Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Jokainen varmastikin hyväksyy ajatuksen siitä, että yksi okkulttisen polun välttämättömistä ja tärkeimmistä elementeistä on jonkinlainen meditaatio ja mietiskely. Jos nyt jätetään se klassisin mielikuva "istumassa meditoinnista" sikseen tässä yhteydessä, niin minkälaisten käytännön harjoitusten olette huomanneet olevan hyödyllisiä ja kehittäviä omassa työssänne?
Itse nostaisin ensimmäisenä esiin etenkin AT:n filosofian kannalta yhden oleellisimmista: Kuoleman mietiskely. Tämähän voi saada lähes minkälaisia käytännön muotoja hyvänsä aina romanttisesta hautausmaalla kävelystä ja inhorealistisesta sairaaloiden kuolinosastoilla kävelystä taiteen tekemiseen (katselemiseen, kuuntelemiseen, aihetta käsittelevään taiteeseen syventymiseen) tai yksinkertaiseen mielen keskittämiseen kuoleman ja tyhjiin häviämisen eri muotoihin, ja sitä voi harjoittaa myös aivan jokapäiväisen elämän yhteydessä. Yksi mahdollinen, samalla yksinkertaisin ja vaikein tapa on jokapäiväisen elämän "täynnä kuolemaa eläminen", joko kuvittelemalla olevansa valmis mikä tahansa hetki lähtemään tilanteen vaatiessa, mietiskelemällä erilaisia tapoja kuolla jokapäiväisessä elämässä, tai sitten vain pyrkimällä näkemään kaiken katoavaisuus ja hetki hetkeltä muuttuminen. Myös samuraimainen lähestymistapa elämään toimii joillakin soturisieluilla. Toinen tapa on varata asian miettimiselle tietty aika päivästä, jolloin siihen keskitytään esim. jonkin objektin kautta (pääkallo jne.). Epäilemättä monia muitakin hyödyllisiä keinoja on olemassa, joista eri tavat vetoavat eri ihmisiin.
Yksi oleellisin pointti, mitä tulee kuoleman mietiskelyyn on se mm. Ervastin mainitsema seikka, että etenkin alkuvaiheessa salatieteilijän työ on ja tulisi olla kuolemanjälkeisen elämän elämistä, mitä voisi kutsua myös sydämen (tunteiden, ajatusten, toiminnan) puhdistuksen vaiheeksi ja vanhasta karmasta ja veloista luopumiseksi. Tämä on ehkä käytännöllisintä ja samalla myöskin vaikeinta työtä monelle pyrkijälle, sillä teoreettisen tiedon haalimisen sijaan - mikä on sinänsä varsin helppoa, monille kiehtovaa sekä mieluisaa - se asettaa ihmisen kasvotusten itsensä ja oman elämänsä kanssa.
Itse nostaisin ensimmäisenä esiin etenkin AT:n filosofian kannalta yhden oleellisimmista: Kuoleman mietiskely. Tämähän voi saada lähes minkälaisia käytännön muotoja hyvänsä aina romanttisesta hautausmaalla kävelystä ja inhorealistisesta sairaaloiden kuolinosastoilla kävelystä taiteen tekemiseen (katselemiseen, kuuntelemiseen, aihetta käsittelevään taiteeseen syventymiseen) tai yksinkertaiseen mielen keskittämiseen kuoleman ja tyhjiin häviämisen eri muotoihin, ja sitä voi harjoittaa myös aivan jokapäiväisen elämän yhteydessä. Yksi mahdollinen, samalla yksinkertaisin ja vaikein tapa on jokapäiväisen elämän "täynnä kuolemaa eläminen", joko kuvittelemalla olevansa valmis mikä tahansa hetki lähtemään tilanteen vaatiessa, mietiskelemällä erilaisia tapoja kuolla jokapäiväisessä elämässä, tai sitten vain pyrkimällä näkemään kaiken katoavaisuus ja hetki hetkeltä muuttuminen. Myös samuraimainen lähestymistapa elämään toimii joillakin soturisieluilla. Toinen tapa on varata asian miettimiselle tietty aika päivästä, jolloin siihen keskitytään esim. jonkin objektin kautta (pääkallo jne.). Epäilemättä monia muitakin hyödyllisiä keinoja on olemassa, joista eri tavat vetoavat eri ihmisiin.
Yksi oleellisin pointti, mitä tulee kuoleman mietiskelyyn on se mm. Ervastin mainitsema seikka, että etenkin alkuvaiheessa salatieteilijän työ on ja tulisi olla kuolemanjälkeisen elämän elämistä, mitä voisi kutsua myös sydämen (tunteiden, ajatusten, toiminnan) puhdistuksen vaiheeksi ja vanhasta karmasta ja veloista luopumiseksi. Tämä on ehkä käytännöllisintä ja samalla myöskin vaikeinta työtä monelle pyrkijälle, sillä teoreettisen tiedon haalimisen sijaan - mikä on sinänsä varsin helppoa, monille kiehtovaa sekä mieluisaa - se asettaa ihmisen kasvotusten itsensä ja oman elämänsä kanssa.
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Yksi kuoleman meditoinnin karskeimmista tavoista:
http://www.wakeupsmart.com/Asubha.html
Mitä tulee linkkiin, niin allekirjoittanuthan rakastaa pyhää kehon temppeliään tantrikon lailla. Omaa luonnetta tulee kuitenkin välillä koulia myös täysin sille vastakkaisilla metodeilla, etenkin mikäli huomaa liiallista kiintymystä tai takertumista johonkin asiaan.
Eräs hyväksi havaittu käytännön harjoitus on ottaa käsiteltäväkseen joku yksinkertainen mietelause, aforismi tai sitaatti, ja mietiskellä sitä eri puolilta jokapäiväisen elämän yhteydessä. Tällä globaalin kaaoksen mustalla ajalla olen etenkin ajoittaisen epätoivon ja ahdistuksen iskiessä havainnut hyväksi pitää mielessään esim. lausahdusta "tämä kaikki on ohimenevää, tämä kaikki on epätodellista, tämä kaikki tulee vielä ennen pitkää muuttumaan".
Tällainen mietiskely johtaa parhaimmillaan tietoisuuden tason merkittävään nousemiseen ajallisen harhan yläpuolelle. Toiselta puolen tällaisella tekniikalla voidaan myös vaikuttaa niihin osiin olemustamme, jotka eivät välttämättä reagoi järjen ääneen tai jotka päinvastoin järkeilevät liikaa. Ihan pienemmissä ja arkipäiväisissä asioissa tällaista "idioottimaista itse-suggestiota" voi käyttää esim. päänsäryn tai väsymyksen poistamiseen ("se menee pois, se menee pois, se menee pois") ilman, että asiassa olisi mitään eettisesti epäilyttävää tai että tarvitsisi turvautua pyhiä ruumiinnesteitämme saastuttaviin ihmiselle vihamielisten tahojen lanseeraamiin lääkeaineisiin / energiajuomiin (sanoo tekopyhä kahvi-addikti).
http://www.wakeupsmart.com/Asubha.html
Mitä tulee linkkiin, niin allekirjoittanuthan rakastaa pyhää kehon temppeliään tantrikon lailla. Omaa luonnetta tulee kuitenkin välillä koulia myös täysin sille vastakkaisilla metodeilla, etenkin mikäli huomaa liiallista kiintymystä tai takertumista johonkin asiaan.
Eräs hyväksi havaittu käytännön harjoitus on ottaa käsiteltäväkseen joku yksinkertainen mietelause, aforismi tai sitaatti, ja mietiskellä sitä eri puolilta jokapäiväisen elämän yhteydessä. Tällä globaalin kaaoksen mustalla ajalla olen etenkin ajoittaisen epätoivon ja ahdistuksen iskiessä havainnut hyväksi pitää mielessään esim. lausahdusta "tämä kaikki on ohimenevää, tämä kaikki on epätodellista, tämä kaikki tulee vielä ennen pitkää muuttumaan".
Tällainen mietiskely johtaa parhaimmillaan tietoisuuden tason merkittävään nousemiseen ajallisen harhan yläpuolelle. Toiselta puolen tällaisella tekniikalla voidaan myös vaikuttaa niihin osiin olemustamme, jotka eivät välttämättä reagoi järjen ääneen tai jotka päinvastoin järkeilevät liikaa. Ihan pienemmissä ja arkipäiväisissä asioissa tällaista "idioottimaista itse-suggestiota" voi käyttää esim. päänsäryn tai väsymyksen poistamiseen ("se menee pois, se menee pois, se menee pois") ilman, että asiassa olisi mitään eettisesti epäilyttävää tai että tarvitsisi turvautua pyhiä ruumiinnesteitämme saastuttaviin ihmiselle vihamielisten tahojen lanseeraamiin lääkeaineisiin / energiajuomiin (sanoo tekopyhä kahvi-addikti).
-
- Posts: 126
- Joined: Fri May 28, 2010 1:18 pm
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Juuri äskettäin ajattelin ottaa laajemmin käyttööni yksinkertaisen aforismin "Minä en ole tämä" koskien erästä tiettyä "syntiä" ja siihen takertumista. Kyseinen lausauhdus toimii varmasti muidenkin emootioden tai "syntien" kohdalla.
Tämä seuraava tekniikka ei varmaankaan sovi ihan kaikille, mutta itse olen käyttänyt paljon mentaalista siunausta tai rukousta koskien esim. kohtaamiani ihmisiä, tyyliin "Kunpa hän voisi olla onnellinen ja kehittyä mahdollisimman vähällä kärsimyksellä, ilman että se liittyy minuun millään tavalla." Viimeisen kohdan tarkoitus on välttää takertuminen ja "suosion" saaminen muilta, puhtaan harjoituksenhan tulee ihanteellisesti olla kaikista persoonallisista pyyteistä vapaata. Krediitit menevät fra Nefastoksen suuntaan koskien tätä harjoitusta.
Sama toimii muidenkin olentojen kuin ihmisten kohdalla. Niin absurdilta kuin se kuullostaakin, jopa "elottomalle" kivikunnalle voi toivoa tällä tavoin kehitystä sille sopivalla tavalla. Okkultismin filosofian mukaisestihan kaikki aine on elämän lävistämää. (Tästä voisi melkein uuden keskustelunkin avata, nimittäin kaiken läpäisevän tajunnan voimasta.) Länsimaisen perusmentaliteetin on usein vaikea käsittää ajatusten merkitystä todellisuuden muovaajana.
Tämä seuraava tekniikka ei varmaankaan sovi ihan kaikille, mutta itse olen käyttänyt paljon mentaalista siunausta tai rukousta koskien esim. kohtaamiani ihmisiä, tyyliin "Kunpa hän voisi olla onnellinen ja kehittyä mahdollisimman vähällä kärsimyksellä, ilman että se liittyy minuun millään tavalla." Viimeisen kohdan tarkoitus on välttää takertuminen ja "suosion" saaminen muilta, puhtaan harjoituksenhan tulee ihanteellisesti olla kaikista persoonallisista pyyteistä vapaata. Krediitit menevät fra Nefastoksen suuntaan koskien tätä harjoitusta.
Sama toimii muidenkin olentojen kuin ihmisten kohdalla. Niin absurdilta kuin se kuullostaakin, jopa "elottomalle" kivikunnalle voi toivoa tällä tavoin kehitystä sille sopivalla tavalla. Okkultismin filosofian mukaisestihan kaikki aine on elämän lävistämää. (Tästä voisi melkein uuden keskustelunkin avata, nimittäin kaiken läpäisevän tajunnan voimasta.) Länsimaisen perusmentaliteetin on usein vaikea käsittää ajatusten merkitystä todellisuuden muovaajana.
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Tietyissä vaiheissa on myös erinomaisen hyödyllistä tehdä "eheyttämisharjoitus": Jos olet jossakin asiassa erityisen huono, tai se tuntuu typerältä tai tarpeettomalta - ryhdy juuri tuohon asiaan. Kuten useimmat muutkaan, tämä harjoitus ei sovi kaikkiin vaiheisiin, mutta joskus se on hyödyllisyydessä vertaansa vailla. Parasta on usein valita jokin hyvin mondeeni, arkinen toimi, jota et ole koskaan oikein hallinnut. Jos harjoitus tehdään oikein, oikealla ajallaan, antaumuksellisesti ja ilman ylpeilyä, se eheyttää psyykkistä rakennetta, siten energioita, ja saa koko olemusta tasapainotettua.
Tämä on kannustettavaa sekä okkulttiseen ponnistukseen hyvin antaumuksellisesti suhtautuville ihmisille, jotka herkästi kehittävät omia temperamentillisia ominaisuuksiaan pisteeseen, jossa ne alkavat muuttua salaiseksi ärtyneisyydeksi, ja joskus myös sellaisille pyrkijöille, jotka ajattelevat että okkultismin voi hoitaa kun muilta asioilta ehtii ja mieli on huippulukemissaan. Se poistaa salaista ylpeyttä, opettaa nauramaan itselleen (valtavan tärkeä läksy!), näkemään eri puolia & siten avaamaan psykologisia lukkoja. Tämä voi olla eräs syy siihen, miksi monissa vanhoissa kehitysjärjestelmissä oppilaat laitettiin aluksi mitä kummallisimpiin hanttihommiin.
Tärkeintä on, että tehtävä asia on jokin, jonka moni profaani (ei okkultismista kiinnostunut) osaa paremmin kuin sinä. Harjoitusta ei myöskään saa tehdä "tullakseen kaikessa hyväksi", tämä on väärä lähtökohta.
Tämä on kannustettavaa sekä okkulttiseen ponnistukseen hyvin antaumuksellisesti suhtautuville ihmisille, jotka herkästi kehittävät omia temperamentillisia ominaisuuksiaan pisteeseen, jossa ne alkavat muuttua salaiseksi ärtyneisyydeksi, ja joskus myös sellaisille pyrkijöille, jotka ajattelevat että okkultismin voi hoitaa kun muilta asioilta ehtii ja mieli on huippulukemissaan. Se poistaa salaista ylpeyttä, opettaa nauramaan itselleen (valtavan tärkeä läksy!), näkemään eri puolia & siten avaamaan psykologisia lukkoja. Tämä voi olla eräs syy siihen, miksi monissa vanhoissa kehitysjärjestelmissä oppilaat laitettiin aluksi mitä kummallisimpiin hanttihommiin.
Tärkeintä on, että tehtävä asia on jokin, jonka moni profaani (ei okkultismista kiinnostunut) osaa paremmin kuin sinä. Harjoitusta ei myöskään saa tehdä "tullakseen kaikessa hyväksi", tämä on väärä lähtökohta.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Erittäin hyvä neuvo, minkä hyödyllisyys on tullut käytännössä erittäin selvästi todettua.Nefastos wrote:Parasta on usein valita jokin hyvin mondeeni, arkinen toimi, jota et ole koskaan oikein hallinnut. Jos harjoitus tehdään oikein, oikealla ajallaan, antaumuksellisesti ja ilman ylpeilyä, se eheyttää psyykkistä rakennetta, siten energioita, ja saa koko olemusta tasapainotettua.
Tämä onkin erittäin hyvää koulua oikean nöyryyden opettelulle - ja lisäksi tulee likainen työ tehtyä, heh! Invertoimisen hengessä on tähän kuitenkin sanottava myös, että kuitenkin siinä vaiheessa mikäli huomaa hautaavansa talenttejaan ja esim. pakenevansa luovaa kykyään hanttihommiin, niin silloin on väärä nöyryys murskattava kirkkain mielin Vuohen sorkan alle. Tasapainottelua kaikki tyynni.Nefastos wrote:Tämä voi olla eräs syy siihen, miksi monissa vanhoissa kehitysjärjestelmissä oppilaat laitettiin aluksi mitä kummallisimpiin hanttihommiin.
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Unien tulkinta on klassinen, hyvä harjoitus.
Samaa harjoitusta voidaan laajentaa tutkimalla kaikkea havaintoa symbolisesti. Mitä asioita elämässäni tänään tapahtui? Kun nuo usein näennäisen triviaalit tapahtumat pohditaan vertauskuvina kuten unien tapahtumat, paljastuu vähitellen tietoisuuden tapa luoda eli hahmottaa esiin todellisuutta jatkuvana synkronisiteettien ketjuna.
Tämä harjoitus auttaa aineen maailmassa hereillä olemista. Se auttaa myös korkeamman älyn kehittymistä, arkkityyppiyhteyksien ymmärtämistä (mikä on tavallaan sama asia), sekä yksilöllisyyden energisoitumista. Se auttaa ymmärtämään ajan, paikan ja olentoseparatismin harhanomaisuutta.
Kun oman persoonallisuutensa ymmärtää Egon instrumentiksi, paradoksaalisesti mutta ymmärrettävästi tästä kokemustavasta syntyy persoonallisuuden täyttyminen Egon energialla ja mielen kyky kirkastua & pysyä kirkkaudessa nk. arjen keskellä.
Samaa harjoitusta voidaan laajentaa tutkimalla kaikkea havaintoa symbolisesti. Mitä asioita elämässäni tänään tapahtui? Kun nuo usein näennäisen triviaalit tapahtumat pohditaan vertauskuvina kuten unien tapahtumat, paljastuu vähitellen tietoisuuden tapa luoda eli hahmottaa esiin todellisuutta jatkuvana synkronisiteettien ketjuna.
Tämä harjoitus auttaa aineen maailmassa hereillä olemista. Se auttaa myös korkeamman älyn kehittymistä, arkkityyppiyhteyksien ymmärtämistä (mikä on tavallaan sama asia), sekä yksilöllisyyden energisoitumista. Se auttaa ymmärtämään ajan, paikan ja olentoseparatismin harhanomaisuutta.
Kun oman persoonallisuutensa ymmärtää Egon instrumentiksi, paradoksaalisesti mutta ymmärrettävästi tästä kokemustavasta syntyy persoonallisuuden täyttyminen Egon energialla ja mielen kyky kirkastua & pysyä kirkkaudessa nk. arjen keskellä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
- Insanus
- Posts: 835
- Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
- Location: Helsinki
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Yin-Yang-hengessä (kalojen eriväriset silmät/ytimet) etsiä rakkaimmasta ja lähimmästä asiastaan sen rumin ja mädin kohta ja eniten halveksimastaan sen kaunis puoli. Ennenkaikkea nähdä molemmat samanaikaisesti, kuin loputtomana spiraalina.
On yhtä olennaista (ehkä turha tarkennus VKT:lla) nähdä ruma kauniissa, kuin kaunis rumassa: tähän synergiaan mielensä keskittäminen vapauttaa kaikesta ja jompaan kumpaan painottuminen valuu alaspäin, myös nähdä vain kaunis kaikessa rumassa.
Harjoitus ei ole niin abstrakti kuin miltä se kuulostaa: ennen kaikkea 'henkisen veljeyden' kannalta erinomainen.
-
Toinen itselläni aina kovassa käytössä ollut (vastaava, ellei sama. Ehkä ylempi on hengen ja tämä sielun) 'kaiken vastustamisen' harjoitus. "God against God against life against all"
Ideana siis kääntää aivan kaikki päälaelleen koko olemuksessaan, ideologiassaan jne. jatkuvasti. Tämä trickster-temppuilu tuhoaa lopulta kaiken paitsi sen mitä ei voi tuhota. Oiva tapa päästä irti järjen ylivallasta, joskin väkivaltaisen mindfuckin mahdollisuus on läsnä.
On yhtä olennaista (ehkä turha tarkennus VKT:lla) nähdä ruma kauniissa, kuin kaunis rumassa: tähän synergiaan mielensä keskittäminen vapauttaa kaikesta ja jompaan kumpaan painottuminen valuu alaspäin, myös nähdä vain kaunis kaikessa rumassa.
Harjoitus ei ole niin abstrakti kuin miltä se kuulostaa: ennen kaikkea 'henkisen veljeyden' kannalta erinomainen.
-
Toinen itselläni aina kovassa käytössä ollut (vastaava, ellei sama. Ehkä ylempi on hengen ja tämä sielun) 'kaiken vastustamisen' harjoitus. "God against God against life against all"
Ideana siis kääntää aivan kaikki päälaelleen koko olemuksessaan, ideologiassaan jne. jatkuvasti. Tämä trickster-temppuilu tuhoaa lopulta kaiken paitsi sen mitä ei voi tuhota. Oiva tapa päästä irti järjen ylivallasta, joskin väkivaltaisen mindfuckin mahdollisuus on läsnä.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Goreart wrote:Tämä trickster-temppuilu tuhoaa lopulta kaiken paitsi sen mitä ei voi tuhota.
Kyllä. Mukaan lukien ne tikkaat, joilla tuota todellisinta kohti voisi koettaa vähä vähältä kiivetä.
Mutta ymmärrän pointtisi. Hyvä harjoitus polun tiettyihin kohtiin. Joillekin luonteille ehkä läpi elämän, jos niin sanot.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
- Aquila
- Posts: 355
- Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Poimittu ketjusta Naisellinen tapa osallistu työhön
Luonnollisesti tästä seuraava ja vaativampi askel olisi kertoa kaikista teoista ilman turhaa ylpeilyä tai nöyristelyä/vähättelyä (eli ilman avointa tai salattua halua saada kunniaa ja palkkiota omista teoista). Se voisi nykyaikana olla vähintään yhtä olennainen harjoitus.obnoxion wrote: Harjoituksen operatiivinen osuus on tehdä yksi tai useampi hyvä, myötätuntoinen, epäitsekäs teko, ja pitää sitten nämä teot ikuisina salaisuuksina. On aivan ehdottomasti päätettävä ettei kukaan muu saa koskaan näistä asioista tietää. Mikäli tuntuu siltä ettei kykene pitämään ikuista salaisuutta, siinä tapauksessa ei ole aihetta siirtyä okkultismin opiskelussa käytäntöön, vaan pitäytyä ainakin toistaiseksi pelkässä teoriassa.
-
- Posts: 227
- Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
- Contact:
Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia
Siirsin esittelyistä tämän Jeesuksen rukoukseen liittyvän tänne kenties sopivampaan paikkaan.Nefastos wrote:
- Koska rukous ei kohdistu (mystiseen) persoonaan, ei synny henkilökulttia
- Ei pyydetä auttamaan minua (~hinayana) vaan meitä (~mahayana)
- Ajatus omasta syntisyydestä, tuo hirveän helposti dualismia ruokkiva mallintamistapa, on jätetty pois
Tosiaan Jeesusta persoonana ei tarkoitukseni ole palvoa eikä odottaa, että hän maagisesti ilmestyisi minulle rukoukseni yhteydessä. Kuitenkin pyhiä teoksia lukiessa Jeesus Kristus arkkityyppisenä ilmestyksenä tuntuu kaikista läheisimmältä ja rakkaimmalta mitä luontevimmin niin on oleellista, että hänen nimi tulee rukousten yhteydessä esiin. Toki Kristus on löydettävissä muistakin pyhistä teksteistä toisenlaisin painotuksin jne.
Syntisyys on tosiaan leimaava sana ja omaa hyvin vanhoillisen vivahteen, mutta tässä yhteydessä näen sen itselleni muistutuksena nöyryydestä. Ei siis ruoskien mitään omaa liioiteltua huonoutta(mihin perinteiset kristityt sortuvat usein), vaan sitä nöyryyttä, että minä en ole täällä vain itseäni varten. Se vetoaa minun sydämeen avaten sitä, se tuo paikoitellen kyyneleet silmiin ja on ainaisena muistuksena kärsimyksen merkityksestä ja sen oivaltamisesta oleellisena osana kilvoittelua. Tässä mielessä rukouksessani esiintyy siis ''minua''. Käytän myös meitä-ilmaisuakin.