Hoenir wrote:Vanha aihe, mutta nostellaas kuitenkin hieman.
Hyvä että nostit. Vaikka aihe on hyvin abstrakti ja siten näennäisesti epäkäytännöllinen, sillä on epäsuorasti olennainen yhteys aivan olennaisimpaan käytäntöön; viime kädessä juuri Absoluutin väärä ymmärtäminen ja siihen sidonnainen väärä ykseyskäsitys, on se tekijä joka altistaa ykseysajattelun "oikeistolaiselle" kritiikille luonnon kieltämisestä ym.
Esimerkiksi tässä tuntuisit juuri ymmärtävän Absoluutin Jumalana, kuten länsimaisen metafysiikan kulttuuripiirissä on tapana.
Hoenir wrote:
Wyrmfang wrote:Mikään tunne "olemassaolon pyhyydestä" tms, kuinka abstraktilla ja perustavalla tasolla tahansa, ei ole Absoluutin kokemista, vaan Absoluutti on paremminkin ehto millekään kokemiselle.
Tämä on hyvä huomio. Saattaisin ihan hyvin itse sanoa jotain tuollaista, mutta sillä tarkoittaisin sitä että tällainen pyhyyden kokemus juontaa juurensa vain jonkinlaisesta yhteyden kokemisesta ympäristöön yleensä, ei absoluuttiin "kokonaisuudessaan". Kyse on jonkinlaisesta kokonaisuuden ajatuksen hyväksymisestä tai ymmärtämisestä yleensä. Jos absoluutin voisi kokea joskus enemmän kuin joskus toiste, niin ei se olisi enää absoluutti vaan jotain rajallista.
Ilmaisuni on puutteellinen, mutta en tarkoita tätä. Absoluutti ei ole kaiken kokonaisuus, jota ei ihminen ei vain rajallisuutensa takia ymmärrä kokonaisuudessaan. Tämä kokonaisuus on Jumala. Mutta edes Jumala itse ei voi ymmärtää Absoluuttia!
Vielä identiteettifilosofian kaudellaan F.W.J. Schelling kyhäsi spinozalaista systeemiä, jossa Absoluutti on viimekätinen ykseys minkä tahansa vastakkainasettelun taustalla. Tällöin nousee kuitenkin ylittämättömäksi ongelmaksi, miten Jumalassa voi olla mitään elävää, miten ihmisellä voi olla vapaa tahto, miten mitään todella
uutta voi kehittyä luonnossa/Jumalassa. Spinozallahan ei ollut mitään ongelmaa tämän kanssa, sillä hän juuri pyrki eroon päämääräsyistä kokonaan ja ymmärsi olemassaolon/Jumalan pelkästään kausaalisena ketjuna. Tämä nyt on kuitenkin tieteellistä reduktionismia varhaisen modernin ajan termistöllä.
Vapaustutkielmassaan Schelling tekee erottelun Jumalan ja hänen perustan välille. Jumala on olemassaoleva systeemi lainmukaisena kokonaisuutena, mutta Jumalaan kuuluu myös perusta, joka ei ole vielä häntä itseään, vaan sokeaa kaipausta olemassaoloon. Perusta on kaaoksen elementti järjestyksessä; ilman sitä ei olisi mitään erotteluja, eikä varsinkaan mitään
elävää. Sitä voi kutsua Jumalan tiedostamattomaksi; perusta on olemukseltaan tulemista (kuten tiedostamattoman kuuluu tulla tietoisuuden piiriin), se tulee Jumalaan, mutta ei koskaan tyhjenny siihen. Sivumennen sanoen tämä metafysiikka mahdollistaa myös adekvaatin pahakäsityksen. Jumalalla ei ole neurooseja tai psykooseja, hänessä perusta on oikealla tavalla vain perusta olemassaololle (jättäen mahdollisuuden pahaan mahdollisuudeksi). Ihminen voi kuitenkin saattaa perustan ja olemassaolon suhteen epätasapainoon, josta hyvä vertaus on syöpä. Se satunnaisuus joka mahdollistaa ihmisorganismin elämän lakkaa palvelemasta organismia kokonaisuutena ja yrittää kehittää oman organisminsa riippumatta isäntäkehosta - tuhoten tietysti lopulta myös itsensä.
Nyt länsimaisella mielellä on taipumus käsittää perusta perinteisen temporaalis-kausaalisen perustan mielessä, jolloin Schellingin käsitys perustasta tuntuu tietenkin järjettömältä (miten jokin mikä ei ole olemassa voi kaivata?). Jos mitään Schellingin perustan kaltaista ei kuitenkaan oleteta, joudutaan teistisessä kuvassa kysymään "kuka loi Jumalan?". Jos ateisti taas sanoo, että alkuräjähdys vain tapahtui anomaalisesti tiettynä hetkenä tyhjiössä, niin ongelma tulee siitä, että vasta alkuräjähdys loi ajan ja avaruuden, jossa sen olisi pitänyt tapahtua. Tuntuu minusta siis välttämättömältä sanoa, että järjestäytynyt olemassaolo on tulemista jotain sellaista vasten, joka on sokeaa kaipausta olemassaoloon. Kuten saattaa huomata, tämä ajatus mahdollistaa myös yhtä hyvin teistisen kuin ateistisen tulkinnan.
Nyt Absoluutti on siis perustan ja olemassaolon yhteys. Se ei ole vain Jumala kokonaisuutena, sillä jos aktuaalinen Jumala on kaikki, ei nähdäkseni voida välttyä sekä metafyysisiltä että käytännöllisiltä ongelmilta. Käytännöllinen ongelma on se (metafyysinen ongelma yllä), että nyt ykseys on suunnilleen möykky, jossa kaikki on vaan yhtä ja samaa (Hegel nimitti "yöksi jossa kaikki lehmät ovat mustia"). Tästä seuraa sitten iso osa siitä kritiikistä, mitä ykseyteen uskova ajattelu kohtaa. Ykseyttä paremmin ymmärrettynä demonstroi mielestäni vaikka Levinasin haltioitunut puhe toisen kasvoista (minkä Levinas näki moraalisuuden keskeisenä symbolina); ne ovat todellakin toinen, mutta kuitenkin minulla yhteys moraalin kautta tuohon käsittämättömään toiseen. Että voi olla ylipäätään elämää, täytyy ajatella jonkinlainen
repeämä olemassaolon perimmäiselle tasolle Absoluuttiin, ei ehjää ja valmista Jumalaa.
Hoenir wrote:
Wyrmfang wrote:... Absoluutin sivuuttaminen naureskellen on oikeastaan lähempänä sen ymmärtämistä kuin sen samaistaminen omaan jumalakuvaan (tai oman jumalakuvan käsittäminen Absoluutin "osana").
Voitko selventää että mitä olet tällä meinannut? (mikäli muistat, onhan tästä joku vuosi jo aikaa

)Varsinkin tuo lihavoimani kohta kiinnostaa; Tarkoitatko että on ongelmallista sovittaa jumala sillä tavalla tuohon absoluuttiin, että se olisi todellakin vain "osa", eli että se ei olisi läsnä
kaikkialla absoluutissa samalla tavalla? Sillä tavalla kyllä ymmärrän että mitä ajat takaa.
Eli en tarkoita tätä. Tarkoitan että nietzscheläinen elämää kontemploiva relativismi pääsee lähemmäksi kuvaamaani schellingläistä käsitystä (joka mielestäni vastaa esoterian maailmankuvaa) kuin spinozalainen kuva missä "kaikki on yhtä" siinä mielessä, että lopulta kaikki redusoituu "jumalaan" tosiasioiden ja niiden välisten kausaalisten suhteiden ylimpänä summana. Jumala sitaateissa siksi, että minusta tämä spinozalainen meille luonteenomainen ajatusmalli tämänpäiväisellä termistöllä on naturalistista reduktionismia.