Ja hänen tykönsä tuotiin kuuro, joka oli melkein mykkä, ja he pyysivät häntä panemaan kätensä hänen päälleen. Niin hän otti hänet erilleen kansasta, pisti sormensa hänen korviinsa, sylki ja koski hänen kieleensä ja katsahti ylös taivaaseen, huokasi ja sanoi hänelle: "Effata", se on: aukene. Niin hänen korvansa aukenivat, ja hänen kielensä side irtautui, ja hän puhui selkeästi.
Markus 7:32-35
Tässä on minusta mielenkiinotinen esimerkki Jeesuksen harjoittamasta thaumaturgiasta, kuten Markuksen evankeliumi siitä selväsanaisesti raportoi. Ennnen muuta kiinnostavaa on syljen käyttäminen maagisena agenttina, joka tällaisenaan on suoraan kreikkalaisisten maagisten papyrusten alempaa magiaa koskevista ohjeistuksista. Kyse ei näyttisi olevan sellaisesta jumalallisesta ihmeestä kuten kristinusko sen nykyisin ymmärtää, vaan enneminkin välinemagian avulla toimitetusta ihmeparantamisesta.
Muita kiinnostavia yksityiskohtia ovat myös maagisen loitsusanan "Effata" käyttö, sekä magneettiset sivelyt (tarkoitan näillä sormien laittamista korviin sekä kielen koskettamista, jotka ovat kosketteluina hyvin spesifejä, ja poikkeavat selkeästi tyypilllisemmästä "käsien päälle panemisesta").
Mitä tämä esimerkki teistä kertoo toisaalta Jeesuksen toimintatavoista, ja toisaalta niin kutsutusta "alemmasta magiasta"?
Ja Jeesus kielsi heitä sitä kenellekään sanomasta; mutta mitä enemmän hän heitä kielsi, sitä enemmän he julistivat.
Markus 7:36
Jeesus ja alempi magia.
-
- Posts: 1806
- Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm
Jeesus ja alempi magia.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Jeesus ja alempi magia.
obnoxion wrote:Mitä tämä esimerkki teistä kertoo toisaalta Jeesuksen toimintatavoista, ja toisaalta niin kutsutusta "alemmasta magiasta"?
Se kertoo ainakin, että Jeesus tuskin oli "Jumalan ainoa poika" kristillisen dogmatiikan tälle arvonimelle antamassa merkityksessä, tai hänen ei olisi tarvinnut käyttää alempaa - siis muodollista - taikuutta.
Otan pari vastaavantyyppistä esimerkkiä:
Ja heidän epäuskonsa tähden hän ei tehnyt siellä monta voimallista tekoa.
- Matt. 13:58
Epäusko kuten uskokin on uskoa, toisin sanoen tiedoton maaginen vaikuttaja; ja aktiivisesti kohdistettu skepsis on maagista työtä vaikeuttava ja raskauttava tekijä. Se ei voi tehdä sitä mahdottomaksi jos tekijä on edistynyt, mutta voi vaatia niin paljon ylimääräisen energian käyttöä ja edelleen muovata niin kielteiseksi aikaansaadun "ihmeen" vaikutuspiirin, että käytännössä magian käyttö muuttuu järjettömäksi pakottamiseksi.
Toinen tarina:
Ja siellä oli nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta ja paljon kärsinyt monen lääkärin käsissä ja kuluttanut kaiken omaisuutensa saamatta mitään apua, pikemminkin käyden huonommaksi. Tämä oli kuullut Jeesuksesta ja tuli kansanjoukossa takaapäin ja kosketti hänen vaippaansa; sillä hän sanoi "Kunhan vain saan koskettaa edes hänen vaatteitaan, niin tulen terveeksi." Ja heti hänen verensä lähde kuivui, ja hän tunsi ruumiissansa, että oli parantunut vaivastaan. Ja heti kun Jeesus itsessään tunsi, että voimaa oli hänestä lähtenyt, kääntyi hän väkijoukossa ja sanoi: "Kuka koski minun vaatteisiini?" Niin hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Sinä näet kansanjoukon tungeskelevan ympärilläsi ja sanot: "Kuka minuun koski?" Mutta hän katseli ympärilleen nähdäksensä, kuka sen oli tehnyt.
- Mark. 5:25.32
Tässä Jeesus näyttäytyy vieläkin selvemmin maagikkona. Hänessä vaikuttaa se magneettinen voima, jolla on kyky tehdä ihmeitä, mutta jota kuitenkin on käytettävissä tietty rajallinen määrä. Jeesus tuntee voimaa lähtevän itsestään, ja sen lisäksi hänelle ei ole heti selvää, kuinka tuo voima lähti ja kuka sen hänestä vei. Tarinan loppu, jossa Jeesus sanoo naiselle tämän uskon parantaneen hänet tarkoittaa, että naisen oma usko J:n koskettamiseen mahdollisti energian käyttöönoton. Tähän viittaavat ylläolevan kohdan opetuslasten vuorosanat: he pitävät ihmeellisenä, että Jeesus noteeraa jonkin kosketuksen tullessaan joka suunnalta tyrkityksi, mutta ero on siinä että yhteen noista kosketuksista liittyi usko ja (itsekäs) halu Jeesuksen käyttöön voimapatterina.
Vastaavia voi löytää evankeliumeista enemmänkin. Useammassa kuin yhdessä kohdassa painotetaan myös sitä, että kyky tehdä ihmeitä ei tule Jumalalta, vaan ihmisestä itsestään (esim. Matt. 9:8), ja että tuollaista kykyä voidaan käyttää millaiselta tunnustukselliselta pohjalta tahansa (esim. Matt. 7:22-23).
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
-
- Posts: 1806
- Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm
Re: Jeesus ja alempi magia.
Kuten Johanneksen evankeliumin yhdeksäs luku, jossa Jeesus parantaa sokean tekemällä maasta ja syljestään tahtaan, sivelemällä tahtaan sokean silmille, ja käskemällä peseytymään Siiloan lammikkoon.Nefastos wrote:Vastaavia voi löytää evankeliumeista enemmänkin.
John Hull on tehnyt aiheesta kiinnostavia huomioita, jotka yhtenevät omiesi kanssa. (Lainaan Robert Connerin tutkimuksesta "Jesus the Sorcerer"):Nefastos wrote:Toinen tarina:
Ja siellä oli nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta ja paljon kärsinyt monen lääkärin käsissä ja kuluttanut kaiken omaisuutensa saamatta mitään apua, pikemminkin käyden huonommaksi. Tämä oli kuullut Jeesuksesta ja tuli kansanjoukossa takaapäin ja kosketti hänen vaippaansa; sillä hän sanoi "Kunhan vain saan koskettaa edes hänen vaatteitaan, niin tulen terveeksi." Ja heti hänen verensä lähde kuivui, ja hän tunsi ruumiissansa, että oli parantunut vaivastaan. Ja heti kun Jeesus itsessään tunsi, että voimaa oli hänestä lähtenyt, kääntyi hän väkijoukossa ja sanoi: "Kuka koski minun vaatteisiini?" Niin hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Sinä näet kansanjoukon tungeskelevan ympärilläsi ja sanot: "Kuka minuun koski?" Mutta hän katseli ympärilleen nähdäksensä, kuka sen oli tehnyt.
- Mark. 5:25.32
Tässä Jeesus näyttäytyy vieläkin selvemmin maagikkona. Hänessä vaikuttaa se magneettinen voima, jolla on kyky tehdä ihmeitä, mutta jota kuitenkin on käytettävissä tietty rajallinen määrä. Jeesus tuntee voimaa lähtevän itsestään, ja sen lisäksi hänelle ei ole heti selvää, kuinka tuo voima lähti ja kuka sen hänestä vei. Tarinan loppu, jossa Jeesus sanoo naiselle tämän uskon parantaneen hänet tarkoittaa, että naisen oma usko J:n koskettamiseen mahdollisti energian käyttöönoton. Tähän viittaavat ylläolevan kohdan opetuslasten vuorosanat: he pitävät ihmeellisenä, että Jeesus noteeraa jonkin kosketuksen tullessaan joka suunnalta tyrkityksi, mutta ero on siinä että yhteen noista kosketuksista liittyi usko ja (itsekäs) halu Jeesuksen käyttöön voimapatterina.
-Nainen ei osoita tietoa tai kiinnostusta Jeesuksen missiota kohtaan
-Hän tietää parantavan voiman olevan saatavilla riippumatta Jeesuksen tahdosta
-Jeesuksen voiman persoonaton luonne on hänen itsensä, naisen sekä evankelistojen tiedossa
-Voima virtaa sähkön kaltaisesti automaattisesti koskettajaan, mikäli koskettaminen on tarkoituksellista ja koskettaja uskoo voiman tehoon
-Jeesuksen voima on myös hänen vaatteessaan
-Jeesus huomaa pakenevan voiman, ei varsinaista kosketusta
-Jeesus ei pidä naisen tekoa moitittavana
Pidän huolestuttavan ja epäterveenä elämänkatsomusta joka perustuu ihmeiden todistusvoimaan. Viittaan omiin viesteihini tällä foorumilla:Nefastos wrote:Se kertoo ainakin, että Jeesus tuskin oli "Jumalan ainoa poika" kristillisen dogmatiikan tälle arvonimelle antamassa merkityksessä, tai hänen ei olisi tarvinnut käyttää alempaa - siis muodollista - taikuutta.
-Sommerset Maughamin tarinaan Joogista, joka ei pidä vetten päällä kävelyä puolen pennin arvoisena ihmeenä ("Mietelauseet, aforismit, sitaatit");
-Sekä kabbalistien filosofiseen keskusteluun, jossa toinen kutsuu todistajakseen psyykkisen ilmiön (huoneen seinät alkavat kaatumaan), ja toinen kysyy miksi seinien pitää sekaantua opilliseen keskusteluun (seinät pysähtyvät ilmaan). Tämä jälkimmäinen siis osiossa "Omakohtaisesti todistetut psyykkiset ilmiöt".
En epäile Raamatun raportoimia ihmeitä, mutta en myöskään anna sen kaltaisille ihmeille mitään erityistä arvoa. Niitä tapahtuu, mutta mitä sitten. Todistuvoimaisena sen sijaan pidän Raamatun runollista ja filosofista poikkeuslaatua, joka on ihmiselle teoriassa mahdollista todeta vaikka heti.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Jeesus ja alempi magia.
obnoxion wrote:Pidän huolestuttavan ja epäterveenä elämänkatsomusta joka perustuu ihmeiden todistusvoimaan.
You and me both. Pinnalta tarkastellen maailma tuntuisi tässä suhteessa onneksi viime vuosisatoina edistyneen. Mutta kuka tietää mitä tapahtuu, jos joku uuden ajan profeetta alkaa todella "tekemään ihmeitä" kansanjoukoille omaa oppiaan agitoidakseen?
obnoxion wrote:-Jeesus ei pidä naisen tekoa moitittavana
Muihin kohtiin on helppo yhtyä kirjaimellisesti, mutta tämän näkisin itse pikemminkin niin, että kyseessä on Jeesuksen oman järjestelmän leimallisin piirre, nim. rakkauden ja anteeksiannon korostaminen. Naisen rike oli mitä ymmärrettävintä laatua, ja lempeys oli selkeästi parempi lähestymistapa moitittavaankin tekoon kuin olisi ollut onnettoman uhrin nuhteleminen.
obnoxion wrote:En epäile Raamatun raportoimia ihmeitä, mutta en myöskään anna sen kaltaisille ihmeille mitään erityistä arvoa.
Todistusvoiman suhteen täysin totta. Kauneusarvon (vai olisiko tälle jokin parempi sana olemassa?) suhteen magia sen sijaan on mielestäni suurinta pyhyyttä mitä maailmasta löytyy. Juuri tämän vuoksi sitä pitää käyttää niin harkitusti ja suurimmalla kunnioituksella: etteivät inhimilliset pienuudet vähentäisi ja vetäisi turhuuteen niin kaunista voimaa. Tietty tässä kuten kaikessa on vältettävä ylilyöntejä, ja arkuutta toiminnan tai toimimattomuuden motiiveina. Veistää itselleen loukkaamaton epäjumala mistä tahansa asiasta on yhtä kuin varmistaa se, että tuo kunnioituksen kohde vääristyy alkuperäisestä kauneudestaan. Eihän pyhä ole pyhää siksi, että se teljettäisiin jonnekin näkymättömiin ja vaille käyttöä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
-
- Posts: 1806
- Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm
Re: Jeesus ja alempi magia.
Nefastos wrote: Kauneusarvon (vai olisiko tälle jokin parempi sana olemassa?) suhteen magia sen sijaan on mielestäni suurinta pyhyyttä mitä maailmasta löytyy. Juuri tämän vuoksi sitä pitää käyttää niin harkitusti ja suurimmalla kunnioituksella: etteivät inhimilliset pienuudet vähentäisi ja vetäisi turhuuteen niin kaunista voimaa. Tietty tässä kuten kaikessa on vältettävä ylilyöntejä, ja arkuutta toiminnan tai toimimattomuuden motiiveina. Veistää itselleen loukkaamaton epäjumala mistä tahansa asiasta on yhtä kuin varmistaa se, että tuo kunnioituksen kohde vääristyy alkuperäisestä kauneudestaan. Eihän pyhä ole pyhää siksi, että se teljettäisiin jonnekin näkymättömiin ja vaille käyttöä.
Juuri tästä on kysysmy! Jeesuksen ihmeteot ja taikuus ovat ainakin kerrottu sillä tavoin, että ne sekä ilmaisevat upeaa kauneutta (runous), että kertovat samalla syvällisen ja monitasoisen opetuksen (filosofia). Ja tätä pidän todistuvoimaisena.obnoxion wrote:Todistuvoimaisena sen sijaan pidän Raamatun runollista ja filosofista poikkeuslaatua, joka on ihmiselle teoriassa mahdollista todeta vaikka heti.
Aivan varmasti näin on. Ja tämä käynee käytännön esimerkistä yllä manitulle väittämälleni.Nefastos wrote:obnoxion kirjoitti:
-Jeesus ei pidä naisen tekoa moitittavana
Muihin kohtiin on helppo yhtyä kirjaimellisesti, mutta tämän näkisin itse pikemminkin niin, että kyseessä on Jeesuksen oman järjestelmän leimallisin piirre, nim. rakkauden ja anteeksiannon korostaminen. Naisen rike oli mitä ymmärrettävintä laatua, ja lempeys oli selkeästi parempi lähestymistapa moitittavaankin tekoon kuin olisi ollut onnettoman uhrin nuhteleminen.
Tässä mielessä minusta voidaan perustella, että kristinusko on näkyjen uskonto; se on vertauskuvien ja runojen ja visioiden uskonto. Käytän termejä korkeimmassa tuntemassani merkityksessä. William Blaken tavoin sanoisin, että Evankeliumeissa Messiaaksi kutsutaan Mielikuvitusta.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.