Wyrmfang wrote:Historia (=henki) ei kulje kauneusvirheittä, kenties jopa siinä määrin, että sitä on mahdotonta oikeuttaa (pahan ongelma). Kaikki pioneerityö on karkeaa ja johtaa usein kohtalokkaisiinkin virheisiin.
Itse en samaistaisi historiaa ja henkeä keskenään, vaikka henki tietenkin absoluuttisena käsitteenä on läsnä myös näennäisessä epähengellisyydessä, vaikkakin negaation kautta (entropia ja "historiallinen pahuus"). Mircea Eliaden käsite 'historian hirmuvalta' kuvastaa ajan syklisen liikkeen alaspäistä kaarta melko hyvin, ja tämä tosiaan liittyy myös pahuuden ongelmaan mitä likeisimmin.
Wyrmfang wrote:Täytyy kuitenkin sanoa, että kyse on myös näkökulmasta ja asenteesta; en näe itse nykyaikaa ulkoisestikaan mitenkään mielettömän vääristyneenä ja rumana.
Toki hyviä ja kauniitakin asioita on edelleen läsnä ja tulee jälleen olemaan kasvavassa määrin (vanha ja uusi impulssi risteää), mutta kyllä maailma ihan objektiivisesti on tällä hetkellä aika saatanan ruma ja vääristynyt paikka, odottaen lähinnä viimeistä viikatteenheilautusta ennen romahtamistaan tai vajoamistaan käänteisen alkemian saastaan.
Pessimismillä - ja nuorempana itsetuhoisuudella sekä misantropiallakin - aikaisemmin itseni lähes myrkyttäneenä ja kuristaneena ("delete existence" taisi olla teikäläisen aikoinaan käyttämä varsin osuva termi) haluan itsekin nykyisin katsoa eteenpäin ja ruokkia "metafyysistä positivismia" sekä hengellistä optimismia, mutta tähän vaiheeseen en olisi voinut päästä tai siihen ei olisi edes tietyllä tapaa oikeutusta ilman edeltävän (mortifikaation ja kylmettymisen) vaiheen edes osittaista läpikäymistä.
Wyrmfang wrote:Ei välttämättä. Itse uskon sisäsyntyiseen, universaaliin ja ehdottomaan moraalilakiin, joka tiedostetaan välittömästi (Kantin perusajatus).
Uskoa se todellakin vaatii, paremman tiedon puutteessa (en sano tätä vinoillen). Metafysiikka ja ontologia eivät ole kuitenkaan uskonasioita.
Wyrmfang wrote:Siitä, mikä on tämän lain perusta, emme voi tietää mitään. Tiedämme vain, että nyt koemme velvoitusta, johon sisältyy tietysti myös merkitys.
Jos näin olisi, emmekä voisi "tietää siitä mitään", ei sen universaaliutta ja ehdottomuutta voisi mitenkään allekirjoittaa, eikä meillä olisi myöskään mitään objektiivisia mittareita joilla mitata asioita kuten hyvyys, kauneus, totuus, harmonia, tai moraali. Se, että tämä tieto ei ole empiiristä termin mitattavassa tai kaikille osoitettavissa "demokraattisissa" merkityksissään, ei tee tästä tiedosta olematonta tai uskonvaraista. Kaikkien hengellisten opettajien ohjeet perustuvat empiiriselle, omakohtaisesti todennettavien lakien pohjalle, ja todentamiseksi on olemassa hyvin tarkka metodiikka. Ongelma tähän empiiriseen todentamiseen pääsyyn on klassinen ja sitä ei voi insinöörimieli tai maalinen ihminen mitenkään ymmärtää: herätäkseen (henkisesti) täytyyy kuolla (itselleen), kuollakseen (itselleen) täytyy herätä (henkisesti). Todellakin "autuaita ovat he, jotka uskovat vaikka eivät näe".
Wyrmfang wrote:Tähän päädyn siitä, että jos ihminen todella on nihilisti (ei usko merkitykseen missään mielessä universaalina), miksi hänellä olisi pakottava tarve joko tehdä pahaa tai rikkoa muiden ihmisten käsityksiä, sillä tämä kaikki on edelleen ainoastaan reaktiivista muiden ihmisten merkityksellisinä kokemiin asioihin.
Sanotaanko niin, että käytännössä tapausesimerkkejä on aika paljon. Itse koen asian siten, että jos henkilö on todella nihilisti sanan ehdottomassa merkityksessä, johtaa tämä vähintäänkin a) itsetuhoisuuteen, b) välinpitämättömyyteen, c) katkeruuteen, usein kaikkiin näihin ja näiden yhdistelmään, sekä tämän seurauksena vähintäänkin välilliseen, mutta hyvin usein myös varsin suoraan väärintekemiseen ja pahuuteen. It is in the nature of fire to burn.