Smaragd wrote: ↑Thu Feb 11, 2021 7:37 pm
Wyrmfang wrote: ↑Wed Feb 10, 2021 8:41 pm
Smaragd wrote: ↑Wed Feb 10, 2021 7:48 pmTästä on hyvä esimerkki se että kun AT on pyrkinyt pysymään etäällä tästä astraalisesti myrkyttyneestä kentästä niin huvittavasti seuraa on leimattu silloin tällöin milloin mihinkin vastakkaisiin leireihin.
On hyvä samalla huomata, että tämä ei itsessään ole mikään tae neutraliteetista. Mitä erilaisimmat selvästi jossain kontekstissa (poliittinen, esoteerinen, jokin vastakkainasettelu filosofian tai tieteen kentällä tms.) äärimmäiset kannatkin pyrkivät etenkin nykyään legitimoimaan itseään tällä argumentilla. Jonkinasteisesta neutraliteetista voidaan tämän argumentin nojalla puhua vasta kun analysoidaan tarkemmin
ketkä leimaavat
missä yhteydessä ja
millä tavoin ja kuinka suurista tai merkittävistä ihmisryhmistä eri mittareilla on kyse. Ettei nyt tule väärinkäsityksiä, en koe, että AT:llä olisi mitään kovin voimakasta implisiittistä asemoitumista poliittisella kentällä.
Totta, horjahduksia ihan sitten toisilla mittareilla tapahtuu varmasti jokaisen esoteristin yksityisessä ja yhteisessäkin pyrinnössä tuon tuosta. Keskeistä eri värittyneitä ideologioita välttäessä voi olla jo ihan kielellisellä tasolla toisella kentällä toimiminen. Eli käytännössä esimerkiksi puoluepolitiikan jakorajat ja sanastot taakse jättämällä voidaan sielu asettaa niiden rajojen yläpuolelle. Vaikka osittain saman kaltaisia ongelmia sitä voisikin sielussaan jatkossa käsitellä kuin tuolla kentällä käsitellään, niin niiden ylittäminen tapahtuu esimerkiksi ykseyden filosofian alla kenties vauhdikkaammin ja varmemmin kun perusta on filosofisesti valettu paremmin tukemaan ongelmat ratkaisevaa pyrintöä.
Tällä tavoin siis itse koen myös asioiden yläpuolella olemisen ja olemattomuuden. Huom. tämä aihe on hyvin vahvasti ketjun aiheessa kiinni, kun pyritään käytännön tasolla hahmottamaan miten itse kykenee tai kykenisi ujuttautumaan Kristuksen vastaavaan transendenttiin ja immanenttiin olemukseen. Asioiden yläpuolella olemisen voi myös nähdä kykynä olla luovassa roolissa tietynlaisella Luciferin ylpeydellä, mutta eihän sen tarvitse merkitä terveen nöyryyden uupumista, joka ponnistaa maanpintaan tuovasta kosketuksesta takaisin ylös transendenttiin.
Itse koetin myös aiemmin tuoda esiin jonkinlaista suhdetta maailmaan ja kuinka esoterismin parissa siinä voi näkyä myös henkilökohtaisia ristiriitoja. Voi kuulostaa pilkun viilaamiselta miettiä tätä seuraavaa, että kuinka paljon on jonkinlaista käsitteellistä eroa ajatteleeko olevansa jonkin asian yläpuolella, ulkopuolella vai kokeeko jonkinlaista kaikkiallisuutta. Minusta erityisesti Kristukseen liittyvässä ajattelussa kyse on siitä, että "yläpuolella" oleminen tarkoittaa vähintään pyrkimystä tilanteeseen, joka voi hyödyttää kaikkien ihmisten henkisen ymmärryksen kasvua, eikä sen kohdalla voi tehdä kovin selkeää valintaa muuhun suuntaan kuin ylöspäin. Suunnalla viittaan tässä Fra Nefastoksen hahmotelmaan kahdeksasta tiestä, johon ehkä pohjaan oman idealismini esoterian pyrkimyksistä ja jossa liike sivuttain edustaa maailmallisia, ei välttämättä selkeästi ylös tai alas johtavia polkuja.
Olen joskus ennenkin tuonut esiin ajatuksen siitä, että ideologiat olisivat hengestä (tai ihmisen älystä, nerokkuudesta, kekseliäisyydestä...) lähtöisin olevia, mutta poissulkevampia maailmankuvia. Jokin inspiraatio voi olla oikea ja hyvä, mutta siihen yhdistetty maailmallinen tavoite tekee siitä liian rajatun henkisten pyrkimysten kannalta. Pahimmillaan päädytään pisteeseen, että voidaan puhua liioitellusta hyvyydestä, kuten pahuutta joskus AT:nkin piirissä on luonnehdittu. Tämä mielestäni on yksi pohjasyy ongelmille, joita henkisten pyrintöjen ja maailmallisten ideologioiden yhdistämisestä helposti syntyy ja miksi niitä voi olla parempi välttää.
Moni kohta tässä voi tietenkin näyttäytyä ristiriitaisena. Eikö esoteria ole aina poissulkevaa? Tavallaan on, mutta oman tulkintani mukaan ainoastaan väliaikaisesti ja nykyhetkessä, koska tavoite ylöspäisellä tiellä on silti valmistella jotakin myös tulevaisuutta varten. Toisaalta taas ei, koska jonkinlainen esoteria on avointa kaikille, jotka sitä etsivät. En allekirjoita täysin sitä Fra Smaragdin ajatusta, että tarkoitus ei olisi myös muovata maailmaa. Uskon tosin, että kyse on lähinnä erosta, kuinka puhumme asiasta ja mitä ajattelemme maailmaan vaikuttamisen tässä yhteydessä tarkoittavan.
Koko kuviossa hämmentää se, että tietyllä kehityksen tasolla operoiva ihminen voi hyvinkin hyödyntää erilaisia maailmallisia keinoja, joiden taustalla vaikuttava intentio saattaa lopulta ohjata laajempaa ylöspäistä kehitystä. Olikohan ajatus esitetty Mestareiden kirjeissä A.P. Sinnettille, että adeptikin on adeptiuden tilassa usein vain väliaikaisesti ja hänen on siitä ajoittain laskeuduttava takaisin arkiseen minäänsä. Adepti siis lähtökohtaisesti osoittaa kykyä siirtyä eri tiloista toisiin ja tarkoituksenmukaista toimintaa ja kommunikointia eri yhteyksissä erilaisin tavoin. Jos tätä vasten mietimme Jeesuksen toimintaa, tuntuu eri tilanteissa keskenään ristiriitaisilta näyttävät toimintatavat (esim. antaa keisarille sen mikä keisarille kuuluu vs. rahanvaihtajien ajaminen pois temppelistä) sopivan tällaiseen tulkintatapaan. Tämä on melko rajallinen tulkinta näistä monitahoisista tapahtumista. Voihan temppelin puhdistamisenkin tulkita siten, että toisaalta Jeesus kykeni siirtymään erilaisten tilojen ja eri tilanteiden vaatimien toimintatapojen välillä (kuten jossain määrin lopulta kuka tahansa ihminen), mutta temppeli itsessään oli pidettävä puhtaana sinne kuulumattomista elementeistä, jotka nekin saattavat eri aikoina ja eri tilanteissa olla erilaisia. Alkaa kuulostaa niin ympäripyöreältä, että lopetetaanpa tällä erää tähän