Oma alustava reaktioni oli tietysti sellainen, josta voisi helposti heittää läppää hysteerisestä Kavista.Nefastos wrote: ↑Wed Feb 10, 2021 3:15 pm That said, tämä Rúnatýrin huomio Kristuksen "kastit ylittävästä luonnosta" on hyvä keskustelunaihe:Rúnatýr wrote: ↑Mon Feb 08, 2021 4:57 pmPerinteisestihän esim. Jeesuksen on nähty edustavan kaikkia neljää kastia tai sosiaalista funktiota, jotka ovat Jeesuksen kohdalla seuraavat:
1. Ylin pappi Melchisedekin mukaan (Brahmiini)
2. Taivaan Valtakunnan Kuningas (Kshatriya)
3. Puuseppä (Vaishya)
4. Orjien Kuningas (Shudra)
Ottamatta kantaa siihen kuinka hyvin perinteiset neljä kastiryhmää edustavat nykypäivänä arkkityyppien ilmentymistä maailmassa (kastien esitykset & ihanteet olisi luultavasti erittäin radikaalisti uudelleenarvioitava, ts. kalibroitava takaisin alkuarkkityyppeihinsä), ajatus siitä että "sama Jumala kuuluu kaikille", on hyvä huomio mono- & polyteismien välissä. Ylipäänsä tästä käynnistyy helposti keskustelu siitä, mitä Jumalalla, jumalilla, yli-ihmisen jumaluudella tarkoitetaan, ja tuo keskustelu on tärkeä monenlaisiin tilanteisiin.
Tosi arkkityypit ovat aina läsnä kaikessa, lähtien aina Ykseydestä (~Jumala), Kakseudesta (~Saatana), ja niin edelleen eteenpäin, lopulta hyvinkin erilaistuneisiin olemuksiin asti. Jokainen yritys palvoa jumalaa joka on jossain mutta ei toisaalla on eräänlaista spiritismiä, itseään pienempien henkien edessä kumartumista. Se helpottaa itseidentifioimista ja siten turvaa, mutta on samalla juuri siinä helposti tosi esoterian vastakohta.
Myönnän alkuun että kastijärjestelmä, sekä hindulainen tahi traditionalistinen (?)uskonnollinen konteksti arkkityyppeineen on itselleni täysin vieras aihe enkä ole siihen perehtynyt. Sen sijaan Platonin metaforaan "sielun dharmasta" (oma tulkinta) erilaisina metalleina ja niiden hyveinä/velvollisuuksina on tuttu.
Missään muodossa en näe niitä periaatteita, joihin AT nojaa, väärinä. Ajatus, että jokaisella olisi tehtävänsä ja vastuu kehittää itseään. Puhdistaa epäpuhtauksia metalleista toisinsanoen.
Se missä kuitenkin ehkä 2000-luvun Kavi alkaa hikoilemaan, on kun puhutaan järjestelmästä joka sitoo ihmiset kunkin metallilajikkeiden mukaan niin, että vastuualue kunkin elämänosa-alueen kohdalla, yhden elämän aikana on oltava juuri siinä metallissa, joka hänelle on syntymää edeltävänä aikana suotu perustuen henkisiin saavutuksiinsa. Taas täytyy huomauttaa, että en sikäli asetu yli-ihmisjumaluuden tielle, mutta kenties kritiikki tai huomioni omasta itsestäni toteaa että ajanolot ja konteksti jossain määrin arvostaa ja velvoittaa pohtimaan myös sitä missä määrin itseys on prosessi itseksi tulemisesta.
Ajatusta on toki pohdittu missä määrin oman itsensä ja mahdollisuuksien/haaveiden itseydessä on "dharmista aberraatiota" - kansankielellä siis henkilö näkee oman itsensä ja tehtävänsä ja "joksikin tulemisen" sijoitettuna väärään paikkaan suhteessa itseensä. Mutta tätähän elämässä ja jumaluuden kanssa työskentely nähdäkseni pitääkin olla, verrattuna siihen platonilaiseen konkreettiseenkin työnjakoon tai esoteriseen näkymään, jossa jokaisella on oma karsinansa jossa vapaus temmeltää, mutta ylittäessään tuon kynnyksen rangaistus jumalallisten velvollisuuksien rikkomisesta ankara. Kenties, kenties tästä on ollut aikoinaan yllättävän paljon hyötyä, mutta miten tai miksi siihen tulisi edes palata? Haastavuus ei aina itsearvoisesti tietysti ole hyve, tokko paluu helppouden aikaan mahdollisesti liemminkään.
Kenties Runatyrin mainitsema Kali yugan haaste on juurikin tässä että ihmiset ja eritoten me, jotka esoteristeiksi itsensä mieltävät ovat hieman levällään tällä aikakaudella?
Kuulostaako mitenkään järkevältä ajatuksenjuoksulta?