EDIT: Sothoth ehti näköjään edelle hieman samoilla linjoilla.
Mavrofos wrote:Ensimmäinen lukukertani oli melkoisen nopea ja on hyvin mahdollista, että monet asiat olen vielä väärin ymmärtänyt.
Omiin ja monien muiden kokemuksiin pohjaten tämä on mahdollista ja jopa todennäköistä. Ihminen kun on olento, joka näkee aina ensin kaiken omien assosiaatiolinssiensä lävitse, ja monella ei vaikuta olevan edes tarvetta kyseenalaistaa omien linssiensä puhtautta. (Tämä sanottuna ihan yleisesti, ilman henkilökohtaisuuksia.)
Mavrofos wrote:Kirjassa tuotiin esille useaan otteeseen nerokas erottelu saatananpalvonnan alaspäin kulkevasta- ja ylöspäin kulkevasta tiestä. Vaikka olenkin samaa mieltä, että tällä alaspäin suuntautuvalla tiellä yksilö ei koskaan tule pääsemään sen suuren totuuden äärelle, jota kohti jokaisen tosi okkultistin tulisi pyrkiä ja tämän tien metodit ovat epäilemättä vaarallisia kuin myös haitallisia niin yksilölle itselleen, kuin myös häntä ympäröivälle maailmalle, niin silti on tuo alaspäin vievä tie teoksessa, sekä yleisesti Azazelin tähden filosofiassa esitetty omasta mielestäni turhankin huonossa valossa.
Jos ja kun pyrkimyksenämme on totuudellisuus ja tavoitteenamme tuoda esille Saatanan kehittävää ja valoisaa puolta (ylöspäinen tie) tähän yleisesti liitetyn pahuuden ja vääryyden sijaan, niin kuinka voisi olla mahdollista käsitellä valhetta, erehdystä, vääryyttä ja henkistä taantumusta missään muussa kuin siinä kontekstissa, että se näyttäytyy ”turhankin huonossa valossa”? Tosiasia on kuitenkin se, että alaspäinen tie johtaa etenkin vasemman käden tiellä – johtuen tiivimmän ja intensiivisemmän tajunnan keskityksestä – erittäin negatiivisiin seuraamuksiin niin yksilön kuin maailmankin kannalta, ja pitkittää maailman kärsimyksiä mittakaavasta riippuen mahdollisesti hyvinkin paljon.
Mavrofos wrote:En tarkoita sitä, että objektiivisen pahan palvonta sekä väkivalta itseään ja ympäröivää maailmaa kohtaan pitäisi ottaa minkäänlaiseksi päämäräksi omalla henkisellä tiellä, mutta yksilön lähtökohdista riippuen, tuo ”pimeä” jakso saattaa olla ehdoton vaihe henkisen kehityksen tiellä, eikä ihmisestä riippuen sen tärkeyttä osana omaa kasvamista voi kieltää.
Tämä on totta, kuten myös sekin, että jossain vaiheessa kehitystään
jokainen ihminen on tiedostamaton ”musta maagikko”, joka oppii erehdyksen ja sitä seuraavan kärsimyksen kautta. Moni meistä (ihmisistä ylipäätään) on saattanut kulkea pätkän alaspäin johtavaa tietä kerätäkseen kokemusta ja tajunnan kiinteyttä. Oleellinen ja vakava kohta tässä prosessissa syntyy kuitenkin jälleen tiedostamisen kautta; siinä vaiheessa kun ihminen on jo yksilöitynyt ja tiedostaa eron oikean ja väärän välillä ilman kärsimyksen ja nautinnon aaltoliikettä, tehdään todellinen valinta alaspäin tai ylöspäin johtavan tien välillä.
Mavrofos wrote:Johtuen nykyisestä ihmiskunnan tilasta, sekä sitä edeltävästä historiasta, on monilla ihmisillä eräänlainen luontainen viehtymys objektiivisen pahan palvontaan, kuin myös sen toteuttamiseen. Tästä on todisteena kaikki uudella ajalla syntynyt väkivaltaviihde, splatterit sekä pornoteollisuuden synnyttämät monet alalajit. Onhan kuolemaan ja väkivaltaan perustuvaa viihdettä aina ollut, esimerkkinä julkiset teloitukset, mutta ei väkivalta osana viihdettä ole koskaan ollut näin suurta.
Itse erottaisin tässä hyvin selvästi sellaiset seikat kuin ”objektiivisen pahan palvonta” suhteessa ”tarpeeseen ymmärtää pahuus”. Suurin osa kauhu- ja väkivaltaviihteestä on syntynyt uskoakseni ei niinkään halusta palvoa maailmassa ilmenevää pahuutta kuin ymmärtää syyt sen ilmenemiseen; tai sitten vain yksinkertaisesti tarpeesta kuvata sitä, minkälaisessa helvetissä todellisuudessa elämme, ja josta jokainen voi tehdä haluamansa johtopäätökset. Suurin osa pornoteollisuudesta taas on yksinkertaisesti väsyttävää kaikessa kliinisessä alhaisuudessaan, ja kuvastaa vain rappeutuneen ja henkisesti väsähtäneen eläinihmisen taipumusta ja halua palata konttausasentoon leikkaussalivalaistuksen loisteessa.
Toki ihmiskunta on monella tapaa henkisesti rappiolla ja taipumus sekä viehtymys ”kiehtovaan pahaan” elää voimakkaana keskuudessamme, mutta tämä kuuluu nähdäkseni etenkin tällä ”maailmojen hajoamisen ajalla” ja kunkin sivilisaatiosyklin lopulla aina ilmenevään rappiotilaan ja sen poistovyöhykkeeseen, siihen aikakautiseen ”uloimpaan pimeyteen, mihin Edomin muinaiset kuninkaat lankeavat”. Epäilemättä myöskin vahvana elävä käytännöllinen materialismi, nihilismi ja yleinen elämän merkityksettömyyden tunne ajavat monia kohti kuilua – mutta se on osa sitä potentiaalisesti äärimmäisen kasvattavaa haastetta, mikä meille mustan ajan ihmisille on tarjolla; suuri mahdollisuus lankeemukseen ja tuhoon, yhtä suuri mahdollisuus valtavaan ymmärrykseen ja kehitykseen.
Mavrofos wrote:On totta, että kuka vain oikeasti vahva ihminen pystyy väkisin kieltämään itseltään halut, jotka häntä vetävät puoleensa, mutta se tietynlainen kipinä jää aina sielun syövereihin kytemään ja juuri tuo kipinä saattaa kasvaa ja lopulta muodostua todelliseksi esteeksi ihmisen kehityksessä. Vaikka kieltäisimme itseltämme monet taannuttavat tekijät, ei tällä kieltäymyksellä ole mitään todellista vaikutusta, ellemme syvälle sisimmissämme tunne syytä. miksi juuri minun yksilönä pitäisi kieltäytyä tästä.
Nämä syyt on totisesti hyödyllistä ja välttämätöntäkin löytää ja paljastaa, eikä yksioikoinen kieltäytyminen tai tukahduttaminen voi tietenkään toimia, koska siteitä ei avata ja tuota mainitsemaasi kipinää ei tällöin jalosteta ymmärryksen ja tietoisuuden avulla.
Mavrofos wrote:Niinpä yksilöllä, jolla on suuri viehtymys, sekä mahdollisesti halu toteuttaa objektiivista pahaa, mutta toisaalta halu kehittyä omalla tiellään, olisi ehkä tervein keino antaa halun viedä tiettyyn pisteeseen asti.
Tässä asiassa merkittävin ero on lienee tuon kulloisenkin halun hyväksymisen ja sen toteuttamisen välillä. On esim. osoitus terveestä psyykestä, joka on kosketuksissa varjopuolensa kanssa, jos kykenee myöntämään itselleen ja muille olevansa joissain tapauksissa vaikkapa kykeneväinen tappamaan. Täysin eri asia on kuitenkin heittää bensaa omien intohimojensa ja halujensa päälle ja lietsoa niitä, sillä tällainen mentaalinen ja astraalinen magia voi luoda äärimmäisen negatiivisia ja pelkästään taannuttavia ilmennyksiä.
Mavrofos wrote:Kirjassa esitettiin mielipide/väite, jonka mukaan alaspäin suuntautuvan tien nimeen vannovat saatananpalvojat, eivät Saatana todellisuudessa palvo, vaikka he niin luulevatkin. Tästä minulla on melko vahvasti eriävä mielipide.
Tässä asiassa Nefastoksen pyrkimyksenä on ymmärtääkseni ollut osoittaa ero Saatanan olemuksen ja naamion välillä. Alaspäin johtavalla tiellä yksilö palvoo häntä alempana olevia voimia, joiden yhteinen olemus on entrooppinen, eikä tällaisella naamiolla ole vaikuttavasta hohkastaan huolimatta todellisuudessa omaa
olemusta, vaan se on kaoottinen kokoelma luomakunnan ja ihmiskunnan menneitä erehdyksiä, menneiden maailmojen ja langenneiden ihmisten kuoria, ”joiden nimi on legion”. Kyse on vertauskuvan kautta hieman samasta asiasta kuin mitä voimme todistaa mustaan aukkoon katoavan ja siihen hajoavan materian kohdalla, joka ilmenee aikanaan tämän reuna-alueilta ja muodostuu jälleen kehittyviksi maailmoiksi väkevän hajoamisen, tuhoutumisen ja rikkirepeytymisen läpikäytyään.
Mavrofos wrote:Nagahel toi aikaisemmin tässä keskustelussa esille hyvin mielenkiintoisen näkökulman, jonka itsekin allekirjoitan täysin. Pahuus itsessään on todellisuudessa puhdasta energiaa, mutta kun tuota Saatanasta lähtöisin olevaa ”alkutulta” ei kyetä käsittelemään tai ymmärtämään oikein, sorrutaan objektiiviseen pahaan. Näin ollen pahuus todellakin on seurausta erehdyksestä, mutta tuota erehdystä tapahtuu tarkoituksesta. Saatana tulee aina pitämään pelottavaa naamiota kasvoillaan ja niin hänen tuleekin, sillä hänen todellinen kaunis ja valoisa olemus pelottavan olemuksen takana ei ole tarkoitettu kaikille ihmisille nähtäväksi tai ymmärrettäväksi.
Ahh, havaitsen nousevaa separatiivista ylpeyttä ja elitismiä viimeisessä lausahduksessa! ”Minulla on oikeus tähän tietoon ja viisauteen, mutta ei näillä säälittävillä lampailla ja heikoilla ihmisparoilla!” Kuulostaa hyvin tutulta joidenkin vuosien takaa…
Mitä tulee erehdyksen ja objektiivisen pahan tietynlaiseen välttämättömyyteen, tässä lienet kuitenkin oikeassa: Elämme hyvin keskeneräisessä maailmassa, sielujen lastenkamarissa, jossa oppiminen tapahtuu usein hyvin raa’alla ja kärsimyksentäyteisellä tavalla. Tuo ”maapallon ja ihmisruumiin keskustuli” on luonnollisesti Saatanasta lähtöisin, mutta vain siinä merkityksessä, että ”valkeista valkeimmalla” ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin antaa valtava ymmärryksensä ja viisautensa kasvavien ja kehittyvien olentojen käytettäväksi, jotta he (me) oppisivat ja kehittyisivät, siinä varsin selkeässä tiedossa että nämä tulevat käyttämään sitä myös varmasti turhuuteen ja vääryyteen.
Mavrofos wrote:Ja lopuksi haluaisin pohtia hieman objektiivista pahaa ja sen tietynlaista tärkeyttä okkultismista ja satanismista erillään. Sanotaanko heti ensimmäiseksi, että itse en tahtoisi elää maailmassa, josta kaikki ”turha” pahuus olisi kuoletettu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että omalla osallani tahtoisin lisätä maailmassa olevaa kurjuutta, mutta jonkun on se pakko tehdä. Sillä nimenomaan maailmasta löytyvä pahuus luo syytä korostaa hyveellisyyden arvoja. Suuren kärsimyksen keskellä nousee esille syitä luottaa rakkauteen ja ymmärrykseen. Omasta mielestäni kaikki hyvät arvot menettäisivät tarkoituksellisuuttaan jos emme eläisi jatkuvassa kurituksessa, joka on lähtöisin itse Saatanasta. Eiköhän kaikki maailman uskonnotkin ole perustettu myös sen vuoksi, että on nähty tarpeelliseksi tuoda ”valoa” tähän kurjaan maailmaan?
Ihan ymmärrettävää ja puhetta, jonka voi monella tapaa allekirjoittaa. Vastakohtien ilmenemisellä on syynsä ja ihmiskunta ei ole vielä riittävän kasvanut ulos tuosta kahtiajaottelevasta dualismista. Pahuutta ja vääryyttä tietenkin ilmenee jostakin varsin hyvästä ja selvästä syystä, mutta se ei tarkoita sitä että sitä tulisi koskaan hyväksyä muuten kuin asiana, joka
ilmenee maailman ja ihmisen keskeneräisyyden ja kehittymättömyyden vuoksi.