kyse onkin lankeavasta Luciferista, niin silti (tai siis pikemmin ehkä juuri siksi) teoksessa näkyy eräänä hyvin voimakkaana yksityiskohtana taivaasta maahan loistava tai, kuten sanotaan, lankeava valo. Tuossa vaiheessa ennen Luciferin saapumista maa on myös pilvien peittämä paitsi siltä kohdalta, johon tuo valo loistaa. Numeroiden merkityksiä en tunne niin hyvin, että voisin heti sanoa minkälaisia merkityksia taivaalla loistavat 10 tähteä (vai olisiko niitä jopa enemmän?) pitävät sisällään.

Goyan maalauksesta tuli vielä mieleen sanonta siitä, että taivasten valtakunta on lasten kaltaisten. Maalauksessa muuten lapset näyttäisivät olevan varsin elottomassa kunnossa lukuunottamatta tuota yhtä, joka on kirkkaampien ihmisten joukossa.
Lux

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Lux »

Image

Tätä satanistisempaan (ja upeampaan) yksittäiseen kuvaan en ole vähään aikaan törmännyt - luolassa kirkastettu Saatana / Saturnus?

Lapsiakin on jälleen läsnä, aivan kuten Goyan maalauksessa. Näistä tulee mieleen ainakin itselleni Obnoxionin artikkeli, jossa hän käsitteli Saatanaa (vertauskuvallisena) lapsena, joka uhrataan ihmisille ja ihmisten puolesta, eli symboliikka menee tismalleen päinvastoin ja päinvastaisessa merkityksessään kuin perinteinen kristillinen 'satanism scare' kuvittelee.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Aquila »

Varsin upea teos kyllä! Suorastaan hivelee silmiä. Kuka tuon on tehnyt?
Lux

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Lux »

Aquila wrote:Varsin upea teos kyllä! Suorastaan hivelee silmiä. Kuka tuon on tehnyt?
Tekijästä en tiedä mitään, löysin kuvan googlen kuvahausta etsiessäni erilaisia kuvia vuohista.
Lux

Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat

Post by Lux »

Image

Image

Alemmassa kuvassa on mielenkiintoista havaita Mestarin ympärillä olevat 12 "silmäparia" / sulkaa sekä riikinkukon tummansininen / indigo väritys, joka yhdistää sen Luciferiin. Ylemmässä kuvassa assosiaatioita Shivaan on mahdotonta välttää sekä olemuksen, symboliikan että värien perusteella. Huomattavaa on myös käsien asento ja niiden erilaisuus tyypillisimpiin pyhimys- tai joogikuvastoon: tässäkin kädet ovat yhdistetty, mutta ne osoittavat ulospäin so. luomisen ja ulosvalautumisen suuntaan (Saatana demiurgina ja luojana); mikäli taiteilija on tehnyt tämän tiedostamattaan, niin symboliikka on vielä sitäkin puhuttelevampaa. Siipien välissä oleva tähti voisi olla Pohjantähti, ehkä Sirius. Kaulan ympärillä taitaa kierrellä Vehnänkorsia? (kts. alla oleva selostus.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Melek_Taus

Itselleni herää Melek Tausin myytistä mieleeni se, että 7000 vuotta voisivat olla kuvastaja 7 aikakaudesta (7 luomispäivää jne.), juurirodusta, sekä planeettamme aikakautisista evoluutioista ja mullistuksista, joissa Saatanan ja Luciferin rooli on sekä tuhoajana ja tuomarina, että viime kädessä (ihmisen) vapahtajana so. "helvetin tulien sammuttajana".
Wikipedia wrote:Yezidis believe the Black Book originated when the Lord descended Black Mountain. The Yazidi holy books are written in the Kurmanji dialect of the Kurdish language. The Black Book is not divided into chapters and is longer than the Book of Revelation. The first half of it contains a creation myth, beginning with the creation of a white pearl and Melek Taus, the Peacock Angel. There follows an account of the Fall (in which the forbidden comestible is wheat), and the creation of Eve after Adam has been driven from Paradise.
Vehnä on tunnetusti salatieteellisessä perinteessä assosioitu Venuksen (Luciferin, Manaksen) kanssa. Myytit kietoutuvat toisiinsa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yazidi_Black_Book
Locked