Kain wrote:Tässä tuleekin se ihmisen kaikkitietävyys vs universumin kaikkitietävyys. Fyysiset ilmiöt ovat aina seurausta jostain hengen muutoksista. Mistä me tiedämme, että tässä suhteessa fyysisen kärsimyksen minimointi tai siitä pois auttaminen - jos se näyttäisi olevan itse aiheutettua - on oikea teko? Tekeekö universumi virheitä? Joko päättää auttaa, tai päättää olla auttamatta.
Niinpä. Siltikin meidän on välillä kyettävä tekemään elämässä sellaisia joskus sietämättömän hankalilta tuntuvia päätöksiä ja ratkaisuja, joita emme voi vain heittää milloin Universumin, milloin Jumalan harteille, ja sanoa, "oikeus on tapahtunut, se on korkeimman käsissä, hallelujaa". Tällainen on helposti pelkkää näennäisen hyvyyden ja nöyryyden kaapuun puettua, ihmisyyteen olennaisesti kuuluvan kasvavan vastuun ja ymmärtämisen taakan poisheittämistä. 'Ihminen on Jumalan Kuva', toisin sanoen Jumala / Universumi / Merkitys / [tähän valitsemasi termi] toimii myös
ihmisten välityksellä - niin hyvässä kuin pahassakin. Jumalaa emme silti voi edelleenkään leikkiä, Vaikka jumalia olemmekin (Joh. 10:34).
Kain wrote:Tästä tulee mieleen eräs kirja: Nabokovin Lolitassa päähenkilö mietti teoksen lopussa tekojaan boksin ulkopuolelta, ja tajuttuaan että hän rikkoi moraalia ja ihmisoikeuksia - niin hänen on sama sitten rikkoa oikeita sääntöjäkin - josta jää myös sitten oikeastikin kiinni. Hän lähti ajamaan tien väärällä puolella autoa vastaantulevien kaistalle, ja odotti vain että poliisit ottaa hänet kiinni. Ymmärtänet yhteyden?
Ymmärrän mitä ajat takaa (pun intented!), mutta vertauskuva on tässä tapauksessa hieman ontuva ja / tai ei vastaa suoraan tässä aiheessa käsiteltyä ongelmaa.
Kain wrote:Tämä tietysti vaatii pohjalle uskomuksen / ajatusmaailman karmasta ja reinkarnaatiosta...
Jonkunnäköisen, kyllä, mutta näille on olemassa myös ihan hyviä ja rationaalisiakin perusteluja, joten ihan tuulesta temmattuja vakaumuksia ne eivät ole. Kuten aiemmin todettua, ilman näitä voidaan toimia vain ja ainoastaan aineellisen mekaniikan pohjalta, jolloin olemme auttamattoman sidottuja sen ei-vapaaseen ja deterministiseen liikkeeseen, so. silmä perkele silmästä.
Vaikuttaisi siltä, että ihmisillä on usein myös
a priori jonkunlainen intuitiivinen taipumus ajatella näin - esim. sairaiden ihmisten kohdalla olen usein tavannut erittäin suurta kykyä ymmärtää hankalien ja kivuliaiden asioiden lakisiteisyys ja hyväksyä oma tilanteensa (toki poikkeuksiakin on, kuten kaikissa asioissa).
Kain wrote:Kuten sanottua, oma pointtini näköjään lähentelee tätä(kin) kautta sitä suurta kysymystä mikä tulee etiikkaan, pyhittääkö tarkoitus keinon. Ts. Onko eutanasian suorittaja tappaja karman silmissä, vaikka yhteiskunnallisen lain silmissä ei olisikaan?
Tätä olen itsekin pohtinut, ja kuten eutanasian sallimisenkin kohdalla, kyse on mielestäni täysin tapauskohtaisesta seikasta.
Kain wrote:Lähinnä se tapahtumaketju joka saattaisi tulla jos eutanasian sallittaisiin, seuraavaksi sallitaan kehitysvammaisten eutanasia, sitten heikompi geeniset jne jne... Vähän sama logiikka kun mihin huumekokeilut mariahuanasta johtaa. "En kokaiinia vahvempia enää kyllä...". Psyykkinen possessio voi tapahtua kollektiivisesti, jopa yhteisön tasolla.
Ok, olimme siis joka tapauksessa samalla ajatusaallolla. Tämän vuoksi eutanasia -kysymyksessä etiikalla ym. liitännäisseikoilla tuleekin olla niin suuri ja määrittelevä merkitys, ja rajalinjat on iskettävä melko tiukkaan tiettyyn pisteeseen.
Kain wrote:Pystytkö selittämään tarkemmin? En ole aivan varma ymmärsinkö.
Ellei karmallista sidosta tai velkaa elämälle suoriteta, niin se jää itämään siemenenä ja tulee purkautumaan jossain vaiheessa ennen pitkää uudestaan. "Minkä taaksensa jättää sen edestään löytää" jne.
Kain wrote:Ongelma tulee vain siinä, kun eutanasia kuitenkin liittyy yhteiskuntaan, jonka ihmiset eivät osaa, ymmärrä tai halua käsitellä omaa karmaansa, niin tämänkaltainen ajattelutapa saattaisi olla vain hienosyistä, henkistä tai psyykkistä käännytystyötä siinä missä uskonpuhdistukset olivat tätä konkreettisesti. Voi olla vähän hankala sanoa mahdolliselle eutanasiapotilaalle joka on, let's say, agnostikko tai Freudilainen psykoanalyytikko, että "me ei nyt sulle anneta eutanasiaa, kun sun täytyy käsitellä Karmasi tässä kärsimyksien viimeisissä hetkissäsi jotka tuntuvat tietysti vuosilta, kun kipu on niin kova". Heh.
Ymmärrän ongelman ja asian hankaluuden, mutta nähdäkseni tämäntapainen "käännytystyö", jos sitä nyt tällä termillä halutaan kutsua, on melko välttämätön piirre mikäli aiomme vaikuttaa maailman asioihin muutenkin kuin vain "korkeampien kanavien kautta" (inspiraatiolla jne.). Sen on vain yksinkertaisesti oltava muuhun kuin omien mieltymysten, ideologioiden, poliittisen vakaumuksen tms. pohjalle perustuvaa, jota ensimmäisessä viestissäni kritisoin.
EDIT: Ajatuksesi voi heittää myös täysin ympäri ja miettiä potilaan kohdalle hengellinen ihminen, esim. buddhalainen mystikko tai joogi, joka haluaisi lähteä maailmasta mieli kirkkaana ilman lääkitystä (joka sumentaa mielen toiminnan kuoleman ratkaisevalla hetkellä), kivusta huolimatta, mutta jolle agnostikko tai Freudilainen psyko-analyytikko olisi tunkemassa voimakasta morfiiniannosta suoneen, "jotta lähtö olisi helpompaa". Tätä sietää miettiä!
Kain wrote:Jotta päästäisiin etiikan, metafysiikan tai hengen toimintaan käsiksi fyysisessä muotomaailmassa - tarvitsemme kuitenkin muistaa sen, että tämän(kin) eettisen ongelman ratkaisu olisi sellainen ehdoton asia täältä maailmasta käsin, ilman että siihen tarvittaisiin Jumalaa tai Karmaa tueksi.
Minun on pakko sanoa, että en ymmärrä moraalin tai etiikan itsevelvoittavuutta ihan täysin. Se kuulostaa "näin on tehtävä koska näin on tehtävä" -tyyliseltä kehäpäätelmältä. Minä tarvitsen perustelun ja syyn, tai muutun helposti paholaiseksi ihan vain paholaiseksi muuttumisen mahdollisuuden vuoksi. Ja niin tekee aika moni muukin sellainen, joka "ei välitä itsestään". Ja tämä perustelu
ei voi sellaisenaan löytyä "maailmasta", ei ainakaan "ihmisten maailmasta", ellemme puhu täysin perusteettomasta ja sentimentaalisesta moralismista.