Ainakin väkivalta vähenisi ja ihmisten suvaitsevaisuus lisääntyisi tuon jallu-pullon vaihtamisen myötä. Ja bonuksena alkoholisairaudet vähenisivät.....ja aurinko paistaisi kirkkaammin, ja aina olisi kesä.....Tnahara wrote:
Ja mitä tulee Dhacan mainitsemaan materialismin aikaan, näkisin sen olevan lähestulkoon itse oma lääkkeensä. Se ei millään voi loputtomasti tyydyttää ihmistä, jossa korkeampi ulottuvuus on aina läsnä, vaikkei vielä tiedostettuna.
Sinänsä minua kyllä huvittaa suuresti ajatus siitä, että perusjampan perjantaipullon tilalle onkin tullut jokaviikkoinen lauantaitrippi. Siinä on vaimo ja lapset ihmeissään kun ei tarvitsekaan enää ihan joka viikonloppu juosta hankeen pakoon. Iskä vain käyttäytyy muuten hassusti.
Entheogeenit ja magia
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Re: Entheogeenit ja magia
"We live for the woods and the moon and the night"
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Re: Entheogeenit ja magia
Kain wrote:Entheogeenit aiheuttavat kemiallisen, so. fyysisen muutoksen, jonka kautta tapahtuu psyykkiset, hengelliset, henkiset etc. yli-aistilliset kokemukset. Emergenssi if you will.Dhaca wrote: Kaikki "apuvälineet", olivatpa ne sitten rukouksia, entheogeenejä, mantroja, rituaaleja etc. vaikuttavat fyysisesti, mutta se ei ole niiden käytön tarkoitus tai edes toivottua.
vs.
Rukoukset, mantrat... Tahdonvoimalla tehdyt muutokset aivojen sähkövirroissa.
Rukoukset, mantrat... Tahdonvoimalla tehdyt muutokset aivojen sähkövirroissa.
Entheogeenit....aivokemiaan vaikuttaminen pyhällä substanssilla, jonka vaikutusta kontrolloidaan Tahdonvoimalla.
Nopein reitti kahden pisteen välillä on suora viiva....mutta se ei ole ainoa reitti.
"We live for the woods and the moon and the night"
-
- Posts: 83
- Joined: Wed May 26, 2010 1:21 am
Re: Entheogeenit ja magia
..on vähän sama asia sanoa, kuin että varastan nyt rahaa - jotta pääsen jaloilleni & voisin aloittaa "rehellisen" työn. Kysymys kuuluu, kuinka moni oikeasti jaksaisi tuon jälkeen enää tehdä sitä "rehellistä työtä", kun pitää nähdä niin paljon enemmän vaivaa ja sitoutua joihinkin raameihin...? Tämä on ns. alaspäisen tien se kuuluisa kaksiteräinen miekka, joka vie helposti mennessään.Dhaca wrote: Entheogeenit....aivokemiaan vaikuttaminen pyhällä substanssilla, jonka vaikutusta kontrolloidaan Tahdonvoimalla.
Nopein reitti kahden pisteen välillä on suora viiva....mutta se ei ole ainoa reitti.
Joskus maailmaa auttaakseen sitä voi repiä hajalle, mutta pitää muistaa - ettei revi niin paljoa, että ei jää jäljelle mitään autettavaa. Maailma = sielu.
- "All great things must first wear terrifying and monstrous masks in order to inscribe themselves on the hearts of humanity." - Friedrich Nietzsche
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Re: Entheogeenit ja magia
Iselläni kyseinen toiminta toimii enemmänkin positiviseen suuntaan ja, kun se ei enää palvele tätä tavoiteitta, siitä luovutaan heti. Systeemi toimii itsellä pitkälti samalla tavalla kuin päivittäisen "rutiini-meditaation" ja vaikka viikon intensiivisen meditaatio-episodin suhde. Eli se ei vaikuta tuohon "rutiiniin" muuten kuin positiivisena lisäyksenä. Viimeinen lauseesi "maailman auttamisesta ja repimisestä hajalle" on mielestä hyvin sopiva kuvaus toiminnan luonteesta.Kain wrote:..on vähän sama asia sanoa, kuin että varastan nyt rahaa - jotta pääsen jaloilleni & voisin aloittaa "rehellisen" työn. Kysymys kuuluu, kuinka moni oikeasti jaksaisi tuon jälkeen enää tehdä sitä "rehellistä työtä", kun pitää nähdä niin paljon enemmän vaivaa ja sitoutua joihinkin raameihin...? Tämä on ns. alaspäisen tien se kuuluisa kaksiteräinen miekka, joka vie helposti mennessään.
Joskus maailmaa auttaakseen sitä voi repiä hajalle, mutta pitää muistaa - ettei revi niin paljoa, että ei jää jäljelle mitään autettavaa. Maailma = sielu.
Ps. en käytä itse hymiöitä, joten olkaa vapaita lisäämään niitä mielestänne sopiviin paikkoihin...
"We live for the woods and the moon and the night"
-
- Posts: 1806
- Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm
Re: Entheogeenit ja magia
“Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of Genius”Dhaca wrote:Nopein reitti kahden pisteen välillä on suora viiva....mutta se ei ole ainoa reitti.
-William Blake-
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
- Aquila
- Posts: 355
- Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm
Re: Entheogeenit ja magia
Ajattelen, että tässä on kyse etäisesti samanlaisesta tilanteesta kuin esim. terveiden elämäntapojen suhteen. Kyllähän kaikilla olisi kivaa ja menisi hyvin, jos itsestä pidettäisiin monipuolisesti huolta, mutta niin vain ei siltikään tehdä. Omaa karmaa ja taipumuksia ei pääse niin helposti pakoon.Dhaca wrote: Ainakin väkivalta vähenisi ja ihmisten suvaitsevaisuus lisääntyisi tuon jallu-pullon vaihtamisen myötä. Ja bonuksena alkoholisairaudet vähenisivät.....ja aurinko paistaisi kirkkaammin, ja aina olisi kesä.....
Mahdollisia hyötyjä ei tietenkään sovi kieltää, sillä niitä varmasti olisi paljon. Olenhan minäkin Timothy Learyni lukenut

Toisaalta sellainen yhteiskunta, jossa psykedeeleihin ym. suhtautuminen olisi vähemmän negatiivista, olisi ehkä jo lähtökohdiltaan tasolla, ettei aineiden suomaa apua välttämättä tarvittaisi. Eräs ongelmahan on juuri yleisen näkökulman negatiivisuus ja aineiden laittomuus, joka luo oivat asetelmat huonoille kokemuksille. Yhdistettynä tietenkin siihen, ettei valmistusta laittomuuden myötä voida valvoa, mikä tarkoittaa sitä että kaikki aineet tulevat epäilyttävistä lähteistä, eikä sisällöstä ole varmuutta. Väittihän esim. Leary muistaakseni, että ennen LSD:n kriminalisointia kukaan ihminen ei saanut huonoja vaikutuksia aineesta (vaikka kyseessä olisikin ollut "huono" trippi, koska itse lopputulos oli silti avartava). Eräs fiksu neuvo onkin, että mikäli nykyään haluaa psykedeelisiä kokemuksia saada, kannattaa suunnata suoraan luonnon omille apajille. Eli sienikirja kouraan ja metsään samoilemaan.
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Entheogeenit ja magia
Tässä keskustelussa on puhuttu aiheesta yksilöllisessä ja yhteisöllisessä viitekehyksessä, mutta mainitsen vielä yhdestä oleellisesta asiasta, eli huumeiden käytön vaikutuksesta veljeskuntatyöhön.
Kun hermeettiseen astiaan lisätään uutta materiaa, joka ei ole työn itsensä siihen luomaa eli peräisin oman psykoenergian metamorfooseista, syntyy ongelma ei vain suhteessa oman työn jatkuvuuteen, vaan myös suhteessa oppilaspiirin yhteisenergioihin. Sellaisessa intensiivisessä aurassa jollainen voi muodostua aktiivisten pyrkijöiden välille esim. aspektityössä, tulee prosessiin ulkopuolelta tuotu lisäaines ei vain nauttijansa, vaan kanssaopiskelijoiden psykoaktiiviseksi vaikuttajaksi. Ne energiat jotka ovat itse kunkin veljen sublimaatiota vaativia tunnelatauksia tai elämäntavoista johtuneita vaikutuksia ovat eri asia, sillä ne ovat kuin alkemistin astiassa olevaa sakkaa, joka tulee ja voidaan muuntaa voimaksi. Välittömästi vaikuttavat rohdot puolestaan pistävät Suuren Työn sekaisin, sillä ne eivät kuulu järjestelmään sisäisesti.
Huumeiden käyttö on usein liitetty kielikuvallisesti alkemiaan, ja niin voi toki tehdä; mutta kuten esimerkistä yllä voi toivon mukaan todeta, seuraa ongelmia kun yritetään yhdistää "suuri alkemia" ja "pieni alkemia", toisin sanoen elämän mittainen Suuri Työ ja sellainen taskukokoinen, joka voidaan ottaa nappina tai ruiskeena tai pulverina, &c. Jälkimmäinen mahdollisuus on itse kunkin päätettävissä ja kokeiltavissa, jos hän niin tahtoo; mutta vain niin kauan kuin hän yksityishenkilönä itsekseen etsii totuutta. Kun hän on jonkun vanhemman veljen vastuulla ja/tai itse vastuussa nuoremmille, psykoaktiivinen aine pistää useimmiten koko pakan pahemman kerran sekaisin.
Teoreettisella tasolla voidaan pohtia makeisten tai kahvin tai alkoholin vaikutusta samaan tapaan kuin aitojen huumeiden, mutta käytännössä ero on varsin selvä. Jopa alkoholi vaikuttaa mentaalisiin energioihin paljon lievemmin, niin vähän suositeltavaa kuin sen holtiton käyttö onkin.
Muuten, käsiini osui hiljattain tällainen teos kuin "Murha, taikuus ja lääkintä" (John Mann, Art House 2002), joka saattaa kiinnostaa tämän aiheen tutkijoita. Kyse on tieteellisestä tutkimuksesta.
Kun hermeettiseen astiaan lisätään uutta materiaa, joka ei ole työn itsensä siihen luomaa eli peräisin oman psykoenergian metamorfooseista, syntyy ongelma ei vain suhteessa oman työn jatkuvuuteen, vaan myös suhteessa oppilaspiirin yhteisenergioihin. Sellaisessa intensiivisessä aurassa jollainen voi muodostua aktiivisten pyrkijöiden välille esim. aspektityössä, tulee prosessiin ulkopuolelta tuotu lisäaines ei vain nauttijansa, vaan kanssaopiskelijoiden psykoaktiiviseksi vaikuttajaksi. Ne energiat jotka ovat itse kunkin veljen sublimaatiota vaativia tunnelatauksia tai elämäntavoista johtuneita vaikutuksia ovat eri asia, sillä ne ovat kuin alkemistin astiassa olevaa sakkaa, joka tulee ja voidaan muuntaa voimaksi. Välittömästi vaikuttavat rohdot puolestaan pistävät Suuren Työn sekaisin, sillä ne eivät kuulu järjestelmään sisäisesti.
Huumeiden käyttö on usein liitetty kielikuvallisesti alkemiaan, ja niin voi toki tehdä; mutta kuten esimerkistä yllä voi toivon mukaan todeta, seuraa ongelmia kun yritetään yhdistää "suuri alkemia" ja "pieni alkemia", toisin sanoen elämän mittainen Suuri Työ ja sellainen taskukokoinen, joka voidaan ottaa nappina tai ruiskeena tai pulverina, &c. Jälkimmäinen mahdollisuus on itse kunkin päätettävissä ja kokeiltavissa, jos hän niin tahtoo; mutta vain niin kauan kuin hän yksityishenkilönä itsekseen etsii totuutta. Kun hän on jonkun vanhemman veljen vastuulla ja/tai itse vastuussa nuoremmille, psykoaktiivinen aine pistää useimmiten koko pakan pahemman kerran sekaisin.
Teoreettisella tasolla voidaan pohtia makeisten tai kahvin tai alkoholin vaikutusta samaan tapaan kuin aitojen huumeiden, mutta käytännössä ero on varsin selvä. Jopa alkoholi vaikuttaa mentaalisiin energioihin paljon lievemmin, niin vähän suositeltavaa kuin sen holtiton käyttö onkin.
Muuten, käsiini osui hiljattain tällainen teos kuin "Murha, taikuus ja lääkintä" (John Mann, Art House 2002), joka saattaa kiinnostaa tämän aiheen tutkijoita. Kyse on tieteellisestä tutkimuksesta.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Re: Entheogeenit ja magia
"We live for the woods and the moon and the night"
Re: Entheogeenit ja magia
Vastaan omasta puolestani: Sekä hyviä että hyvin huonoja.
Nappasin tuolta kritiikin kohteeksi erityisesti tämän kohdan:
"...It turns out, if we can trust the evidence of the psychedelic experience, that we are not the only intelligent life forms on this planet, that we share this planet with some kind of conscious mind - call it Gaia, call it Zeta Reticulians who came here a million years ago, call it God Almighty, it doesn't matter what you call it, the fact of the matter is that the claims of religion that there is some kind of higher power can be experientially verified through psychedelics. Now this is not, in Milton's wonderful phrase "The God who hung the stars like lamps in heaven" - it doesn't have to do with that, in my opinion - it isn't cosmic in scale, it's planetary in scale.
Juuri tuolla kursivoidulla kohdalla on kaikista suurin merkitys, ei pelkästään semanttisesti vaan tosiasiallisen henkisen kehityksen kannalta. Mikäli seuraamme artikkelin kirjoittajan ajatuksia, erehdymme korvaamaan transsendenssin, korkeamman mielen ja Hengen/Jumalan/Jumaluuden panteistisella "hive-mindilla"; erehdymme helposti sekoittamaan nimenomaan psyykkisen henkiseen ja liuottamaan korkeammat sielunkyvyt osaksi kollektiivista tietoisuutta. Sitaatin loppu näyttäisi myöntävän tämän ilmeisesti tiedostamattaan.
Planetaarisesta tietoisuudesta puhutaan new age -kirjallisuudessa aika paljon ja siihen kehotetaan pyrkimään, mikä on sinällään ihan positiivista ja hyvin tarpeellista, mikäli aiomme ihmiskuntana ja lajina selviytyä tulevien aikojen koetuksista. Uskon kuitenkin linkittämäni Sunicin artikkelin lailla, että tämän kokemuksen tai tietoisuuden saavuttaminen kehittävällä tavalla esim. psykedeeleillä on mahdollista vain hyvin marginaaliselle osalle ihmisiä- ja silloinkin korkeintaan vain välivaiheena ja katalyyttinä tulevaa työtä ajatellen. Suurimman osan ihmisistä kohdalla se ei johtaisi todennäköisesti mihinkään muuhun kuin regressioon kohti atavismia ja tympeää kollektivistista laumasieluisuutta. Jos tämä kuulostaa elitistiseltä ajattelulta, niin kuulostakoon.
Pohdinnat shamaanikulttuurien tietäjien metodeista onkin tullut jo aiemmin keskustelussa esille: niiden siirtäminen nykyihimiselle ja yhteisöihin sellaisenaan on aika köyhä idea. Se mikä on luonnollista viidakoissa eläville yhteisöille ja heidän kulttuurilleen, muuttuu regressioksi irrotettuna yhteydestään.
nimim. okkultismin ansiosta päihderegressiosta ja epätoivoisesta itsetuhoisuudesta selviytynyt
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Re: Entheogeenit ja magia
Löysin ihan mieleenkiintoista materiaalia liittyen ainakin jollain tasolla tähän keskusteluketjuun.
http://www.youtube.com/watch?v=0HPQgKbxIjk
http://www.youtube.com/watch?v=BJWYqu1B ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=0HPQgKbxIjk
http://www.youtube.com/watch?v=BJWYqu1B ... re=related
"We live for the woods and the moon and the night"